Lapsen pyllyä kutittaa, mutta matoja ei löydy.

  • Viestiketjun aloittaja mikä vialla
  • Ensimmäinen viesti
mikä vialla
Lapsi on valittanut jo pidemmän aikaa (1kk?), että peppua syhyttää. Olen ajatellut, että sinne on jäänyt kakkaa ja pylly on aina pesty. Vasta, kun lapsi alkoi valittamaan enemmän, niin hoksasin, että kyse saattaisi olla kihomadoista.

Nyt ollaan viikon verran yritetty etsiä matoja, mutta ei vain löydy. Teippi on ollut pepussa, kakka on tehty pottaan, jotta madot nähtäisiin paremmin. Olen laittanut sinkkipastaa peppuun, jotta mahdolliset madot eivät pääsisi munimaan.

Pepun reunoilla on näkynyt muutama valkoinen rähmäle, joka taitaa olla sinkkipastan jäännöksiä. Mitään pitkulaisia matoja ei ole näkynyt, ei eläviä, eikä kuolleita. Mitäs tässä seuraavaksi keksisi?
 
"Nipsu"
Hei!
Meillä vajaa vuosi sitten sama juttu, poika valitti että pyllyä kutiaa. Käytiin lääkärissä ja saatiin mukaan kihomatonäytettä varten pullo ja pumpulipuikko. Lääkäri neuvoi heti aamusta ottamaan näytteen, heti kun lapsi herää. Näin tehtiin ja vein näytteen tutkittavaksi. Ei ollut matoja, eikä syytä kutinaan löytynyt. Ehkä se oli joku ruoka-aine (ollut allergioita pienempänä), mikä aiheutti kutinan.

Kannattaisko käydä lääkärissä, niin saisitten tuohon kihomato asiaan selvyyden.. Tsemppiä!
 
Pari juttua tulee mieleen esim. limakalvojen ärtyneisyys (onko ollut ab-kuuria ennen kutinan alkamista = hiivatulehdus tms.?) tai sitten jotkut allergiat oireilevat noin myös, eli allergisoivat aineet poistuessaan elimistöstä aiheuttavat kutinaa kuten tekisivät suussakin mahdollisesti. Lapsellakin voi olla sisäisiä peräpukamia, joihin mahdollisesti jäävä uloste voi kutittaa ja ärsyttää. Tämä todennäköinen, jos vatsa kovalla?
 
tonttuilija_harmaana
Voi hyvät hyssykät, olet ETSIMÄSSÄ matoja? Ensin anna pikkuselle (ja koko perheelle) lääkkeet, saa ilma resepttia apteekista. Sit jatka harrastustasi.
 
hiivatti
Alkuperäinen kirjoittaja mikä vialla;27938864:
Lapsi on valittanut jo pidemmän aikaa (1kk?), että peppua syhyttää. Olen ajatellut, että sinne on jäänyt kakkaa ja pylly on aina pesty. Vasta, kun lapsi alkoi valittamaan enemmän, niin hoksasin, että kyse saattaisi olla kihomadoista.

Nyt ollaan viikon verran yritetty etsiä matoja, mutta ei vain löydy. Teippi on ollut pepussa, kakka on tehty pottaan, jotta madot nähtäisiin paremmin. Olen laittanut sinkkipastaa peppuun, jotta mahdolliset madot eivät pääsisi munimaan.

Pepun reunoilla on näkynyt muutama valkoinen rähmäle, joka taitaa olla sinkkipastan jäännöksiä. Mitään pitkulaisia matoja ei ole näkynyt, ei eläviä, eikä kuolleita. Mitäs tässä seuraavaksi keksisi?
no miten se on niin vaikeeta käydä ostaa sitä pyrviniä? 12,13 € on pienenmpi paketti,jos sillä katoaa kutinat niin sittenhän asia on sillä selvä, 2vko päästä hoito uusitaan jotta mahdolliset munista kuoriutuneet madot myös kuolee.
 
tonttuilija_harmaana
Kihomato on hyvin pieni, ei ne näy. Tulee kyllä väkisinkin mieleen, onko ap:n mielestä niin nolo vaiva, ettei kehtaa
ostaa lapselle lääkkeitä tai käyttää lääkärillä. Hoitoonkin pitää ilmoittaa... huoh
 
"juu"
Aina et saa näköhavaintoa vaikka matoja on, esim. kakassa näkyy vasta kun matoja on PALJON. Ostaisin pyrviniä ja seuraisin katoaako oireet. Siivous myös madotuksen jälkeen.
 
