Lapsen saanti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tilla1985
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tilla1985

Uusi jäsen
08.11.2007
1
0
1
Hei,

Olen 22-vuotias nainen. Kävin tänään naistenklinikalla ja lääkäri epäilee, että minulla on lievä endometrioosi. Olen tällä hetkellä koulussa ja olin suunnitellut hankkivani lapsia vasta 1,5 vuoden päästä mutta nyt minua alkoi pelottaa lapsettomuus ja haluaisin kokeilla jo nyt lapsen tekoa. Voinko kokeilla lapsen tekoa huoletta vai pitääkö minun käydä aluksi tutkimuksissa ennen sitä? Voiko olla mahdollista, että pitkitettynä mahdollisuuteni raskaaksi tuloon huononevat?

Endometrioosi ei ole este yrittää saada lasta, jos sitä tarkoitit. Endometrioosihan jostain syystä heikentää raskaajsi tuloa, varsinkin jos se esim. tukkii munajohtimet tms. Raskaushan taas hieman parantaan endometrioosia, kun menkkoja ei raskausaikana tule. Joten hieman nurinkurinen juttuhan tuo endometrioosi on.
Kukaanhan ei voi toista neuvoa yrittämään lasten tekoa ja milloin sen yrittämisen oikea aika on, vain itse sen voi tietää. Itse olen nyt 33 v ja ilman lasta. Syynä kai myös lievä endometrioosi ja nykyisin myös ennenaikaiset vaihdevuodet. :( Hieman olen miettinyt, että jos olisimme yrittäneet lasta aiemmin, niin olisimmeko siinä onnistuneet. Mutta eihän se jossittelu jälkikäteen auta, kaikki on mennyt niinkuin on tarkoituskin ollut mennä. Mutta jos nyt eläisin elämäni uudelleen, niin varmaan yrittäisimme lasta paljon aiemmin.

Tutkimuksissa ei siis tarvitse käydä, voitte huoletta yrittää raskaaksi tuloa. Valitettavasti endometrioosi voi ajan edetessä heikentää lasten saanti mahdollisuutta huomattavastikin, jos se päättää kasvaa kriittisiin paikkoihin. Käy tutustumassa http://www.endometrioosi.fi. Sieltä saat lisää tietoa.

En tiedä, oliko tästä vastauksesta mitään apua, mutta ajattelin omia kommenttejani kirjoittaa kuitenkin. :)

Hyvää jatkoa sinulle ja varmasti tiedät itse, milloin haluatte alkaa yrittää lasta!

Terkuin,
Nennuliini :hug:

Yhteistyössä