Lapsen Silmälappuhoidosta??

Elikkäs mun pojalla oli ensin lasin päällä yli vuoden ilman hyötyä ja nyt koitetaan vielä silmän päälle-lappua. Koitetaan saada huonoa silmää näkemään. Yksityinen teki virhearvion ja liian myöhään päästiin tähän kunnon hoitoon eli kannustava ennuste oli "tuskin tästä silmää tulee"..eli toinen silmä lähes terve ja toinen +4,5 eli nyt olemme kohta vuoden pitäneet lappua silmässä ensin 6h päivä ja sitten alkukesästä vaadin tarkastuksen ja valitin, koska lääkäri oli vuosi siitten niin sairaan tyly lapselle ja uhkaili jne. ja minä itkin, kun silmän pohjaan koitettiin kattoa eikä lapsi meinannu antaa, kun sattu niin kovasti. Meinasin siis, et lopetan koko hoidon ja aikaa vähennettiin sitte 4h päivä ja yks vapaapäivä.

No nyt mä en tiedä mitä tässä tekis. Olen kuullut vain huonoa näistä hoidoista, ettei niistä loppujen lopuks ole hyötyä. Tilanne on näin paha eli pieni karsastus johtuu tästä silmien erosta, joka sit laseilla poistuu.

Sitte mä olen ollut ihan kamala kun aluks meillä oli palkinnot, mut sitte poistettiin kun alko mennä ok, no nyt olen väliin puhunut, että "menee näkö, jos et anna laittaa tätä lappua" , ei tietty puolusteluja näin kamalalle sanomiselle, mut tosi tuskastunut, kun lapsi ei meinaa enää lappua antaa laittaa ollenkaan. Hän on halunnut uuteen huoneeseensa täysin mustat tapetit ja säikähdin sitäkin eka ja sitte hän oli sanonut anopille, että "minusta tulee sitten täysin sokea"

Siis nyyh...en ole ollenkaan tajunnut, kun ei mulle puhu. No, kamala fiilis, ja koitin eilen puhua hänelle asiasta ja sanoa, että ei se haittaa, jos ei tule paremmaksi niin katotaan sitte tällä näöllä. Ihan hirvee olo! raastavaa!

Onko ketään täällä, kenen lapsella olis tehty tätä hoitoa tai tehtäs parasta aikaa, tai onko jotain palstaa netissä, jossa sais tietoo tästä, et onko tässä järkee et lopetanko koko hoidon ja mennään sit toisen silmän näöllä. Lääkäri oli kyllä tosi pessimistinen.
 
Kannaattaa ehdottomasti jatkaa hoitoa... se lappuhoito nimittäin on ainut mikä sen silmän näön voi peöastaa. Itse olin lappuhoidolla 1-13 vuotiaana (suoraan silmän päällä) nyt olen 21 enkä joudu käyttämään edes silmälaseja. Karsastin pahasti ja silmä leikattiin 3 kertaa. Itse vihasin lappua ylikaiken,mutta nyt kiitän äitiäni siitä että ei antanut lopettaa hoitoa.
Minulla on nyt 1v poika joka myös karsastaa ja laput on käytössä, tosin ei joka päivä ja vain pari tuntia kerrallaan.
 
-m-
Mun pojalla on ollut lappuhoitoa pari vuotta, syynä "laiska silmä" - eli toinen silmä on ollut kaiketi vauvasta asti jotenkin passiivisempi, ja koska ihminen on luonnostaan laiska olento, on lapsi käyttänyt aktiivisesti parempaa silmäänsä.

Neljävuotiaana alettiin epäillä, ja viisivuotisneuvolassa todettiin asia varmaksi. Pääsimme onneksi maksusitoumuksella todella hyvälle yksityislääkärille.

Hoidoksi laitettiin aluksi silmälasit, jotka tuottivatkin jonkin verran tulosta, mutta eivät riittävästi. Seuraavassa kontrollissa aloitettiin lappuhoito. Parempi silmä peitettiin - suoraan silmän päälle, kahdeksi tunniksi päivässä lapulla 5 x vk.

Tätä kun jatkettiin noin vuoden verran, oli molempien silmien lähinäkö suunnilleen samalla tasolla, alussa ero oli todella merkittävä. Lappuhoitoa on jatkettu senkin jälkeen entisellään, tavoitteena saada myös silmien kaukonäköerot tasoitettua. Lasit (linssit) on vaihdettu kertaalleen, ja kohta on viimeinen kontrolli.

