lapsen sukunimestä

Johan oli tullu tekstiä kotimatkalla töistä..
Mun on vielä pakko sanoa että ei mun lapsien sukunimet ainakaan vaihtunut kun menin naimisiin nykyisen miehen kanssa. Eikä muutu. Tulevasta lapsesta tulee tieteenkin
automaticly saman niminen kun mun mies ja minä :LOL:

Tuli vaan mieleen se että eikö sitten enää ole niin että lapset jatkaa sukunimeä jonka isältään saavat? Varsinkin jos on poikalapsi niin mitäs ihmettä kyllä se mun ajatusmaailmaan on iskostunut että isän nimellä mennään... Mitäs miehiä ne on jotka äitinsä sukunimeä jatkavat?? Jos isä on olemassa ja läsnä, eri juttu tietenkin jos isää "ei ole"...
 
Toissaviikonlopun Hesarisssa oli muuten juttua aiheesta jos joku sattui lukemaan?
"Avopuolisosta pääsee eroon helpommin kun kierrätysjätteestä", avioliitto suojaa kyllä perhettä paljon sattui mitä tahansa. Avoliitossa syntyneillä lapsilla ja äideillä on aina se riski että mies jättää, äiti on hoitanut monta vuotta lapsia kotona, asunto on yhteinen mutta mies on hoitanut kuluja äiti esim. kauppakukuja, tulee ero mikään eikä mitään jää äidille siinä vaiheessa jos isä niin päättää. Mikään ei turvaa äidin saavan penniäkään yhteisestä asunnosta, autosta jne. Että tänä päivänä naimisiin menolla on iso merkitys mikäli lapsia aikoo." Näin tyyliin luki siinä jutussa!
 
me ei välttämättä mennä koskaan naimisiin joten haluan et tulevalla lapsella on sama sukunimi ku äidillään ja veljellään. jos mies joskus muuttaa mielensä niin saahan sen sitte vaihdettua. ja esikoisella sen takia mun nimi koska isänsä ei ole eikä tule olemaan kuvioissa.
 
Cruella DeVillelapsien nimi vaihtuu automaattisesti jos äidin nimi vaihtuu

No me ku erottiin (avioliitosta) niin mä halusin muuttaa oman nimeni tyttönimelle, mutta ei tyttöjen nimet ois automaattisesti muuttunu, vaikka ykshuoltajuus mulla, ne piti erikseen anoo, mutta lupia ei kyllä tarvinnu kysyä keltään. Mutta ei siinä ongelmiakaan ollu, tunti maistraatissa käynnistä me oltiinki kaikki tytöt jo mun sukunimellä :) .

Nyt en vaa ehkä iha tajunnu tätä avoliittoon syntyvää lasta ja jos äidillä on lapsia, mutta tällä uudella isällä ei..siis kenen nimi sille vauvalle automaattisesti merkataan, äidinkö? Ku jossai tekstissä luki, että uusi lapsi saa automaattisesti edellisten lasten kanssa saman sukunimen, jos sama ku äidillä..vai hitto mite se meni? Tää on iha sekasi :headwall: :headwall: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Cruella DeVillelapsien nimi vaihtuu automaattisesti jos äidin nimi vaihtuu

No me ku erottiin (avioliitosta) niin mä halusin muuttaa oman nimeni tyttönimelle, mutta ei tyttöjen nimet ois automaattisesti muuttunu, vaikka ykshuoltajuus mulla, ne piti erikseen anoo, mutta lupia ei kyllä tarvinnu kysyä keltään. Mutta ei siinä ongelmiakaan ollu, tunti maistraatissa käynnistä me oltiinki kaikki tytöt jo mun sukunimellä :) .

Nyt en vaa ehkä iha tajunnu tätä avoliittoon syntyvää lasta ja jos äidillä on lapsia, mutta tällä uudella isällä ei..siis kenen nimi sille vauvalle automaattisesti merkataan, äidinkö? Ku jossai tekstissä luki, että uusi lapsi saa automaattisesti edellisten lasten kanssa saman sukunimen, jos sama ku äidillä..vai hitto mite se meni? Tää on iha sekasi :headwall: :headwall: .
jos lapset täyssisaruksia sillon niille tulee sama sukunimi, puolisisaruksille ei välttämättä. ja äidin nimellä lähtee jokainen vauva synnäriltä maistraattiin ja myöhemmin sitte voi vaihtaa. esim tein tilanteessa voitte valita tuleeko uudelle vauvalle sun sukunimi vaiko sun miehes.
 
