Lapsen polvikipu, kasvukipuako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja @
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
@

@

Vieras
6 vuotiaani alkoi flunssan yhteydessä valittaa aamuisin toista poveaan. Ontuu jalkaa jonkin aikaa, mutta kävelee sitten jo normaalisti ja tovin päästä ei muista koko kipua. Kipua valittaa aina ajoittain myös päivisin, mutta menee nopeasti ohi. Kipu on vain toisessa polvessa/sääressä. Itse epäilin kasvukipuja, mutta eikös niitä ole yleensä kummassakin jalassa? Polvi ei ole turvonnut tai kuuma.

Mun eskari valittaa sillon tällön polvikipua tai taipeessa. Menee ohi itsellään. Olen ajatellut kasvukivuiksi. Samaten yksi isä kertoi samaa omasta kasvuikäisestään. Ehkä se tuntuu polvissa toisilla enemmän. Samalla tää meijän sälli nukkuu ja syökin enemmän, senkin pohjalta yhdistän kasvamiseen.

Meillä poika valitti polvikipua aika pitkäänkin, särkylääkettä annettiin siihen. Oli silloin noin 8 vuotias. Tilasin lääkäriajan ja lääkäri totesi että kyllä se kasvukipua on. Kivut meni ohi ja ehkäpä ne oli sitten kasvukipuja. =)

Minä veisin tutkittavaksi, jos yhtään pidempään tuota jatkuu. Reuma pitäisi sulkea pois. Omalla lapsellani oli samankaltaista valitusta (tosin molemmissa jaloissa ja liikunnan yhteydessä) ja lueskelin aiheesta. Jonkun artikkelin mukaan mitään kasvukipuja ei olisi vaan se olisi rasituskipua, joka eiheutuu lapsen vääristä sääristä tai muista virheasennoista. Meillä kipuun auttoikin kunnon tukevien kenkien pitäminen, mutta vaiva on edelleen seurannassa. Jos valitus alkaa taas niin menemme ensiksi näyttämään jalkoja lääkärille ja sen jälkeen fysioterapeutille.

Saadaan tarvittaessa mennä lastenpäivystykseen. Yritetään hoitaa nyt naprokseenilla mutta sitten tutkimuksiin jos ei häviä.
Teille vielä kellä on sitä reumaa on, onko särky ollut alussa jatkuvaa vai kohtauksittaista?

Minä veisin tutkittavaksi, jos yhtään pidempään tuota jatkuu. Reuma pitäisi sulkea pois. Omalla lapsellani oli samankaltaista valitusta (tosin molemmissa jaloissa ja liikunnan yhteydessä) ja lueskelin aiheesta. Jonkun artikkelin mukaan mitään kasvukipuja ei olisi vaan se olisi rasituskipua, joka eiheutuu lapsen vääristä sääristä tai muista virheasennoista. Meillä kipuun auttoikin kunnon tukevien kenkien pitäminen, mutta vaiva on edelleen seurannassa. Jos valitus alkaa taas niin menemme ensiksi näyttämään jalkoja lääkärille ja sen jälkeen fysioterapeutille.

Jos ei kasvukipua olisi, olisi maanpäällä paljon paljon sellasia joilla jaloissa vikaa. Meilläkin sisaruksilla kaikilla ollu kasvukipuja ja yhdellä ei jaloissa ole koskaan ollu mitään. Meistä se tervejalkaisin. Pojallakaan ei oo väärät sääret ja silti se valittaa ennenkun taas huomaan että lahkeet on lyhyet ja kengät pienet. Selvästi liittyy asiaan eikä vain polviin. Välillä sääriä valittaa.

Yhteistyössä