Lapsen ruoka... Muilla samaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä lapsi erittäin nirso ja huono syömään. Ei syö sitä, eikä tätä. Ollut tuollainen jo vauvasta, jolloin jossain vaiheessa kävi vain yksi ja sama ruoka. Ns.sihtikurkku oli tod.pitkään. Oksensi kaikki palat ja möykyt ulos sekä epämiellyttävät maut aiheutti oksennuksen ( eli lähes kaikki). Maidot yrjösi kaaressa ulos, ja tuntitolkulla sai kantaa ruuan jälkeen jottei pulauta kaikkea pihalle. Allergiat verikokein tutkittu, ei niiden mukaan allergiaa millekään. Mutta tuo syöminen ollut aina niin vaikeaa... Maitotuotteita ei huolinut vuoden iässä ollenkaan, ei mitään. Vasta 1.5v rasvaton maito alkoi upota ja nyt 4.5v sitä ihan ok juo. Kaikkeen uuteen suhtautuu hyvin varoen,kuin myrkkyä tarjoaisi. Mutta en luovuta, olen päättänyt tarjota,tarjota ja tarjota, mutta kuinka meinaa uskonpuute joskus yllättää!!!!

Tuossa taustaa, nyt asiaan. Onko muilla ollut yhtä vaikeaa? Lapsi syö kalaa, kanaa, lihaa ja perunaa, riisiä, makaronia, kasviksia jne. Eli kaikkea perusaineksia, mutta kun kaiken pitäisi olla selvästi erikseen aina ja tuntuu ettei tuosta pääse yli eikä ympäri. Eli liha lihana ja perunat esim.voin kanssa vieressä. Ei käy laatikot ja kastikkeet ( paitsi makaronilaatikko) kun ovat " sotkussa" keskenään. Keittoja jotenkuten syö, mutta nuo laatikot ja kastikkeet, aargh!

Vuosi sitten asetin tavoitteeksi opetella joku maitotuote esim.jugurtti tai viili tms. No, vuosi siihen meni, mutta nyt sentään viilistä syö kun aiemmin ei mihinkään tuollaiseen edes hipaissut.
Ensi vuoden tavoite nuo kastikkeet, huoh.... On tämäkin....

Nyt vertaistukea!

No, ihan kivastihan lapsi nykyään eri ruokia syö. Jos vaikka hölläisit kesän ajaksi, kun ravitsemuksessa ei ole suurempia ongelmia. Toi ruokien erillään pitämishalu on ihan normaalia lapsilla. Onko ainoa lapsi, kun noin paneudut asiaan?

Ole tyytyväinen, että syö noinkin monipuolisesti. Meidän 3,5-vuotias ei nyt muutamaan kuukauteen ole pahemmin koskenut lihaan, kalaan tai kanaan. Todella yksipuolinen ruokavalio. On myös erittäin epäluuloinen kaikkea ruokaa kohtaan. Oli myös sihtikurkku lähes 1,5-vuotiaaksi, mutta ei ihan noin paljon oksennellut kuin teillä.
Tsemppiä! Ehkä nää joskus innostuu tuosta ruokailusta!

Monillakin lapsilla ruoat pitää olla erillään. Ihan normaalia, kun niitä eri makuja vasta opetellaan. Anna syödä niin kuin syö. Älkää stressatko, niin kaikki nauttivat siitä ruokahetkestä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Hölläävähän;28574810:
No, ihan kivastihan lapsi nykyään eri ruokia syö. Jos vaikka hölläisit kesän ajaksi, kun ravitsemuksessa ei ole suurempia ongelmia. Toi ruokien erillään pitämishalu on ihan normaalia lapsilla. Onko ainoa lapsi, kun noin paneudut asiaan?

On ainoa:) Tuntuu että muiden lapset syövät mitä eteen laitetaan... Ehkei asia ole niinkään sitten!

