lapsen rokot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana?

Vieras
olen vissiin raskaana. näyttäs siltä että esikoiselle on puhkeemassa jonkinlainen rokko... tai en tiedä vielä. kysyisinkin, onkohan jostain rokoista jotain haittaa sikiölle?? tai jos olen itse lapsuudessa sairastanut jonkin, esim vesirokon? onko aihetta paniikkiin?

èdelliseen tarkennusta: siis jos lapsena olen sairastanut vesirokon ja se esim olis tulossa nyt lapselleni, siitä ei vissiin ole enää mulle haittaa, taikka sikiölle, vai olenko väärässä?

Jos olet sairatanut lapsena vesirokon se ei tule enää uudelleen. Raskausaikana vaarallisia rokkoja on mielestäni tuhka- ja vihurirokko joita vastaan sinutkin on varmaan rokotettu, kuten lapsesikin. Joten niitä ei nykyään enää juurikaan esiinny.

Varmista asia neuvolasta.

Mulle yks tuttu kätilö sanoi, että vesirokosta voi olla haittaa masuasukille alkuvaiheessa vaikka olisi ko. rokon jo lapsena sairastanutkin. Olin nimittäin ""hommaamassa"" juuri kyseistä rokkoa esikoiselle tuossa alkukeväästä, mutta jätinkin sitten toiseen kertaan. Mene ja tiedä oliko jutussa perää?!

Rv 24+1

Vesirokosta ei ole haittaa jos olet jo sairastanut sen, ja vihurirokkoa vastaan sut on todennäköisesti rokotettu ja lapsesi kanssa. Vauvarokon (HHV-6) olet varmaan kanssa sairastanut jo pienenä.

Ainoa mahdollisesti sikiölle vaarallinen lienee parvorokko. Se saattaa oikein huonolla tuurilla aiheuttaa keskenmenon, jos tauti tarttuu suhun raskauden alkupuoliskolla. Sikiön vammaisuutta tms. parvorokko ei aiheuta.

Älä turhaan hätäänny! Todennäköisesti kaikki menee hyvin, ja joku pöpö olisi suhun tarttuakseen, se olisi jo tarttunut. Useimmat viruksethan on tarttuvimmillaan jo ennen kuin oireet ilmestyvät.

Mutta vessirokossakin riippuu siitä minkä ikäisenä sen on sairastunut, että tuleeko uudelleen. Jos sairastaa sen hyvin pienenä ja oireet mitättömät, saattaa rokko uusia.
Mutta jos sairastaa hiemen vanhempana, ei uusimis riskiä juurikaan ole.

Meillä esim. siskoni sairsti vesirokon pinenä 2 tai 3 v ja hänellä se uusi vanhempana. Minä sairastin 8v ja luojan kiitos ei ole uusinut.

Vihurirokko on vaarallinen sikiölle, mutta sitä vastaan rokotetaan.

Yhteistyössä