Lapsen sisäänkasvanut varpaankynsi! Please auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Noponen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Noponen"

Vieras
Eli siis 9-vuotiaalta tyttäreltäni on tainnut varpaankynsi siään kasvaa ja tosi kipeä on kuulemma. Mahdollisimman hellädti ja kivuttomasti pitäisi kynsi saada kunnolla kasvamaan, apuja? Hei ihan oikeesti olen tosi kiitollinen, jos joku auttaa. meillä ollaan hätää kärsimässä. USkon että joku voi meitä auttaa, tämä on minusta hyvä palsta koska täällä on ihaniakin ihmisiä jotka ihan oikeesti haluaa auttaa! Kyllä tännekin ketjuun joku ihana ihminen eksyy...

Aikaa lääkäriin suosittelen minäkin. Meidän tytöllä oli sama tilanne viime keväänä. Viikon ajan söi antibiootteja tulehdussuojaksi ja sitten kynnen sivusta leikattiin pala puudutuksessa. Kynnen juuri tapelttiin siitä sivusta myös ja nyt kynsi kasvaa kapeampana.

Kiitos avusta ihanat ihmiset! Mennään lääkäriin. Tekeekö kynnelle pahaa jos yrittää ensin kotikonstein? Voiko ulkoapäin tunnistaa tulehtuneen kynnen? Likka on tosi kovasti lääkäriinmenoa vastaan mutta pakko kai se on.

Suosittelen lääkäriä. Kotihoitona kynnen nostaminen pumpulin avulla, eli sitä kynnen alle. Tulehtunut kohta punottaa ja on turvoksissa, siitä voi tulla märkää painamalla. Puhdistetaan desinfiointiaineella ja päälle antibioottirasva.

Mulla on itselläni ollut lukuisia kertoja kynnet tuolla lailla tulehtuneet, ja aina en ole apua lekurista saanut, noilla konsteilla olen itse siis hoitanut, ja jonkun tulehduksenkin saanut kokonaan pois.

Mutta mieluiten lekuriin!

Kiitos avusta ihanat ihmiset! Mennään lääkäriin. Tekeekö kynnelle pahaa jos yrittää ensin kotikonstein? Voiko ulkoapäin tunnistaa tulehtuneen kynnen? Likka on tosi kovasti lääkäriinmenoa vastaan mutta pakko kai se on.

Ei sille voi mitään kotona. Miehenkin oli vaan mentävä lekuriin jossa leikkasivat sen kaistaleen. Sen jälkeen ei oo vaivannu.

Ei sille voi mitään kotona. Miehenkin oli vaan mentävä lekuriin jossa leikkasivat sen kaistaleen. Sen jälkeen ei oo vaivannu.

Mulla on uusinut noiden kiilaresektioiden jälkeenkin, ja sama juttu pojalla. Eli mulla on tehty molempiin jalkoihin tuo homma kahdesti, osa lekureista on antanut vain antibioottikuurin, joka on poistanut vain tulehduksen, muttei syytä tulehdukseen. Ja mun pojalla sama juttu, operaatio tehty hänellekin jo kahdesti molempiin jalkoihin.

Mulle aikoinaan terveydenhoitaja sanoi, että jos kynsi kasvaa sisäänpäin laidoista, pitää kynnen pää leikata koveraksi, siis laidat pitemmiksi kuin keskikohta. Minulle se on auttanut, mutta auttaa siis hitaasti kynttä kasvamaan oikein.

Sisäänkasvavan kynnen saa hoidettua helposti ilman tulehdusherkkää kiilaresektiotakin. Menisitte jalkojenhoitajan luokse näiden ongelmien kanssa, heillä on paras tietotaito. Monissa tapauksissa on aivan turhaa leikata siivu kynnestä, sillä seurauksena saattaa olla vakavia ja kivuliaita kynnen kasvuhäiriöitä.

Jalkojenhoitaja leikkaa ihon sisään kasvavan kynsipiikin pois ja tamponoi kynnen reunan kuitukankaalla. Näin paine ja kipu hellittävät välittömästi ja tulehdus pääsee parantumaan. Kynsi saa kasvaa oikeaan mittaan ja malliin ja jatkossa se leikataan oikein, jolloin se ei pääse kasvamaan ihon sisään.

Jos leikkaustapaa ei muuteta, tulee kynsipiikki uusimaan aina vain uudelleen.

Mikäli kyseessä on reunoista voimakkaasti kupertuva kynsi, voidaan sitä oikoa jousella ja jälleen oikea leikkaustapa ja kynnen pituus tuovat terveen ja kivuttoman lopputuloksen.

Yhteistyössä