Ole tyytyväinen, että syö noinkin monipuolisesti. Meidän 3,5-vuotias ei nyt muutamaan kuukauteen ole pahemmin koskenut lihaan, kalaan tai kanaan. Todella yksipuolinen ruokavalio. On myös erittäin epäluuloinen kaikkea ruokaa kohtaan. Oli myös sihtikurkku lähes 1,5-vuotiaaksi, mutta ei ihan noin paljon oksennellut kuin teillä.
Tsemppiä! Ehkä nää joskus innostuu tuosta ruokailusta!

Toivotaan! Meilläkin välillä stoppi johonkin kokonaan, mutta sitten taas loppuu ja alkaa syömään uudelleen ...

Kokemusta on 9v ajalta |O

Meillä myös sellaista, että raaka-aineet kelpaa jollakin tavalla valmistettuna, mutta toisella tapaa taas ei syö :kieh:

Kaikenmaailman sotkut on pahimpia, löytää annoksesta mustapippurinkin
-"Mitä nää mustat pisteet on?"
-"äitiiii, mitä toi punainen on?"

Mulla vähän vanhempi lapsi (9v) mutta on auttanut, kun poika on ollut mukana laittamassa sitä ruokaa, nähnyt että mitä siihen laitetaan.
Ei tykkää homejuustosta (nimen takia), noh, laitoin sitä valkokastikkeeseen, enkä mitään muuta, kastike oli siis sileää :D
Söi ihan innoissaan sitä kun ei tiennyt että mitä siinä on :D Mutta jos teen jauhelihakastiketta, ei siinä saa olla muutakuin jauhelihaa.

Kannattaa melkein tarjota niitä raaka-aineita erikseen ja jossain vaiheessa ne sitten maistuu "sotkussakin"

Minä taas en sano että toi ois ihan normaalia, kyllä tuon ikäiset normaalisti syö sen mitä tarjotaan. Tai ainakin suostuu maistamaan, ja luulenpa että teilläkin on sitten ihan kunnon stoppi sille että jos ne ruuat on sotkussa se lapsi ei syö ollenkaan mitään siitä lautaselta, ei edes niitä lihoja/pottua?

Minä itse tiedän kuinka vaikeaa on olla nirson lapsen äiti. Kaikki koitettu ja kukaan ei kuitenkaan usko että ei se ole ns.kasvatuksesta kiinni ettei tuo lapsi syö. Kaikki ovat hokeneet meille jo yli 4vuotta että kyllä se ohi menee ja älä stressaa, anna olla vaan, älä tee numeroa... jne..

Oikeassa elämässähän tuo on erittäin haastaavaa olla huomioimaitta. Voin vain sanoa että paljon tsemppiä ja voimia tarttee tuohon ettei ihan jokapäivä tarvitsisi olla huolissaan. Ehkä se menee ohi ajan kanssa, tai sitten ei.

Terveisin 7vuotiaan nirson lapsen äiti

Minä taas en sano että toi ois ihan normaalia, kyllä tuon ikäiset normaalisti syö sen mitä tarjotaan. Tai ainakin suostuu maistamaan, ja luulenpa että teilläkin on sitten ihan kunnon stoppi sille että jos ne ruuat on sotkussa se lapsi ei syö ollenkaan mitään siitä lautaselta, ei edes niitä lihoja/pottua?

Minä itse tiedän kuinka vaikeaa on olla nirson lapsen äiti. Kaikki koitettu ja kukaan ei kuitenkaan usko että ei se ole ns.kasvatuksesta kiinni ettei tuo lapsi syö. Kaikki ovat hokeneet meille jo yli 4vuotta että kyllä se ohi menee ja älä stressaa, anna olla vaan, älä tee numeroa... jne..

Oikeassa elämässähän tuo on erittäin haastaavaa olla huomioimaitta. Voin vain sanoa että paljon tsemppiä ja voimia tarttee tuohon ettei ihan jokapäivä tarvitsisi olla huolissaan. Ehkä se menee ohi ajan kanssa, tai sitten ei.

Terveisin 7vuotiaan nirson lapsen äiti

Se tosiaan on ihan täysi stoppi kun väärin on laitettu. On joo aika kuluttavaa... Aika näyttää jatkossa...

Yhteistyössä