Pakko tulla sorkkimaan, kun alkaa niin paljon olla virheellisiä käsityksiä liikkeellä. Aivan hämmentää, että olenko ollut liki ainoa, joka on ollut vuonna yksi ja kaksi ennen käpysotia peruskoulun yhteiskuntatiedon tunnilla hereillä, kun asiasta on puhuttu. Cruella jo koitti pistää lakitekstiäkin näkyviin, mutta harva näyttää sitä lukeneen ajatuksella.

"Jos lapsen isyys vahvistetaan vasta myöhemmin voivat vanhemmat sopia, että lapsi saa isän sukunimen. Jos lapsen vanhemmat menevät avioliittoon ja ottavat yhteisen sukunimen voidaan myös lapsen nimi muuttaa. Jos lapsen vanhempi menee avioliittoon muun kuin lapsen biologisen vanhemman kanssa voivat he sopia, että lapsen nimi muutetaan heidän yhteiseksi sukunimekseen."

Eli lapsen sukunimi, kuten aikuisenkaan ei koskaan eikä missään tilanteessa muutu automaattiseksi miksikään.

"Lapsi saa syntyessään vanhempien yhteisen sukunimen jos heillä sellainen on. Jos yhteistä sukunimeä ei ole lapsi saa vanhempien ilmoituksen mukaan jommankumman vanhemman sukunimen. Jos vanhemmat eivät pääse asiasta yhteisymmärrykseen lapsi saa äidin sukunimen. Ensimmäiselle lapselle annettu sukunimi määrää muiden lasten sukunimen."

Ainut automaatio on, että lapsi saa syntymässään äitinsä nimen, paitsi jos vanhemmat ovat eri nimillä naimisissa ja vanhemmat haluavat lapselle isän nimen.

Jos vanhemmat ovat Maija Meikäläinen-Jokunen ja Matti Jokunen, perheen yhteinen nimi siis on Jokunen. Jos toinen puolisoista ottaa liitenimen omaan sukunimeensä, viimeinen osa määrittää ns. suvun. (Hankala selittää ) Liitenimellistä sukunimeä ei voida ottaa koko perheelle, vain toiselle puolisoista. Poikkeuksena on kuitenkin virallisesti kaksiosaiset nimet, kuten Iso-Hookana. Tytti Iso-Hookana-Asunmaalla on siis yhdistelmänimi, jonka ensimmäinen osa on kaksiosainen. Tyttönimeltään hän on Iso-Hookana, vihkinimeltään Asunmaa ja koko rotla on hänen virallinen sukunimensä.

"Jos lapsen isyys vahvistetaan vasta myöhemmin voivat vanhemmat sopia, että lapsi saa isän sukunimen. Jos lapsen vanhemmat menevät avioliittoon ja ottavat yhteisen sukunimen voidaan myös lapsen nimi muuttaa. Jos lapsen vanhempi menee avioliittoon muun kuin lapsen biologisen vanhemman kanssa voivat he sopia, että lapsen nimi muutetaan heidän yhteiseksi sukunimekseen."

Jos äiti saa lapsia useamman isän kanssa, kunkin lapsen sukunimi määräytyy isyyksien perusteella. Ja missään välissä nimeä ei ole pakko muuttaa tai se ei muutu automaattisesti. Kaikissa edellä mainituissahan on "voivat".

Eli jos Maija Meikäläinen saa lapsen Matti Jokusen kanssa ja lapsen nimeksi tulee Jokunen, hänen täyssisarensa on saava saman nimen. Mutta Maijan ja Matin sukset menevät ristiin ja he lähtevät eri teille. Lapsi jää yhteishuoltajuuteen, merkittynä kotina on äidin osoite. Maija tutustuu Pekka Penttiseen, mutta he päätyvät, ettei heistä ole yhdessä eläjiksi. Kuitenkin vahinko on tapahtunut ja vauva on tulossa. Maija ja Pekka päätyvät, että lapsi saa äitinsä nimen Meikäläinen, koska tulee äitinsä kanssa elämäänkin Pekan ollessa "vain" etäisä. Vihdoin Maija kohtaa elämänsä rakkauden Niko Naapurin. Heille syntyy lapsi, joka saa Nikon sukunimen. Toisen lapsen syntyessä vanhemmat eivät ole naimisissa, mutta lapsi saa automaattisesti nimekseen Naapurin, koska täyssisaruskin on Naapuri. Kun Maija ja Niko avioutuvat vihdoin, Maija päättää ottaa nimekseen Naapurin, koska pariskunnan yhteisillä lapsilla on sama nimi. Myös Pekka Penttisen lapsen nimi päätetään muuttaa Naapuriksi, koska hän oli äitinsä tyttönimellä. Pekka Penttinen ei edes lapsen merkittynä isänä ei vastusta. Matti Jokusen lapsi pysyy Jokusena, koska Matti Jokunen ei anna lupaa lapsensa nimen muuttamiseen. Tämän jälkeen perheessä on siis Maija (os. Meikäläinen) ja Niko Naapuri, lapsi 3 ja 4 Naapuri, Lapsi 2 Naapuri (ent. Meikäläinen) ja Lapsi 1 Jokunen.

