Minkä ikäinen lapsi on ?
Nuo jutut, että lapsi kyllä syö kun pitää nälässä tai nälkäinen lapsi syö, jos ruokaa on tarjolla - ne pätee joihinkin lapsiin, toisiin ei.
Omat lapseni olivat semmosia pieniruokaisia, ja kuvittelin ja uskoin "viisaampia" että kyllä syö jos nälkä on ja ruokaa kaapissa - olivat mieluummin nälässä vaikka kuukauden kuin söivät jotain, josta eivät tykänneet. Kouluikäisenä vielä!
Niinpä kyllä olin minäkin. Lapsena.
Uskon tuon neuvolan syyllistämisen. Olen saanut sitä itsekin päälleni, myös hammashoitajilta kun halusin tietoa fluoraamisesta -- päiväkodissa oli fluoraus, lapselle kamala tilanne, halusin hamm.lääkärikäynnin yhteydessä tietoa onko se välttämätön kun fluor-hammastahna on eikä lapsella edes ollut reikiä . En saanut vastausta. Sain moiteryöpyn, josta muistan vain loppulauseen. ".. ja eikö jokainen vanhempi halua lapsensa parasta"
Niin halusin, halusin myös tietoa, kannattaako se fluoraus, mutta sain moiteita. Lapseni ei osallistunut fluoraukseen, koska edelleenkään en tiennyt onko se todella tarpeellista ja onko siitä mitään haittoja.
Nykyäänhän ei fluorausta suositella ainakaan miedän alueellamme.
No, en osaa neuvoa miten selvitä syömättömän lapsen kanssa. Ravitsemusterapeutti on hyvä asia.
Teillä on ilmeisesti tosi kova ja iso elämänmuutos meneillään, ja lapsi reagoi siihen ainoalla tavalla minkä osaa, ja mikä kiinnittää huomioita, eli ruokailu, ja syömättömyys.
Itse tein samaa lapsena. Sillä tavalla sain olla erikoiunen, sain sen huomion, mitä muuten sisarusparvessa en saanut. Söin ehkä viittä (5) ruokalajia, leipää söin, pullaa, makeaa, mutta lämpimiä ruokia vain muutamaa lajia. Äiti teki minulle eri kattilassa
:heart:
Vaikka muuten melko iso perhe olimmekin, sain omat ruokani. Edelleenkään en syö kaikkea, olen ns. ronkeli. En pidä tietyistä ruuista, en halua maistaa uusia ruokalajeja ja hyvin olen pärjännyt.. olen laajentanut nyt, kun elämäni on kunnossa ja minua rakastetaan, syön mm. jauhelihaakin jo. Salaatteja syön myös. Sieniä en vieläkään, senkä sipulia missään muodossa.
Jos lapsellasi on jotain lempiruokaa, tee sitä. Jos löytyy edes yksi tai kaksi lämmintä ruokalajia, valmista sitä.
Meillä lapsena kävi esim. niin, että äiti kysyi minulta, haluanko manna- vai riispuuroa. Valitsin toisen niistä, ja äiti teki sen. Kun puuro oli valmis, ilmoitin etten halua sitä, olisinkin halunnut sitä toista!!!!
Ja jätin syömättä, en tullut edes ruokapöytään.
Entäs, jos lapsi söisi alkuun vaikka vaan perunaa voisulalla? Se oli minun herkkuani. Sillistä tosin pidin myös. Nyt kun on uudet perunat.
En tiedä kuinka kauan teillä menee, että saatte elämänne tasaantumaan ja miten rankka on tilanne nyt loppujen lopuksi lapsen näkökannalta katsottuna, aika on kait paras lääke tähän. En kuitenkaan suosittele tuota syömättömyyttä sillä kaikki lapset eivät vaan suostu syömään vaikka nälkä olisikin ja esim. omilla lapsillani ei ollut nälän tunnetta !! Ei ollut itsellänikään kun olin laihempi, pysyin hengissä pelkällä kahvilla, kiukulla ja voileipäpurasulla ja sillä, että haistelin ja valmistin ruokaa
Ihan oikeasti.