Lapsen pituudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lemonmoon harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lemonmoon harmaana

Vieras
Käytiin pojun kanssa tänään neuvolassa.
Poju on nyt 1v4kk ikäinen.
Painoa oli nyt 13,810g, mutta pituus oli 89,1cm.

Neuvolanäti sanoi että pojan pituus menee jo niin paljon käyrää ylempänä, että lääkäri saa tarkistaa tilanteen.
Mutta eihän kaikki lapset voi just käyrän mukaan menne. Vai voiko???
Pojan isä on melkein kaksi metrinen ja minäkään en lyhyimpiin kuulu.
Mun puolelta kaikki on todella isokokoisia ja samoin isän puolelta.
Eikös tämä yleensä ole sitä että se tulee sukuunsa, eli geenit tulee meiltä suvusta???

Minkä kokoisia teidän 1v4kk ikäiset lapset ovat.???

Älä oo huolissas... ei oo eka kerta kun tällasta kuulee!!!
Tutun lapsi joutu sairaalaan painon takia kun neuvolassa oltiin sitä mieltä että on liian laiha,sairaalassa ihmetteli että miksi,ihan normaali kokoinen poika!!! Lapsen isä on pitkä ja todella laiha niinkuin suvun muutkin miehet,geeneistä se johtuu!!!

Meillä poika oli 1,3vuotis neuvolassa 83,2cm ja 10600kg ja nyt ikää kohat 1½vuotta!!!

Tuulenviemää, meillä poika oli jo 1v neuvolassa 83cm, joten mun mielestä ainakin se johtuu geeneistä.

Ihmettelen vaan että miksi niiden pitää yrittää jollain tavoin pelotella lapsen vanhempia.
No saa sitten nähdä mitä lääkäri sanoo pojun pituuteen.

no onpas hassua et neuvolan mielestä epänormaalia..varsinkin jos te molemmat ootte pitkiä...

kaverin poika oli 1v 80cm ja vajaa 1v3kk jo 86cm,eikä oo mitään sanottu et liian kovaa kasvaa..syntyessään oli "vain" 47cm,ja molemmat vanhemmat suht pitkiä.

kun taas meijän jäbä oli 1v 75cm "vain" ja meille on suoraan lekuri sanonut että kun me ollaan niin lyhkäsiä niin ei pojastakaan mikään metriheikki tule...

Ei kannata olla huolissaan, mut ei kannata myöskään vähätellä nlan tapoja. Sitä vartenhan ne käyrät on, että näkee suunnilleen lapsen kehityksen, mutta toki jokainen kehittyy tavallaan. Luin vaan seiskasta juttua "jättiläislapsesta" ja siinä oli oikein isolla tekstillä, että poika oli 2veenä jo yli 95cm. En lukenu tarkemmin sisäsivulta eli en tiedä minkäkokoinen lapsi oli. Mut eikös se ole kuitenkin hyvä, että neuvolassa huolehditaan ja kun lääkäri on lapsen tarkastanut niin voitte olla rauhassa. Muokkaanpas vähän kun luinkin stoorin. Poika oli syntyessään 57cm ja 4kiloa.

Kun vanhin poika oli 1v3kk. sillä oli pituutta 88,8cm ja kun keskimmäine poika oli saman ikäinen se oli "vain"82 cm. Kuitenkin kun vertaan minkä kokoisia he olivat koulun aloittaessa eroa ei ole juuri lainkaan (ei edes senttiäkään).

Ei kannata iha hirveesti muiden lasten käyriin verrata oman lapsen käyriä.Sillä sinun lapsesi käyrä seuraa juuri sinun lapsen kasvua..Käyrissä seurataan että kasvaa vaan tasaseen...Eli joku toinen voi olla pidempi samanikäsenä kun joku toinen mutta kummatkin omilla käyrillään aivan normaaleja..Lapsesi on varmaan ottanut niin ison kasvupyrähdyksen että neuvolantäti haluaa tarkistaa tilanteen,ihan hyvähän se on että niitä seurataan..Meen neiti oli 1.3 vuotiaana 80 cm pitkä ja painoi 11.5 kiloa ja on nyt 1.9-v ja pituutta on 85cm ja painoa 12.5kg :wave:

Älä ole huolissasi, jokainen lapsi kasvaa yksilönä ja jonain kuukausina tulee senttejä enemmän ja toisinaan taas vähemmän.
Ei meidänkään poika niitä kaikista pienimpiä ole, mutta koskaan ei ole puututtu pojan kokoon (on varmaan niin kiinni neuvontädistä), kunhan omalla käyrällä pysyy ja tasaisesti kasvaa, niin on hyvä.

poika oli syntyessään 56cm pitkä
1v 82,8cm ja 12,8kg
1v3kk 85cm ja 13,7kg
1v6kk 87,5cm ja 14,3kg
2v 94,3cm ja 16,3kg

minä itse olen 177cm pitkä ja mies päälle 180cm

Kiitos kaikille vastauksistanne, arvostan niitä todella.
Jotenkin vaan tuntuu niin kummalle.
Kaverini äitikin sanoi että miksi niiden pitää säikytellä lapsen vanhempia tuommoisella, mutta pää asia että on terve ja reipas poika.

:hug: :heart: :hug: Kiitoskia vielä kerran teille.

Meidän tyttö oli 1 vee 4kk 87,2 cm pitkä ja 12 kiloa painoa. Ja neuvolatäti sanoi, että tyttö kasvaa ihan tasaisesti omalla pituuskäyrällään. Pituus menee +2 käyrällä ja paino taas suhteessa miinuspuolella, mutta koko elinkaaren pituuskäyrä on edennyt normaalisti. Ja meillä minä ja mieheni ollaan molemmat pitkiä. Joten eipä hätää, sanoisin minä :flower:

Yhteistyössä