Lapsen suusta:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äippä"

Vieras
4-vuotias tyttäreni enää suostu syömään lihaa, koska hänen mielestään on kamalaa että eläimiä pitää tappaa ruoaksi. Tänään ruokapöydässä kun me muut söimme makaronilaatikkoa, jossa oli naudan paistijauhelihaa ja tyttö söi soija-makaronilaatikkoa, niin tyttö vilkuili meitä muita vihaisena ja mutisi, että "Ettäs kehtaavat nuokin tuossa syödä kuollutta lehmää eivätkä välitä yhtään että joku on murhannut sen lehmän kirveellä".

Seuraavaksi ostatte kanan takapihalle. Kun tyttö on kiintynyt kanaan menet vetämään veitsellä pään vek ja annaa juoksennella skanan siinä verissään. Teett egrillissä oikein maukkaan ja marinoidun aterian tästä kanasta ja näin tyttö oppii että ruuasta ei saa nirsoilla koska eläin on elänyt vain teitä varten.

Minkä ikäisenä lapsella saa olla mielipiteitä? Entä minkä ikäisenä kasvissyönnin aloittaminen sitten on soveliasta?

Lapsella saa olla mielipiteitä, ja on lapsia joihin lapsi voi vaikuttaa, ja asioita, joista lapsi voi itse päättää. Mutta MINUN MIELESTÄ niitä ei ole se, että syökö lapsi lihaa vai ei. Tai ainakaan meillä ei asiasta edes neuvoteltaisi. Keskusteltaisiin kylläkin, ja kertoisin faktoja ravintoympyrästä.

Kasvissyönnin aloittaminen on minusta soveliasta sitten, kunhan lapsi on kasvunsa kasvanu.
Mutta tämä nyt on mun näkemys, mihin ei varmasti kaikki yhdy.

Kyllä minusta on ihan oikein kunnoittaa lapsen tahtoa tuollaisessa asiassa. Sehän on hienoa, että lapsi on jo pienenä noin tiedostava ja kunnioittaa muita eläviä olentoja. Ja uskon, että vanhemmat osaavat korvata lihan juuri esim. tuolla soijalla, eli en näe siinäkään ongelmaa :)

Kyllä mun lapseni suostui syömään kanaa, possua, lehmää, kun kerroin miten ihminen tarvitsee lihaaa! Myöskin
kissa saalistaa hiiriä ja lintuja, julmaa, mutta totta??!!
ja kyseessä 3v lapsi...
kasvattakaa vaan nii v**'un pumpulissa ne kersanne.....

Ihan pakko on vielä lisätä, että toki lasta pitää kuunnella, ja hänelle myös antaa "päätösvaltaa" asioihin, mutta kyllä ne vielä 4v:n tasolla on sitä, että laitatko tänään housut vai hameen päällesi, tai eii mennäänkö puistoon vai pyöräilläänkö ulkona.
Mitähän päiväkodissa tai koulussa tähän sanotaan aikanaan?

Lapselle on taidettu vähän asenteellisesti kertoa lihan alkuperä. Yleensä tuon ikäiset tietävät, mistä se liha lautaselle tulee, mutta kun se on asiallisesti kerrottu, niin lapsi pitää sitä luonnollisena.

Minusta tuossa ei ollut mitään söpöä tai hauskaa. Meidän ruokapöydässä, jos lapsi päästäisi tuollaista suustaan saisi "satikutia". En siis suvaitse, että pilataan toisten ruokahalu tai "yökitään".

mikä teitä vaivaa? mikä hegemonia lihan ympärillä oikein on? sekö on ainoa autuaaksi tekevä ja terveellinen proteiinin lähde? tiesittehän että siitä ihmiset saavat myös aikamoisen määrän tarpeettomia antibiootteja ja muita lihaskudoksen rakentumiseen käytettyjä aineita. Eikä niistä kaikki kestä päivänvaloa edes. Ja ei, en ole pelkkää kurkkua syövä himovegaani, meillä syödään kalaa ja riistaa, ja toisinaan luomunautaa, mutta ei muuta. Ei missään nimessä muuta.

Mutta pääasiassa meillä syödään kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä, palkokasveja ja niin edelleen. Soijaa ei sen estrogeenipitoisuuden vuoksi suosita. Soijan ominaisuuksiin kuuluu myös maaperän puhdistaminen, johon sitä on käytetty vuoroviljelyssä jo vaikka kuinka kauan. Kulttuureissa, joissa tällaista ekologista ja järkevää vuoroviljelyä on harjoitettu, on hävitetty vuorovuosina viljelty soija sen sisältämien epäpuhtauksien vuoksi. Tätähän ei ruokateollisuus suosi ensinkään, sillä soija on myös edullinen tuottaa.

Jos minun lapseni kieltäytyisi syömästä lihaa ja perustelisi sen vielä noinkin eettisillä syillä, arvostaisin hänen itsenäistä ajatteluaan ja turvaisin kasvuun tarvittavan proteiinin saannin kaikilla muilla käytössä olevilla konsteilla. Ihminen keksii, jos ihminen viitsii.

