Lapsen syntymäpäivä harmittaa/kaduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jossittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jossittelija

Vieras
Hei,

Tämä voi olla outo asia valittaa, mutta tarvitsen apua, jotta tästä selviän. Mua on alkanut hirveästi harmittamaan lapseni syntymäpäivä, joka on 7.1. Aloin miettimään, että onko hän tulevaisuudessa luokkansa vanhin ja onko se sitten kivaa.. Ja synttärit on niin lähellä vuoden vaihdetta, että kokeeko lapsi sen hirveänä.. Nyt vauva-aikana kun olemme yrittäneet tutustua uusiin äiteihin ja käydä perhekerhoissa, muskareissa yms. niin mua ahdistaa, kun yhtään tammikuussa syntynyttä ei ole vastaan tullut vaan touko-kesä-heinäkuussa syntyneitä. Ja tässä vaiheessa sen ikäeron huomaa niin hyvin. Mies aikanaan jarrutteli lapsen tekoa, ja sitten kun häneltä tuli vihreää valoa, minä aloin kiirehtiä lapsen tekoa.. Harmittaa nyt, että miksi ei oltu rauhassa ja mietitty tarkemmin lapsen syntymäaikaa, joka nyt tuntuisi paremmalta, jos se olisi keväämmällä. Eihän asiaa voi mitenkään enää muuttaa, mutta miten tästä harmituksesta pääsen yli..

On sullakin ongelmat, olishan se kiva olla kesällä syntynyt, ei voi pitää kaverisynttäreitä kun kaikki on lomilla. Meillä toinen on tammikuussa ja toinen marraskuussa eikä kumpaakaan ole tarvinnut harmitella. Toinen on luokkansa vanhin ja toinen nuorin, iso juttu????

Tammikuun alussa on syntynyt lapseni ja hieno homma! Sain valita käynnistetäänkö ennen vuoden vaihdetta vai alkuvuodesta. Nyt koululainen ja kyllä niitä alkuvuoden synttäreitä on muillakin.

Ihmisten ongelmien määrä on vakio. Kun päällä on pahoja ongelmia, niin pienet jäävät taka-alalle. Nyt voit olla iloinen, kun sinulla on aikaa ja energiaa harmitella lapsen tammikuista syntymäpäivää. Yleisesti ottaen asiat ovat siis hyvin. Niin kauan kuin tämä on päällimmäinen ongelmasi, voit olla tyytyväinen elämääsi.

Just pari viikkoa sitten lapsi itki katkerasti, kun on lokakuussa syntyntyt ja syyllisti minua, että miksei hän syntynyt alkuvuodesta. Tähän totesin, että jos vauva olisi syntynyt tammikuussa, se et olisi sinä. Sinunkaan lapsesi ei olisi hän, vaan joku toinen, jos olisi syntynyt toisena ajankohtana.

No on sulla murheet! Ja tuon ajoituksen spekulointikin on niin typerää, harvalla ekasta kierrosta tärppää ja ihan yhtä hyvin olisi voinut mennä kevääseen tai kesään, tai kevääseen/kesään tähdättäessä joulukuulle.

Lapsista on yleensä ihan kiva olla luokkansa vanhimpia, se nyt voikin jotain vähän harmittaa jos on nuorin.

Ei. Minä juttelen lapseni kanssa - ihan päivittäin.

Kannattaa sitten jutella sille lapselle että omista saavutuksistaan voi olla ylpeä, muttei muiden kustannuksilla. Ja ettei jonkun taidon osaaminen tee hänestä parempaa "edes" niihin huonompiin nähden. Että ei ole oma meriitti jos oppii jotain paremmin kuin toinen, vaan se on enimmäkseen sattuman kauppaa kuinka kenenkin aivot tietoja ottaa vastaan ja kuinka nopeasti oppiminen tapahtuu. Toki omalla työlläänkin voi vaikuttaa, mutta vain tiettyyn rajaan asti.

Kannattaa sitten jutella sille lapselle että omista saavutuksistaan voi olla ylpeä, muttei muiden kustannuksilla. Ja ettei jonkun taidon osaaminen tee hänestä parempaa "edes" niihin huonompiin nähden. Että ei ole oma meriitti jos oppii jotain paremmin kuin toinen, vaan se on enimmäkseen sattuman kauppaa kuinka kenenkin aivot tietoja ottaa vastaan ja kuinka nopeasti oppiminen tapahtuu. Toki omalla työlläänkin voi vaikuttaa, mutta vain tiettyyn rajaan asti.

Meillä arvostetaan enemmän omaa työtä kuin sattuman kauppaa. Etenkin lasten kasvatuksessa ja opetuksessa.

Meillä mies on syntynyt joulukuun loppupuolella ja hänelle oli tärkeää että lapsi ei missään tapauksessa saa syntyä loppuvuodesta. On vissiin ihan hirveetä olla luokan nuorin, mopo- ja ajokortit sun muut saa aina vikana.
Itse taas olen syntynyt kevättalvella, ja mielestäni on vain ollut mukavaa kun on saanut ajokortin ym silleen ajoissa :)

Minua näin jälkikäteen harmittaa, kun olisin saanut käynnistyksen syntymäpäivälleni, mutta pelkäsin synnytystä niin paljon että otin sen vasta viisi päivää myöhemmäksi...

Asiat on hyvin kun on näin pieniä murheita :D

Kivaahan se on sitten isompana, kun pääsee ekana baariin, saa ajokortin jne.

Vakavasti puhuen, 9-vuotias tammikuun lapseni ei ole vielä ainakaan kärsinyt syntymäajastaan millään tavalla. Aivan hassu ajatus!

Yhteistyössä