Toivottavasti Cruellan teksti nyt aukesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
jos uusi mies ottaa lapsen vaan omalle nimelleen, ei siis adoptoi, niin elatusvelvollisuus kyllä säilyy biologisella isällä
Aivan, niin tietysti. :headwall: Sorry... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
jos uusi mies ottaa lapsen vaan omalle nimelleen, ei siis adoptoi, niin elatusvelvollisuus kyllä säilyy biologisella isällä
Aivan, niin tietysti. :headwall: Sorry... :ashamed:
mäki alan olee jo ihan sekasin näistä B) toiki piti kaverilta selvittää ku en netistä löytäny :whistle: hyvä et tulee nää asiat selväks et jos tulee ajankohtaseks joskus =)
 
iso kiitos selventämisestä.. nyt tuli niin suomeks et minäkin tajusin... :D eli meidän tapauksessa paras on kun muutetaa kaikki tuolle isän nimelle, ja siis kasteta lapsi isän nimelle, koska mennää naimisii sen jälkee.. ja minä voin sit itse valita haluanko ottaa yhdys nimen vai pelkästään miehen nimen...

mut mä luulen et tää on tosi tärkeä asia sillain, et ihan hyvä keskustelu saatii aikaseks tästä.. monea varmasti kiinnostaa moinen aihe... :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
jos uusi mies ottaa lapsen vaan omalle nimelleen, ei siis adoptoi, niin elatusvelvollisuus kyllä säilyy biologisella isällä
Aivan, niin tietysti. :headwall: Sorry... :ashamed:
mäki alan olee jo ihan sekasin näistä B) toiki piti kaverilta selvittää ku en netistä löytäny :whistle: hyvä et tulee nää asiat selväks et jos tulee ajankohtaseks joskus =)

Nää on ihan selkeitä mut kuitenkin niin monimutkaisia juttuja. :D Ja vielä kun on näin lämmin niin pää toimii normaalia huonommin. :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja Shamandalie:
Mut eihän lapsen nimi muutu jos äiti menee naimisiin muun kuin lapsen isän kanssa? Ja eikö se oo niin, et jos "uusi" mies ottaa lapsen omalle nimelleen (tai siis lapsi ottaa isäpuolensa nimen) niin isä vapautuu elatuksista?

En nyt lukenut kaikkea mitä olitte kirjoittaneet, voi vastaus olla jo sielläkin... :ashamed:
jos uusi mies ottaa lapsen vaan omalle nimelleen, ei siis adoptoi, niin elatusvelvollisuus kyllä säilyy biologisella isällä
Aivan, niin tietysti. :headwall: Sorry... :ashamed:
mäki alan olee jo ihan sekasin näistä B) toiki piti kaverilta selvittää ku en netistä löytäny :whistle: hyvä et tulee nää asiat selväks et jos tulee ajankohtaseks joskus =)

Nää on ihan selkeitä mut kuitenkin niin monimutkaisia juttuja. :D Ja vielä kun on näin lämmin niin pää toimii normaalia huonommin. :saint:
totta eikä tää raskauskaan tilannetta paranna :whistle: :D
 
