Lapsen ruuan koostumuksesta!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liisukka

Vieras
Eli meillä on pojalla epäilty itkuisuuden vuoksi allergioita ja erilaisten maitokokeilujen vuoksi tuo kiinteiden aloitus hiukan viivästyi. Poika oli vasta 9kk kun aloitimme kiinteät oikein virallisesti. Tätä ennen oli ollut 6kk asti maidolla ja muutamalla hedelmäsoseella.

Allergialääkäri kehoitti meitä aloittamaan nuo kiinteät hyvin rauhalliseen tahtiin ja niin teimmekin. Olen antanut itsetehtyjä ruokia sekä kaupan purkkiruokia. Ongelmana on vain se, että poika on niin tottunut tuohon sosemaiseen ruokaan ja olen antanut ihan niitä 5-6kk ikäisen ruokia, vaikka ikää on tosiaan jo 11,5kk :) Kokeilin tänään antaa vähän kaupan purkkiruokaa joka oli tarkoitettu alk.8kk ikäiselle, mutta poika ei oikein pystynyt nielemään kun oli niin isoja paloja tuossa purkissa. Minusta siinä oli vähän liian iso harppaus...siis 5-6kk ruuan ja 7-8kk ruuan välillä. Tai ainakin meidän pojalle kun tuo kurkku ei oo vielä tottunut nielemään paloja.

Eli kysymys kuuluukin että kuinka mä saisin hänelle opetettua hiukan karkeampaa ruokaa kun kuitenkin lähestyy jo vuoden ikää? Mua jotenkin ahdistaa ja masentaa kun me ollaan niin jäljessä tässä ruokamaailmassa näiden allergiasekoilujen vuoksi. Sormiruuastakaan ei oikein osaa vielä kiinnostua. Kokeilin antaa pöydälle raejuuston paloja ja otti kyllä sormien väliin, mutta ei ymmärtänyt laittaa suuhun :D

Voi olla että hermoilen turhaan, mutta tietty se vähän äitiä ahdistaa kun on muita jäljessä :) Muuten kyllä on hienosti kehittynyt ja terävä kossi :heart:

Ajan kanssa varmasti oppii karkeampaan ruokaan. Anna vaan sopivaa naposteltavaa eteen niin jossain vaiheessa hoksaa kyllä pistää suuhunkin jotain. itse olen lisännyt kaupan soseiden joukkoon keitettyä perunaa vähän niin on tullut karkeampaa ruokaa. Ei kyllä meilläkään mene vielä tuollaiset kokkareet kun tytöllä on ikää vasta kohta seitsemän kuukautta. Mutta harjoittelu tekee mestarin ruoka-asioissakin.

Yhteistyössä