lapsen synttärit, ja kaikki menee pieleen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "crybaby"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"crybaby"

Vieras
pieni päivänsankari repii kaikki vaatteet pois, hieroo hiuksiinsa räkää, tiputti kakun lattialle, ulisee kun sipsejä ei ole (sai kaupassa valita sipsit tai keksit), ei tykkää lahjastaan (monster high-käsilaukku, sellaista pyysi mutta koko on kuulemma ihan väärä)
ja kiukkuaa kun vieraita alkaa tulla vasta kolmen jälkeen. lapsen oli siis tarkoitus olla päiväkodissa, mutta jäi kotiin koska sain migreenin enkä kyennyt töihin.
aaaaaarhht! koti ei näytä enää yhtään siivotulta & raivaltulta, päivänsankari on kauniin mekon sijaan nakuna ja tukka räkäklimpeissä.. ja nyt pitää juosta vielä lähikauppaan hakemaan tarpeet, että saadaan uusi kakku! olen itkun partaalla ja migreeni koettaa tulla takaisin, tekisi mieli perua koko juhla :( !!!!!!!!!!!

niin ja lapsi täyttää on klo. 12.14 virallisesti 5Vuotta

Mä olisin kans veikannut sankarin iäksi 2v. Tosi huonoa käytöstä ton ikäiseltä. Onko hän usein noin mahdoton?
sanot pokkana vaan että ei oo kakkua kerran sen tiputit..

Keitä itsellesi kahvit ja vedä syvään henkeä ja hae kaupasta valmiskakku :) Ja tosiaan lapsen käytökseen on todella puututtava, ei 5v voi käyttäytyä miten huvittaa ja sikailla ilman seurauksia.

Peruisin synttärit ja pistäisin lapsen soittelemaan kavereille, että juhlat on peruttu. Kunnon natsimeininki vaan käyttöön. Eipä olis uskonut, että lapsesi on 5 v, tosiaan 2 vuotiaan tasolla.

Nyt itseä niskasta kiinni ja kasvatat itsesi ja lapsesi paremmin.

Hae sellainen pakastettu valmiskakku, ne on oikein kelvollisia. Sitten laitat lapsen puuhaamaan jotain yksinään, vaikka katsomaan leffaa, ja menet itse hetkeksi lepäämään. Vaikka lapsi käyttäytyi huonosti, en aloittaisi tiukkaa kurinpalautusta tuollaisena hässäkkäpäivänä.

Käyttäytyykö lapsi muuten usein hankalasti vai onko tuo häneltä ihan poikkeuksellisen huonoa käytöstä? Kyllä meilläkin lapset usein ennen juhlia käyttäytyvät ihan päättömästi, ilmeisesti ihan vaan jännityksen ja innostuksen takia. Jos yleensä käyttäytyy nätisti, en rankaisisi kovin rajusti tuollaisestakaan hölmöilystä, vaan pistäisin jännityksen piikkiin. Jos taas hänelle on tyypillistä tuollainen, saattaisin tosiaan harkita jopa sitä juhlien perumista.

• Tykkää
Reactions: Oubou
pidät vaan synttärit ja kerrot vieraille miten kakulle kävi:) Nuo on hauskoja juttuja sitten aikuisena.. minä en ehken hakisi uutta kakkua jos entinen on tahallaan pudotettu enkä ainakaan hankkisi myöhemmin uutta lahjaa jos nykyinen ei miellytä.

[QUOTE="vieras";27837695]pidät vaan synttärit ja kerrot vieraille miten kakulle kävi:) Nuo on hauskoja juttuja sitten aikuisena.. minä en ehken hakisi uutta kakkua jos entinen on tahallaan pudotettu enkä ainakaan hankkisi myöhemmin uutta lahjaa jos nykyinen ei miellytä.[/QUOTE]

No mut, eihän se oo vieraiden syy. Uusikakku tilalle, jos kerta yks on tiputettu. Mä ennemmin peruisin synttärit ja tekisin lapselle selväksi, että hänen käyttäytymisen vuoksi synttärit peruttu. Ei kakkua, ei synttärijuhlia.