Tyttiliini
Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Automaattisestihan lapsen sukunimeksi tulee äidin sukunimi ennen kun isyys on tunnustettu lastenvalvojalla. Sen jälkeen "yleensä" on lapsen sukunimeksi tullut isän nimi. Eikö se niin ole että lapsen olisi tarkoitus jatkaa sukua nimenomaan isänpuolelta vai onko mulla vaan vanhanaikainen ajattelumaailma (?) Jos lapsella on isä joka on hänen elämässään niin isän nimi on tietääkseni se joka lapselle annetaan.
Naimisissa olevien vanhempien lapset saavat nimen isän sukunimen mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.. :whistle:
Viilataan nyt pilkkua vähän :LOL: Se menee niin, että lapsi saa äidin nimen, jos äiti ei ole naimisissa tai jos isyyttä ei ole tunnustettu. Jos tunnustettu isä on, voidaan nimi valita. Jos erimielisyyttä syntyy, äidin mielipide voittaa. Että ei, lapsen nimi ei ole automaattisesti sama kuin isällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttiliini:
Viilataan nyt pilkkua vähän :LOL: Se menee niin, että lapsi saa äidin nimen, jos äiti ei ole naimisissa tai jos isyyttä ei ole tunnustettu. Jos tunnustettu isä on, voidaan nimi valita. Jos erimielisyyttä syntyy, äidin mielipide voittaa. Että ei, lapsen nimi ei ole automaattisesti sama kuin isällä.
Hämmennetään vielä vähän ;) Lapsi saa äidin nimen jos ei muuta ilmoiteta, vaikka äiti olisi naimisissakin ja/tai isyys tunnustettu. Eli jos vanhemmat on nuo aiemmin mainitut Maija Meikäläinen ja Matti Jokunen (ovat he sitten naimisissa tai ei), niin lapsi on Meikäläinen ellei erikseen ilmoiteta että lapsen nimeksi halutaan Jokunen.

 
Tyttiliini
Vai onkohan helle pehmentänyt aivot =) Tarkoitin siis sitä, että jos ollaan naimisissa tai jos isyys on tunnustettu, vanhemmat voivat valita, tuleeko lapselle isän vai äidin nimi. Muutoin nimi on aina äidin. Ja jos tappeluksi menee, äiti voittaa sen skaban.
 
Juu, käytännössä juuri niin :) Mutta siis virallisesti lapsen nimi on aina sama kuin äidin ja pysyy sellaisena jos vanhemmat ei muuta halua. Siinä mielessä siis nimeä ei lapselle "valita" naimisissa ollessakaan, vaan erikseen ilmoitetaan että lapselle halutaan vaihtaa muu nimi kuin mikä hänen nimensä virallisesti on.

Mutta tämä menee jo tosi pitkän linjan hiusten halkomiseksi, sorry :)
 
meillä ainakin on laitokselta lähdetty miun nimellä ja kun lastenvalvoja on ottanut yhteyttä niin paperissa on lukenut että
koskien lasta 01.01.01. syntynyttä miun sukunimi lapsen sukupuoli
ja kolme mukulaa ollaan käyty tunnustamassa lasten isänkanssa
on helpompaa mennä porukalla niin saa kaikki nimet kerralla papereihin

ja siis ekalle lapselle annettu isän nimi ei vaikuttanut mitenkään ennen tunnustamista

niin ja meille opettaja sanoi koulussa et nimi ja uskonto tulee aina äidiltä kun isäsätä ei voida koskaan olla varmoja
 
Alkuperäinen kirjoittaja Porsche:
Toissaviikonlopun Hesarisssa oli muuten juttua aiheesta jos joku sattui lukemaan?
"Avopuolisosta pääsee eroon helpommin kun kierrätysjätteestä", avioliitto suojaa kyllä perhettä paljon sattui mitä tahansa. Avoliitossa syntyneillä lapsilla ja äideillä on aina se riski että mies jättää, äiti on hoitanut monta vuotta lapsia kotona, asunto on yhteinen mutta mies on hoitanut kuluja äiti esim. kauppakukuja, tulee ero mikään eikä mitään jää äidille siinä vaiheessa jos isä niin päättää. Mikään ei turvaa äidin saavan penniäkään yhteisestä asunnosta, autosta jne. Että tänä päivänä naimisiin menolla on iso merkitys mikäli lapsia aikoo." Näin tyyliin luki siinä jutussa!
Siksi avoparien kannattaakin (varsinkin lapsettomien avoparien) tehdä keskinäinen testamentti. Jos on yhteistä omaistuutta (esim. asunto), niin silloin keskinäisellä testamentilla määrätään mitä tapahtuu erotilanteessa, kuolemantapauksessa jne. Muuten esim. kuolemantapauksessa voi kuolleen osapuolen suku tulla vaatimaan osaansa yhteisestä asunnosta. . .ja erotilanteen voi määritellä testamenttiin myös ts. miten omaisuus/rahat jaetaa jos ero tulee.
 
Me ollaan avoliitossa elävä uusperhe, ja saman katon alla elää 3 lasta miehen ed. liitosta ja sitten on tulossa toinen yhteinen. Yhteisellä (mun esikoisella) on mun sukunimi ja myös tälle syntyvälle tulee mun sukunimi. Naimisiin mennään jossain vaiheessa, mutta minä pidän sukunimeni ja lapset myös, koska haluan lapsieni olevan samalla sukunimellä kuin minä. Tässä painaa sekin, että minä olen ruotsinkielinen ja mies suomenkielinen, ja lapsista toivottavasti tulee kaksikielisiä. Identiteettikysymys siis minulle, mutta miehellä ei ole mitään sitä vastaan.

