Lapsen r-viasta.

  • Viestiketjun aloittaja aito oikea ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
aito oikea ammattivalittaja
Meidän kohta 3,5v ei osaa sanoa r-kirjainta. Muuten puhuu todella hyvin ja todella pitkiä lauseita. S-kirjain aina onnistunut hyvin. Pienempänä osasi R-kirjaimen sitten se jotenkin unohtui. Minulla r-vika joten ottanut kai oppia minulta. Milloin tuon takia joutuu puheterapiaan?
 
"..."
Täällä ei vielä 6-vuotiaskaan päässyt terapiaan R-vian takia. On kuulemma niin vähän tarjolla sitä terapiaa, ettei pääse. Kotiin sai kirjalliset ohjeet vaan, miten voi itse opettaa, mutta vähän vaikeaa, kun en itsekään osaa.:kieh:
 
aito oikea ammattivalittaja
[QUOTE="...";25864512]Täällä ei vielä 6-vuotiaskaan päässyt terapiaan R-vian takia. On kuulemma niin vähän tarjolla sitä terapiaa, ettei pääse. Kotiin sai kirjalliset ohjeet vaan, miten voi itse opettaa, mutta vähän vaikeaa, kun en itsekään osaa.:kieh:[/QUOTE]

Onneksi miehelläni ei ole r-vikaa. yrittää sitä kyllä aina välillä opettaakin.
 
"vieras"
[QUOTE="...";25864512]Täällä ei vielä 6-vuotiaskaan päässyt terapiaan R-vian takia. On kuulemma niin vähän tarjolla sitä terapiaa, ettei pääse. Kotiin sai kirjalliset ohjeet vaan, miten voi itse opettaa, mutta vähän vaikeaa, kun en itsekään osaa.:kieh:[/QUOTE]

Oho! Meillä meinattiin neuvolalääkärin puolesta lapsi passittaa jo 4 vuotiaana puheterapiaan r-vian vuoksi.
Mutta päätettiin odottaa siihen asti että lapsi täyttää 5.
 
hmph
Kiinnostaisi tietää, onko teidän lapset tavallista pyöreämpiä.
Minun havaintoni tuolta maailmalta on se, että jostain syystä pyöreillä ihmisillä on herkästi myös r-vika.
 
"heh"
Nää on niin huippuja nää joidenki tekemät analyysit kelle on vaikeaa ja helppoa mikäkin :D Meillä on laiheliini 6v joka ei osaa ärrää, ja pyöreempi 4v joka päräyttää oikeen komeesti. Perinnöllistä se kyllä voi olla tietääkseni, ainaki jos on joku rakenteellinen "vika". Meillä mies on myöhään oppinu ärrän ja mä heti ku opin puhuun. Näköjään lapset noudattaa samaa kaavaa.
 
hmph
[QUOTE="heh";25864599]Nää on niin huippuja nää joidenki tekemät analyysit kelle on vaikeaa ja helppoa mikäkin :D Meillä on laiheliini 6v joka ei osaa ärrää, ja pyöreempi 4v joka päräyttää oikeen komeesti. Perinnöllistä se kyllä voi olla tietääkseni, ainaki jos on joku rakenteellinen "vika". Meillä mies on myöhään oppinu ärrän ja mä heti ku opin puhuun. Näköjään lapset noudattaa samaa kaavaa.[/QUOTE]

Mulle ainakin on tullut vastaan enemmän ärrävikaisia pyöreämpiä, kuin laihempia. Toki on normaalipainoisiakin r-vikaisia mahtunut mukaan, mutta enimmäkseen ovat olleet pyöreämpää mallia. :)
Olen kuitenkin pärrännyt ympäri Suomea ja kaikkialla on tullut sama havainto vastaan.
 
"..."
Kiinnostaisi tietää, onko teidän lapset tavallista pyöreämpiä.
Minun havaintoni tuolta maailmalta on se, että jostain syystä pyöreillä ihmisillä on herkästi myös r-vika.
Heh... lapsi on hoikka, minäkin olin lapsena normaalikokoinen. En mä nyt oikein usko, että perinnöllinenkään on. ärsyttää, kun mies on niin laiska, ettei viitsi edes yrittää opettaa sitä. Sanoo vaan, että kyllä se sen oppii! Lasta itseään vähän vaivaa, kun ei osaa. Tietysti olisi yksityisiäkin puheterapeutteja, mutta taitaa maksaa tuhansia.
 
