Lapsen sairauteen käytettävät palkalliset sairaslomapäivät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkapenkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kukkapenkki

Vieras
Osaako joku sanoa miten menee käytänössä. Kun laki sanoonettä lapsen ollessa sairas voi vanhempi olla 3päivää palkallisena pois ja korkeintaan 5päivää pois joista jälkimmäiset 2ovat siis palkatonta. Jos olen ollut to-Ma pois, silloin Ma on palkatonta. Mutta kun teen Ma-pe työtä, niin saanko lauantaista kuitenkin palkan? Vai tuleeko päivää pienempi palkka kuin normaalisti.

Mitä sulle on työvuorolistaan laitettu ja millä alalla olet töissä?

palkanmaksuvelvollisuutta ei ole mutta kyllä melkein joka työpaikassa saa tilapäistä vapaata sairaan lapsen hoitoon.

palkanmaksu sairaan lapsen hoitamisesta on sun työalan tes:ssä ilmoitettu

Viimeksi muokattu:
Saan minäkin palkatonta vapaata. Ihmettelenkin nyt vaan sitä, että saanko vain kahdelta sairaslomapäivältä kolmen sijaan palkan koska viikonloppu jolloin mulla ei ole töitä koskaan sattuu ikävästi väliin.

Saan minäkin palkatonta vapaata. Ihmettelenkin nyt vaan sitä, että saanko vain kahdelta sairaslomapäivältä kolmen sijaan palkan koska viikonloppu jolloin mulla ei ole töitä koskaan sattuu ikävästi väliin.

vain työpäiviltä maksetaan se palkka jos olet sairaan lapsen kanssa kotona.

ei sitä makseta vapaapäiviltä niinkuin et saa palkkaakaan.

jos sun laps sairastuu torstaina ja oot to ja pe kotona ja lapsesta saat 3pvää saikkua niin 2 päivältä saat palkan.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta laki määrittää sen, että saa olla sairaan lapsen takia pois työstä sen 3 päivää mutta se palkallisuus ei ole lakiin kirjattu vaan työehtosopimukseen.

Ja tietenkään palkkaa ei makseta päiviltä jolloin et olisi töissä muutenkaan.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta laki määrittää sen, että saa olla sairaan lapsen takia pois työstä sen 3 päivää mutta se palkallisuus ei ole lakiin kirjattu vaan työehtosopimukseen.

Ja tietenkään palkkaa ei makseta päiviltä jolloin et olisi töissä muutenkaan.

noinhan se on.

mä sain 3pvältä palkan ja mies saa 1 pvältä.

Jep. Hienoa. Tätä vähän pelkäsinkin. Joudun olemaan maanantainakin pois, mutta se on siis palkatonta, koska viikonloppu söi yhden mahdollisen palkallisena sairaslomapäivät. Kiitos vastauksista. Olen taas hieman viisaampi näissä asioissa.

Jep. Hienoa. Tätä vähän pelkäsinkin. Joudun olemaan maanantainakin pois, mutta se on siis palkatonta, koska viikonloppu söi yhden mahdollisen palkallisena sairaslomapäivät. Kiitos vastauksista. Olen taas hieman viisaampi näissä asioissa.

joskus tulee noita päiviä et joutuu olla pois jos laps ei 3pvässä tervehdy. Palkattomia oon itekki joutunu ottamaan esim. vesirokon takia.

Sori tyhmä kysymys, meillä on lapset vielä kotihoidossa, niin ei ole mitään kokemusta näistä. Mutta mites se menee, jos molemmilla vanhemmilla olisi tessin mukaan 3 päivän palkallinen hoitovapaa? Voiko molemmat pitää 3 päivää vai onko se yhteensä/sairaus?