Ja mitä kouluihin ja päiväkoteihin tulee: siellä ollaan jo sen verran perehtyneitä kaikenlaiseen, että kasvisruokavalion noudattaminen on ihan perusjuttu kaikkialla Suomessa. Ottakaa selvää.

• Tykkää
Reactions: unelmoiden
Mulle tuli ala-asteikäisenä hyvin voimakas vastenmielisyys lihaa kohtaan. Koulussa oli tosi inhottavia tilanteita kun opettaja pakotti syömään ja muutaman kerran taisin oksentaakin. Eikä se kyllä mitään temppuilua ollut, syömään pystyin vain jos keskitin kaiken tahdonvoimani siihen, että ajattelin kaikkea muuta kuin edessä olevaa ruokaa. Nykyään pystyn lihaa syömään, mutta edelleenkin se välillä ällöttää. Toisaalta ei enää niin paljon, että viitsisin ruveta kokonaan kasvissyöjäksi.

[QUOTE="luokanope";26241092]mikä teitä vaivaa? mikä hegemonia lihan ympärillä oikein on? sekö on ainoa autuaaksi tekevä ja terveellinen proteiinin lähde? tiesittehän että siitä ihmiset saavat myös aikamoisen määrän tarpeettomia antibiootteja ja muita lihaskudoksen rakentumiseen käytettyjä aineita. Eikä niistä kaikki kestä päivänvaloa edes. Ja ei, en ole pelkkää kurkkua syövä himovegaani, meillä syödään kalaa ja riistaa, ja toisinaan luomunautaa, mutta ei muuta. Ei missään nimessä muuta.

Mutta pääasiassa meillä syödään kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä, palkokasveja ja niin edelleen. Soijaa ei sen estrogeenipitoisuuden vuoksi suosita. Soijan ominaisuuksiin kuuluu myös maaperän puhdistaminen, johon sitä on käytetty vuoroviljelyssä jo vaikka kuinka kauan. Kulttuureissa, joissa tällaista ekologista ja järkevää vuoroviljelyä on harjoitettu, on hävitetty vuorovuosina viljelty soija sen sisältämien epäpuhtauksien vuoksi. Tätähän ei ruokateollisuus suosi ensinkään, sillä soija on myös edullinen tuottaa.

Jos minun lapseni kieltäytyisi syömästä lihaa ja perustelisi sen vielä noinkin eettisillä syillä, arvostaisin hänen itsenäistä ajatteluaan ja turvaisin kasvuun tarvittavan proteiinin saannin kaikilla muilla käytössä olevilla konsteilla. Ihminen keksii, jos ihminen viitsii.

Ja mitä kouluihin ja päiväkoteihin tulee: siellä ollaan jo sen verran perehtyneitä kaikenlaiseen, että kasvisruokavalion noudattaminen on ihan perusjuttu kaikkialla Suomessa. Ottakaa selvää.[/QUOTE]

Itse en syö lihaa ja olen käyttänyt soijaa hyvinkin paljon proteiinin lähteenä, millaisia haittavaikutuksia suuresta estrogeenipitoisuudesta voi olla? Ja ovatko nuo epäpuhtaudet merkittäviä? :x

[QUOTE="luokanope";26241092] kasvisruokavalion noudattaminen on ihan perusjuttu kaikkialla Suomessa. Ottakaa selvää.[/QUOTE]

Ei se ihan joka paikassa näin ole...
Täällä kasvisruoan (ja myös muut erikoiruokavaliot ) saa perustellusti, enkä usko, että koululääkäri kirjoittaa ruokalalle vietävää todistusta tämmösessä tapauksessa.

[QUOTE="luokanope";26241092]mikä teitä vaivaa? mikä hegemonia lihan ympärillä oikein on? sekö on ainoa autuaaksi tekevä ja terveellinen proteiinin lähde? tiesittehän että siitä ihmiset saavat myös aikamoisen määrän tarpeettomia antibiootteja ja muita lihaskudoksen rakentumiseen käytettyjä aineita. Eikä niistä kaikki kestä päivänvaloa edes. Ja ei, en ole pelkkää kurkkua syövä himovegaani, meillä syödään kalaa ja riistaa, ja toisinaan luomunautaa, mutta ei muuta. Ei missään nimessä muuta.

Ja mitä kouluihin ja päiväkoteihin tulee: siellä ollaan jo sen verran perehtyneitä kaikenlaiseen, että kasvisruokavalion noudattaminen on ihan perusjuttu kaikkialla Suomessa. Ottakaa selvää.[/QUOTE]

Uskon ja tiedän, että kasvisruokavaliolla voi hyvinkin saada kaiken tarvitsemansa, mutta en tee eri ruokia perheenjäsenille eikä mun mielestä ole ok sanella mulle mitä ruokaa mun täytyy tehdä kun hän ei syö tota ja toi tuota ja tää syö vaan tätä.
Sitten kun lapsi osaa itse tehdä ruokansa, voin harkita ostavani siihen ainekset.

Yhteistyössä