"vieras"
"no miten se on niin vaikeeta käydä ostaa sitä pyrviniä? 12,13 € on pienenmpi paketti,jos sillä katoaa kutinat niin sittenhän asia on sillä selvä, 2vko päästä hoito uusitaan jotta mahdolliset munista kuoriutuneet madot myös kuolee."


No, mä en ainakaan antais lapselle tuollaista lääkettä vaan varmuuden vuoksi, koska ehkä on matoja.......
 
"Sairaanhoitaja"
No ei mitään matolääkkeitä varmuuden vuoksi, todellakaan.

Onkohan pyllyn/peräaukon seutu tulehtuneen, punoittavan tai märkivän näköinen? Kyseessä voi olla myös streptokokki-bakteerin aiheuttama infektio, joka paranee vain siihen määrätyllä antibiootilla. Tämä voi olla tavallinen vaiva lapsella, vaatii lääkärikäynnin asian varmistamiseksi ja ab-kuurin saamiseksi. Ei liity mitenkään matoihin tai hygieniaan.

Kiusallinen vaiva ja vaatii tarkempaa tutkimusta.
 
"aapee"
[QUOTE="Sairaanhoitaja";27939473]No ei mitään matolääkkeitä varmuuden vuoksi, todellakaan.

Onkohan pyllyn/peräaukon seutu tulehtuneen, punoittavan tai märkivän näköinen? Kyseessä voi olla myös streptokokki-bakteerin aiheuttama infektio, joka paranee vain siihen määrätyllä antibiootilla. Tämä voi olla tavallinen vaiva lapsella, vaatii lääkärikäynnin asian varmistamiseksi ja ab-kuurin saamiseksi. Ei liity mitenkään matoihin tai hygieniaan.

Kiusallinen vaiva ja vaatii tarkempaa tutkimusta.[/QUOTE]

Tästä streptokokista saattaa olla kyse, sillä lapsella oli kurkkukipua ja kuumetta ja se todettiin streptokokin aiheuttamaksi (angiina). Nyt on 10 päivän antibioottikuuri menossa, joten odotan helpottaako myös peräpään vaiva samalla.

Terveyskeskukseen nieluviljelmän tuloksia soittaessani kysyin puhelimessa olleelta sairaanhoitajalta tästä streptokokin yhteydestä pepun kutinaan, mutta hän ei ollut koskaan kuullut asiasta ja tyrmäsi eläilykseni täysin, vaikka sanoin, että googlettamalla olin saanut tietoa asiasta. Kovin on ammattitaidotonta väkeä terveyskeskuksessa.
 
"aapee"
[QUOTE="hei";27939798]Voisko olla vaan kuiva iho? Itelläni on joskus tuollaista... Bepanthenilla rasvaan ja huolehdin, että ruoassa on tarpeeksi hyviä rasvoja.[/QUOTE]

Voi olla kyse siitäkin. Lapsella on atopia. Pitääkin muistaa nuo rasvat jatkossa.
 
vierailija
Eilen oli itelläkin kutinaa P-aukossa se alkaa sen jälkeen kun on käynyt kakalla ja kun herää aamulla EI MITÄÄN! Mutta ehtiihän se kutista illalla kuitenkin 1-3 tuntia :-(
 
Pyllyä kutkuttaa
Eilen oli itelläkin kutinaa P-aukossa se alkaa sen jälkeen kun on käynyt kakalla ja kun herää aamulla EI MITÄÄN! Mutta ehtiihän se kutista illalla kuitenkin 1-3 tuntia :-(

Mulla sama koko päivään ei oo pyllyä kutittanu mutta sitten kun olen käyny kakalla niin kohta alkaa jo kutittaa ja plen kokeillut bebanthenia jos ois kuiva p-aukko ja oon kokeillut laittaa vauvan talkkia jos ois märkivä p-aukko
Kumpikaan ei ole auttanut
 
vierailija
Lapsi on valittanut jo pidemmän aikaa (1kk?), että peppua syhyttää. Olen ajatellut, että sinne on jäänyt kakkaa ja pylly on aina pesty. Vasta, kun lapsi alkoi valittamaan enemmän, niin hoksasin, että kyse saattaisi olla kihomadoista.

Nyt ollaan viikon verran yritetty etsiä matoja, mutta ei vain löydy. Teippi on ollut pepussa, kakka on tehty pottaan, jotta madot nähtäisiin paremmin. Olen laittanut sinkkipastaa peppuun, jotta mahdolliset madot eivät pääsisi munimaan.

Pepun reunoilla on näkynyt muutama valkoinen rähmäle, joka taitaa olla sinkkipastan jäännöksiä. Mitään pitkulaisia matoja ei ole näkynyt, ei eläviä, eikä kuolleita. Mitäs tässä seuraavaksi keksisi?
 

Yhteistyössä