Terveydenhoitajana minua huolestuttaa ihmisten kommentit täällä, jotka suorastaan provosoivat rankaisemaan ja pitämään kovaa kuria. Aloittajahan ei ole puhunut, että lapsi käyttäytyy aina tuolla tavalla, vaan puhe oli tästä yhdestä päivästä, kun kaikki oli aamusta asti mennyt pieleen. Huonoja päiviä mahtuu kaikkien elämään, eikä 5-vuotias välttämättä ikänsä ja kehitystasonsa vuoksi kykene ilmaisemaan pahaa oloa, väsymystä, jännitystä ja muita sisäisiä tunnemyrskyjä, kuin kiukuttelemalla. Tämä äiti on ollut fiksu, kun on lähtenyt purkamaan omia tunteita netin kautta ja odottaa saavansa lohtua hetkelliseen pahaan oloon. Pahempia ovat äidit, jotka rankaisevat eivätkä salli lainkaan lapsen tunteenpurkauksia. Huonoja aamuja ja päviä on kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla. Juuri se, että rauhoitut, juot kupin kahvia, lepäät, et hötkyile ja panikoi itse, rauhoittaa lapsen. Olette jatkuvassa vuorovaikutuksessa, mikä tarkoittaa, että sinä vaikutat lapsen mielialaan ja hän sinuun. Omat lapseni eivät ole koskaan välittäneet siitä, onko kakku itse tehty vai kaupan kakku, ja parasta siinäkin on ollut kynttilöiden puhaltaminen, kakut usein jäävät jopa osittain syömätät. Lapset usein pitävät tärkeämpänä, että tarjolla on sipsiä, karkkeja ym herkkuja! :) Ja mitä tuohon lahjaan tulee - hän on ehkä nyt tyytymätön, kuten kaikkeen muuhunkin, mutta aikanaan kyllä varmasti leppyy ja on iloinen lahjastasi! Älä murehdi sitä ainakaan. Tuo on tervettä pettymistä ja sen kautta oppimista. Voithan sanoa, että ensi kerralla ostan lahjan sitten vain yllätyksenä! :)

Voimia ja tsemppiä äidille, mukavia synttärijuhlia pikkuisellesi!

t:äiti itsekin

• Tykkää
Istut alas, huokaiset, keität vaikka kahvit, lääkitsset itsesi nyt ja heti migreenin varalta!!...:hug:...

Ja sitten käy hakemassa kaupasta vaikka valmiskakku, siistit paikkoja sen minkä ehdit/jaksat ja laitat tyttösi juhlakuntoon. Mä luulen, että hän on vain niin intopinkeänä juhliensa puolesta, ettei vain yksinkertaisesti hallitse eikä hillitse itseään....vai onko muissakin jännittävissä tilanteissa noin levoton?

Juhlia en minkään menisi peruumaan, vaan ne vietäisiin läpi.

[QUOTE="Vieras";27837810]Ei ne muksut sitä kakkua kuitenkaan syö, hae kaupasta jatskiä ja ei kai sankarille vielä juhlamekossa tarttekaan pukea, jos juhlat vasta iltapäivälehdet
;)[/QUOTE
Iltapäivällä siis ;)

Näin minäkin tekisin, kaupasta valmiskakku (pakasteessa esim. prinsessakakku, jäätelökakku, tms.)
Laita lapselle leffa pyörimään, jos suostuisi siihen keskittymään, istahda itse alas, ota max.määrä lääkkeitä (nimim. migreeni itsellänikin ja tiedän sen vievän toimintakyvyn kokonaan) ja lepää.

Tietenkin myös uhkailisin lasta synttäreiden perumisella, jos ei rauhoitu (katsomaan sitä leffaa) :D

• Tykkää
No mut, eihän se oo vieraiden syy. Uusikakku tilalle, jos kerta yks on tiputettu. Mä ennemmin peruisin synttärit ja tekisin lapselle selväksi, että hänen käyttäytymisen vuoksi synttärit peruttu. Ei kakkua, ei synttärijuhlia.

Juuri tuollainen on natsikäyttäytymistä aikuiselta! Lapsi muistaa aina, ja joka itseasiassa huonontaa äidin ja lapsen välejä aivan varmasti. Lapsi on lapsi, eikä voi aina käyttäytyä täydellisesti. Huolestuttavaa nyky-yhteiskunnan ilmiötä kuvastava kommentti. Lapset eivät saisi olla lapsia, vaan heidän pitäisi kyetä ajattelemaan ja toimimaan järkevästi ja fiksusti joka tilanteessa? Tuo kasvatustapa edustaa ajattelutapaa, jossa lapsen kenkiin ei osata asettua, ei ole empatian tunteita. Lapselle ei tarvitse kostaa, ellei halua heistä tulevaisuuden Kauhajoen, Jokelan ja Oslon kaltaisia pommittajia/kouluammuskelijoita, jotka kostavat vanhempien julman ja kylmän vallankäytön sitten aikuisena koko kansakunnalle. Synttärijuhlat ovat lapsille todella iso juttu, ja muutama moka kannattaa jättää kyllä ihan omaan arvoonsa, ja keskustella kyllä kannattaa asiasta sitten juhlien jälkeen, kun pöly on laskeutunut.

