Lapsen ristipurenta

Onko ketään sellaisia paikalla, joiden lapsilla olisi/olisi ollut ristipurenta? Meidän vanhemmalla tytöllä todettiin viime tammikuussa, ja silloin hammashoitaja pelotteli että se on KAIKKEIN PAHIN PURENTAVIRHE ja näytti jotain kamalia kuviakin. :| Nyt mua on alkanut vaivaamaan se kamalasti. :ashamed:

Miten se on todettu, miten se vaikuttaa ja miten ja milloin sitä on teidän tietämissä tapauksissa alettu korjamaan?

meillä
Meillä 4v llä on niin että alatakahampaat tulee ylätakahampaitten päälle/yli (saitkohan selvää?) 5v. mititään mitä tehdään...joudutaanko laittaan raudat jo maitohampaisiin...

En mä tiedä millainen purenta meidän tytöllä on, mutta siis kun katson suuhun ja hän puree hampaat yhteen, niin etuhampaat tulee vasemmalle puolelle hiukan takahampaiden yli ristiin. Äh, tosi vaikea selittää miltä se näyttää. :p

Viears
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
ekaluokkalainen poikani saa nyt takahampaiden ristipurentaan kumilankahoitoa
Millaista se kumilankahoito on? Miten se on sujunut? Kuinka nopeasti sen pitäis auttaa? :D Sori, kyselyikä päällä. :D
Just laitettu. takahampaisiin liimattiin nupit mihin kumilangat viritetään. Isä oli mukana hammaslääkärillä, pítää kysellä siltä miten nopeasti pitäs vaikuttaa

d
meillä 4 v hiottiin hampaita ristipurennan takia toiselta puolelta, kun ylähampaat jäi alahampaiden taakse. Jos toi hionta riittää pitäisi vian korjaantua kasvun myötä isompana sitten koitetaan jotain muuta.

Meidän 5v:llä on myös ristipurenta ja lähete on laitettu oikojalle. Ajan olisi pitänyt nyt syksyllä tulla mutta ei ole näkynyt.

Kasvupyrähdys olisi nyt piakkoin tulossa jolloin tuo oikominen olisi helppoa ja nopeaa joten sen vuoksi näinkin aikaisin jo puututtaisiin asiaan.
Meitä ei onneksi peloteltu mitenkään että olisi kaikista pahin purentavirhe.

Ristipurenta huomattiin muistaakseni 4v hammastarkastuksessa. Kovasti kyseli hammashoitaja että tuliko tuttia syötyä kovinkin pitkään, mutta tutista luovuttiin ennen 2v synttäreitä joten ei senkään pitäisi siihen vaikuttaa.

Meiltä kanssa kysyttiin tuosta tutista ja tuttipullosta, ja vaikka ne esikoisella olikin käytössä, niin ennen 2v ne tosiaan lopetettiin, ja tutti ei oikeastaan koskaan ole ollut muuten kuin nukahtamisaikaan käytössä.

Nuoremmalla on sitten taas lievä yläpurenta, ja siitäkin tivattiin, että kuinka paljon syö tuttipulloa. No ei yhtään. :D

vaivainen
Kannattaa pyytää lähetettä oikomisarviota varten, jos oma hammaslääkäri ei ota potentiaalisesti kantaa purentaan.
Itse 70-luvun lapsena en ole koskaan saanut minkäänlaista hoitoa purentaani, joka nyt aikuisella iällä sitten todelliseksi riesaksi kaikkine kipuineen äitynyt. On avo-, saksi- ja ristipurentaa, joista aiheutunut leukanivelten välilyvyihin pysyvät vauriot. Viimeiset 10 vuotta ollut öisin kiskohoito ja nyt jonossa leukanivelleikkaukseen.

Meillä tytöllä 6v. Yläleukaa joutuu venyttämään. Ylä hampaissa ja kitalaessa on semmonen metalli hänkkyrä 24/7, vielä ei ole tietoa miten pitkään pitää sen hänkkyrän olla, parin kuukauden välein kontrollit.

En tiiä osaanko selittää oikein mutta tytöllä toiselta puolen meni alahampaat ylähampaiden viereen.

vieras
Meillä oli hammaslääkärin seurannassa 3 vuotiaasta saakka purennan vuoksi. Kävi aina oikojahammaslääkärillä, mutta 12 v sitten katsottiin, ettei oikomishoidosta ole meidän tapauksessa apua, vika on sen verran lievä ja oikomisen ei katsottu olevan tuovan tarpeeksi pysyvää juttua kaikkeen vaivaan nähden.

M
Itselläni oli ristipurenta lapsena, jota alettiin hoitamaan 6-vuotiaana ja oikominen lopetettiin 14-vuotiaana. Minulla yläleukaa vedettiin eteenpäin. Käytössä oli juuri tämä metallihäkkyrä kitalaessa pariin otteeseen, yöraudat, joista kuminauhat hampaisiin kiinni ja olihan minulla myös pariin otteeseen ihan kiinteät raudat ylähampaissa. Kestihän tuo, mutta saan olla tyytyväinen nykyisiin hampaisiini. Oikomishoidon loputtua näin röntgen-kuvat hampaistani 6-vuotiaana ja ei hyvältä näyttänyt. Minulla pidettiin myös ylähampaiden takana pari viimeistä vuotta kiinteitä rautoja, että pitäisivät hampaita paikoillaan, kun kasvu vielä jatkuu niin eivät siirtyisi takaisin taaksepäin. En sitten tiedä onko nykyään menetelmät kehittyneet. Olen nyt 24 ja hampaani oiottiin siis 90-luvulla.

Yhteistyössä