lapsen sukunimisotku?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmhmmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmhmmh

Vieras
Miten menee lapsen sukunimi sellaisessa tapauksessa jos lapselle on avoliiton aikana annettu äidin sukunimi ja äiti ottaa naimisiin mennessä kaksoisnimen? Voiko lapsen nimen pitää äidin alkuperäisenä nimenä? Entä tulevien lasten nimi?

Hyvä kysymys.

Uskoisin, että olemassa olevan lapsen nimeä ei ainakaan tarvitse vaihtaa. (Olisihan järjetöntä, jos esim. 17-vuotiaan nimi vaihtuisi yhtäkkiä sen vuoksi, että vanhemmat päättivätkin mennä naimisiin ja äidin nimi vaihtui.)

Mutta myöhemmin syntyvien lasten nimi on kinkkisempi juttu. Lain mukaan, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi, se tulee myös lapselle. (Toisella yhdistelmänimi - laki tulkitsee, että se yhteinen osa nimestä on sama kuin yhteinen nimi. Eli sama tilanne kuin jos äiti ottaisi kokonaan lapsen isän nimen.) Toisaalta taas, jos samoilla vanhemmilla on useampi lapsi, muut saavat saman sukunimen kuin ensimmäinen. Eli ristiriitaiset kohdat. Täytyisi varmaan vilkaista laista täsmällinen sanamuoto.

Googlaa nimilaki ja Finlex.

eikös sen saa valita sitten että antaako niille isän sukunimen että kaikille sama.
siis jos äiti menee naimisiin sen saman miehen kanssa jonka kanssa lapsen on tehnytkin...muutenhan se sama nimi ei päde enää..

mun käsittääkseni lapsi on oikeutettu siihen isän nimeen tahi yhdysnimeen jos sitä ei heti oo saanu...
eli saa vaihtaa näin käsittäisin!!

meillä on 1. ja 2. lapsilla sama nimi.
3. lapsella, miehellä ja tulevalla lapsella sama nimi.
mulla oma (tyttönimi-miehennimi)

lapsen nimi pysyy samana ellei sen vaihda.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Lapsen nimi pysyy. Jotain semmosta oli, että sisaruksilla pitäis ollakeskenään sama nimi, mutten tiedä tossa tilanteessa.

Mun mielestä se koskee tilannetta, missä naimisissa oleva pari pitää omat sukunimensä. Eli vaimo on vaikka Mäki ja mies Virtanen. Jos esikoislapsesta tulee Mäki, ei seuraavat lapset voi olla Virtasia.

Mutta ap:n tilanne on erilainen.

Googlasin sitten itse lain, kun jäi hämäämään.

Jos en ihan väärin ymmärrä, niin lapsi saa tuolloin yhteisen nimenne, eli isän nimen. Maininta sisaruksen nimen vaikutuksesta on vasta sen jälkeen, kun sanotaan "jos vanhemmilla ei ole yhteistä nimeä", eli tulkitsen, että yhteinen nimi tulee aina, jos sellainen on ja muita ehtoja aletaan soveltamaan vasta, jos sitä ei ole.

Jo olemassa olevan lapsen sukunimi ei muutu, mutta sen saa muuttaa halutessaan vanhempien yhteiseksi sukunimeksi.

Vanhempien sukunimestä muodostettua yhdysnimeä ei voi antaa lapselle.

Ja lainkohdat tässä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850694

"Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.

Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."

"Jos alaikäisen lapsen vanhemmat menevät avioliittoon keskenään ja he ottavat yhteisen sukunimen, voivat vanhemmat, jotka yhdessä ovat lapsen huoltajia, sopia lapsen sukunimen muuttamisesta siten, että lapsi saa vanhempiensa yhteisen sukunimen."

t. se Finlexistä maininnut

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Lapsen nimi pysyy. Jotain semmosta oli, että sisaruksilla pitäis ollakeskenään sama nimi, mutten tiedä tossa tilanteessa.

Minun lapsillani on erisukunimi...tyttö halusi minun tyttönimeni, pojalla isän nimi ja minulla mieheni nimi, eli voi olla kolmekin sukunimeä perheessä...

Uusperheessä voi olla vaikka kuinka monta sukunimeä :)
Tutullakin on kaksi vanhinta lasta "Niemisiä ", kolmas lapsi "Jokinen", neljäs "Lehtinen" ja tuttu itse on "Johansson" ja hänen miehensä "Koski" :D . On siis lapsia kolmen miehen kanssa, ja nykyinen mies ei ole yhdenkään lapsen isä.

Tiedän perheen jossa äiti ja isä avoliitossa. Toisella äidin ja toisella isän sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Minun lapsillani on erisukunimi...tyttö halusi minun tyttönimeni, pojalla isän nimi ja minulla mieheni nimi, eli voi olla kolmekin sukunimeä perheessä...

Mutta ap:lla kaikki lapset on samojen vanhempien. Voihan perheessä olla vaikka viisi nimeä, jos on sisaruspuolia...
Äidillä ma tyttönimensä, äidin lapsilla isänsä nimi, Isällä oma nimensä ja isän lapsilla äitinsä nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tiedän perheen jossa äiti ja isä avoliitossa. Toisella äidin ja toisella isän sukunimi.

Tämä onnistuu, mikäli toisen isyyttä ei ole vahvistettu lapsen nimen annon hetkellä. Silloinhan toisella ei ole virallisesti isää ollenkaan ja virallisesti sisarukset eivät ole (tai ei ainakaan tiedetä) täyssisaruksia, joten lakia sisarusten samasta nimestä ei tietenkään noudateta.

Jos isyys vahvistetaan myöhemmin, se ei taas pakota muuttamaan nimeä. Eli tietämässäsi tapauksessa joko ensimmäisen lapsen isyyttä ei ole vahvistettu ollenkaan tai vasta toisen lapsen nimen annon jälkeen. Tai sitten toisen lapsen isyyttä ei ole vahvistettu ollenkaan tai vasta hänen nimenantonsa jälkeen. Jälkikäteenhän annettua nimeä ei tarvitse muuttaa, kuin ihan poikkeustapauksissa.

Yhteistyössä