• Tykkää
Mun tuttu peru kylmästi tyttönsä 4v synttärit, kun käytös oli ihan karmeeta sen päivän. Luulis muistavan ens vuonna. Mieki ehdotan synttäreiden perumista! Tolla käytöksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija myös;27837760:
Terveydenhoitajana minua huolestuttaa ihmisten kommentit täällä, jotka suorastaan provosoivat rankaisemaan ja pitämään kovaa kuria. Aloittajahan ei ole puhunut, että lapsi käyttäytyy aina tuolla tavalla, vaan puhe oli tästä yhdestä päivästä, kun kaikki oli aamusta asti mennyt pieleen. Huonoja päiviä mahtuu kaikkien elämään, eikä 5-vuotias välttämättä ikänsä ja kehitystasonsa vuoksi kykene ilmaisemaan pahaa oloa, väsymystä, jännitystä ja muita sisäisiä tunnemyrskyjä, kuin kiukuttelemalla. Tämä äiti on ollut fiksu, kun on lähtenyt purkamaan omia tunteita netin kautta ja odottaa saavansa lohtua hetkelliseen pahaan oloon. Pahempia ovat äidit, jotka rankaisevat eivätkä salli lainkaan lapsen tunteenpurkauksia. Huonoja aamuja ja päviä on kaikilla ihmisillä, myös aikuisilla. Juuri se, että rauhoitut, juot kupin kahvia, lepäät, et hötkyile ja panikoi itse, rauhoittaa lapsen. Olette jatkuvassa vuorovaikutuksessa, mikä tarkoittaa, että sinä vaikutat lapsen mielialaan ja hän sinuun. Omat lapseni eivät ole koskaan välittäneet siitä, onko kakku itse tehty vai kaupan kakku, ja parasta siinäkin on ollut kynttilöiden puhaltaminen, kakut usein jäävät jopa osittain syömätät. Lapset usein pitävät tärkeämpänä, että tarjolla on sipsiä, karkkeja ym herkkuja! :) Ja mitä tuohon lahjaan tulee - hän on ehkä nyt tyytymätön, kuten kaikkeen muuhunkin, mutta aikanaan kyllä varmasti leppyy ja on iloinen lahjastasi! Älä murehdi sitä ainakaan. Tuo on tervettä pettymistä ja sen kautta oppimista. Voithan sanoa, että ensi kerralla ostan lahjan sitten vain yllätyksenä! :)

Voimia ja tsemppiä äidille, mukavia synttärijuhlia pikkuisellesi!

t:äiti itsekin

Harmittaa, jännittää ja kiukuttaa saa, mutta jo viisivuotiaan pitää silti osata hillitä käytöstään vaikka kuinka pännisi. Esim. järjetön pitkään jatkuva kiukkurääkyminen, tavaroiden heittely/tiputtelu yms, vaatteiden poisrepiminen ja rään hierominen eivät ole meillä hyväksyttävää käytöstä.

Kai 5veen kanssa voi jo keskustella? Ei hän enää mikään pikku lapsi ole!
Et heittäydy natsiksi etkä vain nöyrästi hypi hänen pillinsä mukaan.

Kysyt haluaako hän edes juhlia vai soittaako kavereilleen ja peruu ne. Mikäli haluaa vielä synttärit, niin siivoaa apuna! Ja jos kakku puotettu tahallaan, niin uutta ei tehdä mutta voi kaupassa valita valmiista uuden tai sitten on ilman.
Ja olkoot nakuna vastaanottamassa vieraita, jos haluaa! Totea vaan, että voi muita naurattaa ja häntä harmittaa kun muut ovatkin hienoina!

Häneltä voisi myös kysyä miksi kiukuttelee niin, vaikka on syntymäpäivä. Ei pelkkä väärä lahja voi olla syynä, mikäli ei normaalisti kiukuttele noin!
Ehkä tulossa kipeäksi, ehkä tarhasta pois jäänti harmittaa. Et tiedä syytä jos et kysy.

Yhteistyössä