[QUOTE="luokanope";26241092]mikä teitä vaivaa? mikä hegemonia lihan ympärillä oikein on? sekö on ainoa autuaaksi tekevä ja terveellinen proteiinin lähde? tiesittehän että siitä ihmiset saavat myös aikamoisen määrän tarpeettomia antibiootteja ja muita lihaskudoksen rakentumiseen käytettyjä aineita. Eikä niistä kaikki kestä päivänvaloa edes. Ja ei, en ole pelkkää kurkkua syövä himovegaani, meillä syödään kalaa ja riistaa, ja toisinaan luomunautaa, mutta ei muuta. Ei missään nimessä muuta.
Mutta pääasiassa meillä syödään kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, pähkinöitä, palkokasveja ja niin edelleen. Soijaa ei sen estrogeenipitoisuuden vuoksi suosita. Soijan ominaisuuksiin kuuluu myös maaperän puhdistaminen, johon sitä on käytetty vuoroviljelyssä jo vaikka kuinka kauan. Kulttuureissa, joissa tällaista ekologista ja järkevää vuoroviljelyä on harjoitettu, on hävitetty vuorovuosina viljelty soija sen sisältämien epäpuhtauksien vuoksi. Tätähän ei ruokateollisuus suosi ensinkään, sillä soija on myös edullinen tuottaa.
Jos minun lapseni kieltäytyisi syömästä lihaa ja perustelisi sen vielä noinkin eettisillä syillä, arvostaisin hänen itsenäistä ajatteluaan ja turvaisin kasvuun tarvittavan proteiinin saannin kaikilla muilla käytössä olevilla konsteilla. Ihminen keksii, jos ihminen viitsii.
Ja mitä kouluihin ja päiväkoteihin tulee: siellä ollaan jo sen verran perehtyneitä kaikenlaiseen, että kasvisruokavalion noudattaminen on ihan perusjuttu kaikkialla Suomessa. Ottakaa selvää.[/QUOTE]
Uskon ja tiedän, että kasvisruokavaliolla voi hyvinkin saada kaiken tarvitsemansa, mutta en tee eri ruokia perheenjäsenille eikä mun mielestä ole ok sanella mulle mitä ruokaa mun täytyy tehdä kun hän ei syö tota ja toi tuota ja tää syö vaan tätä.
Sitten kun lapsi osaa itse tehdä ruokansa, voin harkita ostavani siihen ainekset.