Olin muistaakseni 11v kun nykyinen sukunimilaki tuli voimaan. Meidän koko perhe vaihtoi silloin isän sukunimeltä äidin sukunimelle (isänikin), joka minulla siis on nykyäänkin. Oli hieman hassua, kun meillä oli suomenkielinen nimi, mutta kotona puhuttiin ruotsia.
 
Vielä kaksiosaisista sukunimistä...
Olen yrittänyt googlettaa jostain lakitekstiä missä sanottaisiin voiko lapsella olla kaksiosainen sukunimi vai ei ( siis kummankin puolison sukunimet). Huonolla menestyksellä. En haluais paisuttaa tätä pullataikinaa, mutta kysyn nyt vielä kerran: ovatko kaksiosaiset sukunimet lapselle todellakin kiellettyjä?
Itse olen avoliitossa ja meidän molempien nimet ovat harvinaisia eikä suvuilla ole muuta jatkajaa kuin tämä tuleva tapaus. Haluaisimme säilyttää kumpienkin sukunimen, koska yhdistelmäkään ei olisi hullumpi. Sen ymmärrän, että jos on avoliitossa, ei lapsi voi saada kuin toisen vanhemman nimen. Tai siis näin olen antanut itselleni kerrottavan. Entä jos menisimme naimisiin ja ottaisimme yhteisnimen. Eikö lapsi voisi saada sitä myös?

Sitä jotekin ajattelee asiat niin yksikertaisesti ja kuvittelee että näinhän se menisi, mutta tuo laki vissiin säätänyt asioita omilla kuvioillaan :LOL: :LOL:
Jos joku helteestä vähemmän päänsä pehmenneenä osaisi auttaa, olisin iloinen.
-pupi-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pupi:
Vielä kaksiosaisista sukunimistä...
Olen yrittänyt googlettaa jostain lakitekstiä missä sanottaisiin voiko lapsella olla kaksiosainen sukunimi vai ei ( siis kummankin puolison sukunimet). Huonolla menestyksellä. En haluais paisuttaa tätä pullataikinaa, mutta kysyn nyt vielä kerran: ovatko kaksiosaiset sukunimet lapselle todellakin kiellettyjä?
Itse olen avoliitossa ja meidän molempien nimet ovat harvinaisia eikä suvuilla ole muuta jatkajaa kuin tämä tuleva tapaus. Haluaisimme säilyttää kumpienkin sukunimen, koska yhdistelmäkään ei olisi hullumpi. Sen ymmärrän, että jos on avoliitossa, ei lapsi voi saada kuin toisen vanhemman nimen. Tai siis näin olen antanut itselleni kerrottavan. Entä jos menisimme naimisiin ja ottaisimme yhteisnimen. Eikö lapsi voisi saada sitä myös?

Sitä jotekin ajattelee asiat niin yksikertaisesti ja kuvittelee että näinhän se menisi, mutta tuo laki vissiin säätänyt asioita omilla kuvioillaan :LOL: :LOL:
Jos joku helteestä vähemmän päänsä pehmenneenä osaisi auttaa, olisin iloinen.
-pupi-
Minun mielestä lapselle ei voi antaa kaksoisnimeä. Voithan varmistaa asian soittamalla Maistraattiin, siellä varmasti tietävät sanoa sinulle vastauksen.

Tuo aiemmin laittamani Oikeusministeriön linkki ei toimi juuri nyt, mutta luulisi sieltä löytyvän asiaan ohjetta:
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Puolisonsukunimijalapsensukunimi/Lapsensukunimisyntymanperusteella
 
Näin on. Lapsella ei voi olla yhdysnimeä:

Lapsen sukunimeksi tulee vanhempien yhteinen sukunimi. Jos toinen vanhemmista käyttää sukunimenään yhteisen nimen eteen liitettettyä entistä nimeään, tämä henkilökohtainen sukunimi ei voi tulla lapselle

lähde: http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Itemid=65
 
Minä taas en ymmärrä miksi lapsen pitäisi saada isän sukunimi tai jatkaa ns. isänsä sukua? Ehkä minussa on sen verran feministin vikaa etten vain sitä voi ymmärtää.
Minä ja mieheni olemme naimisissa ja molemmat pitivät oman sukunimensä. Kun lapsemme syntyi hän sai minun sukunimeni, koska päätimme yhdessä niin.
 

Yhteistyössä