Lapsen poissaolokohtaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"help"

Vieras
Kertokaa minulle.. 1v 8 kk lapsi on alkanut saamaan poissaolokohtauksia. Siis sellaisia, että tuijottaa tyhjyyteen ja saattaa samalla näpertää esim käsissään lelua. En oikein osaa sanoa, reagoiko esim omaan nimeensä. Ainakin jos nappaa syliin, tokenee heti.

Hitto kun aloinkin googlaamaan tällaisia ennen nukkumaanmenoa. Epilepsiaa tai jotain vielä pahempaa ehdottaa google.

Onko tämä sellainen poissaolokohtaus, jota epilepsian yhteydessä tarkoitetaan? Voiko tämä olla normaala? Aion ottaa yhteyttä huomenna neuvolaan, mutta jos pian saisi paremmin nukuttua, jos kuulostaa normaalilta.

No kun en minäkään alunperin huolissani ollut, mutta nyt tällaisia tilanteita on ollut päivittäin. Tosin lapsonen on flunssassa, pientä kuumettakin, joten ehkä väsymyskin voi vaikuttaa.

Meillä lapsi 1v 10kk on myös välillä ikään kuin hetken ajatuksissaan, tuijottaa tyhjään ja havahtuu hetken päästä. Sellaistako tarkoitat? En ole siitä osannut olla huolissani. Myös me vanhemmat molemmat ollaan välillä samalla tavalla ja terveitä olemme. Olen ainakin luullut sen olevan ihan normaalia.

Vaikea sanoa näkemättä, mutta en huolisi kun kerran jotain samalla näprää! Jos epileptinen kohtaus olisi niin minun tietääkseni lopettaisi myös poissaolon ajaksi tuon näpertelyn.

Hyvä että aiot soittaa neuvolaan-

Tosi vaikea sanoa mitään, kun ei näe lasta. Varmaan kokemattoman on vaikea muutenkin huomata loppuuko 'kohtaus' itsestään vai esim. siksi että äiti ottaa syliin.

Poissaolokohtauksen aikana ihminen on poissaoleva ja jähmettyy yhteen kohtaan, ei siis minun käsitykseni mukaan näprää mitään.
Kuulostas siltä, että lapsesi vain pysähtyy miettimään jotain tarkkaan. Poissaolokohtaus ei loppuisi siihen, että menet väliin...

[QUOTE="vieras";28536511]Ei oo ainakaan epilepsian "tavallinen" poissaolokohtaus: siitä ei ns. herää kesken kaiken[/QUOTE]

Hieno juttu, silloin tämä voisi olla ihan normaalia. En oikein löytänyt kuvausta, millainen epilepsiaan liittyvä kohtaus on.

[QUOTE="vieras";28536460]Vaikea sanoa näkemättä, mutta en huolisi kun kerran jotain samalla näprää! Jos epileptinen kohtaus olisi niin minun tietääkseni lopettaisi myös poissaolon ajaksi tuon näpertelyn.[/QUOTE]

eipä näinkään, vaan epileptiseen kohtaukseen voi liittyä jokin toiminta, kuten tarkoitukseton näpräily.
Kokeile ihan reilustu "keskeyttää" ensi kerralla nähdäksesi onnistutko. Eli jos on ajatuksiin vaipuneena niin keskeytyy ja jos olisi poissaolokohtaus niin ei keskeydy kosketukseta ja nimen sanomisesta ym. Kuinka kauan, kestää, miten usein jne, näitä kysytään.
Jotain erikoistahan siinä on kerta olet lapsen äitinä kiinnittänyt siihen huomiota, mutta voi (ja usein onkin ) olla turha huoli. Mutta asian tarkastaminen lääkärissä ei ole turhaa.

onko vasta saanu rokotteen? alkoiko kohtauksia tulla sen jälkeen? elohopeaa on rokotteissa ja se läpäisee veri-aivo-esteen ja siks niistä voi tulla neurologisia häiriöitä. toivottavasti oli vaan jotain ihan normaalia/ohimenevää.

Mulla oli pienenä kaveri jolla oli epilepsia. Se sai tuollaisia kohtauksia, ei kuullut kun hänelle puhuttiin tai kuuli vasta kun huusi monta kertaa nimeään täysillä. Tuijotti aina vaan jonnekkin tyhjyyteen..

Ei ole viimeaikoina rokotettu. Mikään muu ei viittaa autismiin. Eipä osaneet neuvolassakaan sanoa - on nyt seurattava ja jos flunssan jälkeen jatkuvat, tutkitaan epilepsia.