Tämän silmälääkärin mukaan hoito tehoaa hyvin ainakin kahdeksanvuotiaaksi asti - ainakin laiskaan silmään, joten ehdottomasti sitä kannattaa jatkaa. Jos lääkäri on noin huono, menkää vaikka omin päin yksityiselle saamaan kunnon ohjeet. Ei siellä tarvitse montaa kertaa vuodessa käydä.

Ohjeeksi vielä, että peiton aikana kannattaa tehdä jotain sellaista puuhaa, jossa silmää joutuu todella käyttämään ja kohdistamaan - esim. kirjan lukemista, legojen rakentelua, piirtämistä tmv.

Tsemppiä!
 
Tönt
vuoden verran 5v tytöllä ollut lappuhoitoa laiskan silmän takia. ihan just tarkastus taas. toivottavasti ei tarvis enää. 5 kertaa viikossa, 2h kerrallaan. niin ja tottakai on myös silmälasit.
 
Mulla on leikattu molemmat ja laputettukin toinen. Ei auttanu ja näkö ei oo häävi siinä hoitosilmässä. Lasit on määrätty peruskoulussa. Mut se lappu voi auttaa kyllä vaikkei kaikilla.
 
Viimeksi muokattu:
yläkoululaisen mamma
Hei!
Meillä esikoisella takana onnistunut lappuhoito. Aloitettiin kaksivuotiaana ja useamman vuoden ajan hoito kesti. Syynä oli myöskin karsastus ja vasemman silmän huonompi näkö. Me saatiin itse valita, laitetaanko lappu suoraan silmän päälle vai silmälasiin. Päätimme (onneksi) laittaa se silmälle. Päättelin, että lapsi saattaa kurkkia lasien yli, tai nostella laseja pois silmiltä.

Harmin paikka, kun teillä tuo hoidon aloitus myöhästyi! Uskon todella, että vanhempaa lasta on vaikeaa saada pitämään sitä lappua. Meillä kun tyttö oli niin pieni, että tottui lappuun melkein saman tien.

Meillä oli muuten myös töykeä ja tyly silmälääkäri. Lapsemme sai viiden vanhana diagnoosin valikoiva mutismi (puhumattomuus) , ja kun hän ei lääkärissä puhunut, tämä haukkui lapseni epäkohteliaaksi ja piti pitkän saarnan siitä, kuinka lapseni ei tulisi tuppisuuna elämässä pärjäämään..huoh..

Tyttömme näkö parani täysin lappuhoidolla. Nykyään pitää laseja vain karsastuksen takia, ja lääkärin mukaan lasit eivät olisi välttämättä enää lainkaan pakolliset. Jos tyttö haluaa, karsastus voidaan parantaa laser-leikkauksella. Ei ole vielä halunnut (ikää nyt 13v)

Vähän asian vierestä, mutta tyttö sai vuosi sitten lääkityksen siihen mutismiin, ja nyt meillä on normaalisti myös koulussa ja muualla vieraissa paikoissa jutteleva yläkoululainen! :)
 
Me koitamme jatkaa, mut pitää nyt kattoa, soitin sairaalaan ja sanoivat, et vasta joulukuussa tarkastus. Siis mun mielestä, jos lapsella valuu silmistä väliin vesi niin ajattelis, että olis muuttunu näkö jotenki, et olis väärät lasit ja se hermostuttaa, kun sanoin sairaalaan, mut siellä kuulemma ajat myöhäs, et kaikki joutuu odottamaan. En tiedä, et pitäiskö mennä yksityiselle omalla kustanteella nyt sitte vai odottaako tonne joulukuulle ja kattoo sitte.
 
Ei ne välttämättä aina huonoja ole :) Mun siskolla todettiin 8 vuotiaana toinen silmä lähes sokeaksi karsastuksen vuoksi ja silmälappuhoidolla näkö saatiin palautumaan lähes yhtä hyväksi kun toiseen silmään. Mut itse kyl pidän huolen et mun lasten silmät tiirataan tarkkaan kun itellä ollut pienenä paha karsastus enkä halua et omien lasten näkö menee sen vuoks ettei viitsitä tarkistella kunnolla. Onneksi mut on otettu tosissaan neuvolassa.
 

Yhteistyössä