"vieras"
Tästä voisi päätellä, että r-vika on periytyvä juttu.
Onko se nyt sitten ihan hirveetä, jos ei osaa suomalaista ärrää sanoa?
Mulle se ei ole koskaan ollut hirveää, mutta ilmeisesti lähipiirille on aina ollut kun on yritetty pakottaa puheterapiaan ja muualle.

Ja täällä palstallakin on aiheesta joskus sanottu, että olen suunnilleen kehitysvammaista vastaava enkä voisi ikinä menestyä eikä kukaan ota mua koskaan tosissaan, kun mulla on lievä r-vika.

Ihan kiinnostavaa tosiaan. Esim. työssäni käytän paljon englantia, jossa ei ole tapana täräytellä r-kirjainta niin kuin suomessa, vaan se tulee vaimeammin juuri kuten minullakin.
 
"heh"
Mä oon jotenki outo ehkä, ku en tajua välttämättä jos jollaki on r- tai s-vika. (musta ylipäätään toi VIKA on ihan ääliö sana, miks se on muka vika?) Kerran tullu nolo tilanneki ton takia, en enää muista mitä möläytin mut jotain puheviasta kuitenki, ja se toinen ei osannu ässää eikä ärrää.

Mun lapsi kysy multa et miks pitää sanoa s silleen ku se yleensä sanotaan, ku hänen mielestään on kivempi suhauttaa se kieli hampaiden välissä (vaikka osaa siis oikeinkin sen sanoa ja kannustan niin sanomaankin). Mitä vastaisitte lapselle?
 
Puheterapeutti itse
Jokainen lapsi oppii asioita omaan tahtiinsa ja omalla tavallaan: toinen osaa luistella, toinen laulaa, joku taas oppii ärrän kolmevuotiaana. Lapsi kyllä oppii sen ärrän sanomaan sitten, kun motoriikka ja kielelliset taidot sen sallivat. Puheterapian avulla voidaan nopeuttaa tätä oppimisprosessia, jos lapsi itse haluaa sen oppia.

Eri kunnissa on erilaiset käytännöt, mutta oman kokemuksen perusteella 5-vuotiailla alkaa jo olla omaa motivaatiota ja kiinnostusta harjoitteluun. 30 %:lla esikouluikäisistä on vielä äännevirheitä, joten mielestäni nelivuotiaana ei ole vielä mikään kiire puheterapeutille (ellei ole muita kielellisiä ongelmia).

Jos puheterapeutille ei pääse, kotioloissa voidaan alkaa kuulostella sanoja: kuuluuko ärrän tärinää tai ässän suhahdusta. Miettikää, kenen nimissä tärisee r. Myös suujumppaa voi tehdä (netistä löytyy ohjeita googlaamalla) tai soittaa kunnan puheterapeutille ja pyytää kotiharjoitteluohjeita. Tärkeintä on, että harjoitustuokiot ovat mukavaa yhdessäoloa, eivätkä vanhemmat saa painostaa lasta opettelemaan sellaista, johon hän ei kerta kaikkiaan ole vielä valmis.

Ja jos lapsi oppii ärrän vasta koululaisena, mitä sitten? Kaikilla on ne omat vahvuudet ja heikkoudet, ja loppujen lopuksi aika harvalla se jää virheiseksi lopuksi ikää. Turha painostus pois ja antaa lapsen oppia ilolla ja omaan tahtiinsa.
 
löp
Meillä tyttö oppi ärrän, kun kaikki sanat missä oli R-kirjain muutettiinkin D-kirjaimeksi eli radio - dadio, tiikeri - tiikedi jne. Välillä läristiin ja kaikki tapahtui leikin varjolla.
 
Meilläkin hoikka 6v poika jolta r ei onnistu. Muut perheestä kyllä sen osaa oikein hyvin.

Puheterapiassa oltiin 4,5v iässä mutta silloin puuttui mua myös s, j ja muistaakseni v. Kireästä kielijänteestäkään ei ole kyse (saa kielen nenään) ei vaan ole oppinut. Yritetään nyt opetella kotona, jos jossain vaiheessa löytyisi.

Netistä löytyy ihan hyvä ärrä-koulu.
 

Yhteistyössä