Lapsen pissavahingosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 pojan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2 pojan äiti

Vieras
Pojallani 3,5v oli sattunu pissavahinko tänään kerhossa. Täti sanoi lähtiessä siitä todella paheksuvaan sävyyn ja toinen täti (sijainen) nyökytteli ja kauhisteli vieressä. Itse olin tyyni ja sanoin, että sattuuhan niitä vahinkoja. minusta ei oo korrektia alkaa muiden kuullen siinä vatvoa lapsen vahinkoa. No kotiintultuamme poika oli läpimärkä. Eivät olleet sit sen vahingon jälkeenkään vieneet sitä vessaan. Poika ite selitti, että joku kiusas häntä eikä päästäny sinne, mutta en oikeen aina usko hänen puheitaan. Voi toki puhua tottakin.

Pojalla on ollut asian kanssa jo tosi pitkään ongelmia, mutta nyt n. 4kk on mennyt hienosti. Öisinkin on nyt ollut kuiva jakso pitkään. Lapsi oli yökylässä mun isän luona ja siel oli sit tullu pissavahinko, mutta hällä oli sentäs harkkahousut päällä.. Sänky ei siis kastunu. Isä mulle vouhkas siitä ja sano, että toi on kyllä ongelma ja paha juttu. Olin aika loukkaantunut tästä, minusta 3,5v on vielä pieni eikä asiasta lapsen kuullen kiivaasti keskustelu ainakaan sitä paranna.

Muutenkaan lähisukulaisemme eivät ymmärrä lapsen vessa-ongelmia ollenkaan. Jos esim äitini tai siskoni on meillä kylässä ja sanon vaivihkaa pojalle, että käypäs vessassa, niin alkavat säestää kovaan ääneen että niin mee vessaan nyt. Ihan alkavat vouhkata siitä.

Mulla tuli tänään niin kauheen paha mieli koko asiasta ja tosta, että siitä pitää tehä numero. mikä EI paranna asiaa. Ja sattuuhan niitä vahinkoja, vai onko tää teistä ihan epänormaalia? Itkin itsekin kotiintultua, kun tuntu niin pahalta ja itkettää vieläkin. :(

Tää kuulostaa kyl luettuna ihan tosi vähäpätöseltä jutulta, mutta oon ihan sekasin jutusta edelleen. Itkettää vaan. Onneks lapsi on omas huoneessaan. Tuntuu, ettei osaa hoitaa omia lapsiaan ja toiset vaan haukkuu.

voi pientä reppanaa....sattuuhan noita vahinkoja!!! mitä tuosta nyt meuhkaamaa!!! :/ sanot seuraavan kerran kun äitis tai siskos meinaa ruveta päivittelemään niin sanot että lopettaa ton..ettei varmaan lapsesta tunnu kivalta tollanen :| ja kerhotädit oli todella epäammatillisia...niinku ei ois ikinä tavannu lasta jolla tulee vahinkoja.eikä sitten tosiaan oo ees voinu vessassa käyttää sen jälkeen....inhottavaa :(

No voi hyvänen aika, on paljon poikia joilla on vielä yövaippa tuon ikäisenä!!! Ei se ole mitään ihmeellistä jos pikku vahinkoja sattuu noin pienelle. Ja jos se oliskin ongelma niin eihän tosiaan aikuisten kuulu noin käyttäytyä...

Ehkä vähän lohduttaa, että meidän 5 veelle kävi eilen niin ettei ehtinyt vessaan, kun oltiin uudessa jännässä paikassa leikkimässä (ei vaan malttanut ja sitten ei enää ehtinyt). Ei tullut mieleenkään tehdä siitä ongelmaa. Housunvaihto ja suihku oli kyllä paikallaan, törkeitä kerhontätejä teillä jos eivät poikasi hygieniasta huolehdi!

mun veljelle kävi noita vahinkoja vielä varman 7-8 vanhaksi asti. ei siinä ollut taustalla mitään kummempaa. ollaan kaksosia ja itselläni ei ollut mitään sellaista. toi vouhkaaminen ja sormella osoittelu ulkopuoliselta taholta on kyllä inhottavaa. sun ja lapsenkin kannalta.

Mun mielestä on...ei nyt sentään epänormaalia, mutta aika kummallista, jos 3½-vuotias ei osaa kertoa vessahädästään, vaan pissaa housuunsa kahdesti lyhyen ajan sisään. Tuntuu, että hän ei vielä olisi oikeasti kuiva, sillä kyllä kuivaksi oppinut lapsi mun tietääkseni itse vessahätänsä tunnistaa, eikä pissaile housuun. Tai eihän mulla ole kokemusta kuin omista lapsistani, jotka alkoivat käymään itsenäisesti vessassa 2 v 2 kk iässä kumpainenkin, eikä vahinkoja ole tullut.
Mä melkein laittaisin lapselle vaipan kerhoon, jos siellä kerran on aikaisemminkin ollut pissaongelmia (vai ymmärsinkö väärin?). Kotona on eri asia, kun äiti/isä voi muistuttaa vessassa käymisestä, mutta kerhossa asia ehkä unohtuu lapselta, ja sitten sattuu vahinkoja. Ne ei ole kivoja lapselle kun kaverit nauraa, eikä tädeille jotka joutuvat siivoushommiin. Jos ja kun lapsi ei ole vielä fysiologisesti valmis vaipattomuuteen, niin silloin täytyy vaippaa käyttää. Ei se lapsesta huonompaa tee.
Mutta lapsen kuullen ei asiasta pitäisi tehdä kovaa meteliä, se ei ainakaan kuivaksioppimista edistä :/ . Pelkkä "pissat tehdään vessassa"- lause riittäisi mun mielestä, ilman jäkätystä. Ja turha siitä on äidillekään valittaa enää sitten, kun hän tulee lasta hakemaan, vahinko on jo tapahtunut, ja riittää että siitä informoidaan ilman valitusta.
Ei vaikuta kovin lempeän luontoisilta nuo tädit :(

Kiitos teille. Itken vaan täällä... Noi tädit on aika vanhoja molemmat, ja muutenkin, kai ennen on sit ollu normaalia haukkua lasta vahingosta. Se toinen vakitäti on ihana, eikä koskaan moiti ja on ottanu asiakseen vähän kannustaa mun poikaa vessaan kun oon sanonut, ettei aina malttais mennä eikä oikeen uskalla mennä sanomaankaan tädeille. Hänellä on ollutkin harkkahousut kerhossa aika pitkään, mutta nyt on menny paremmin niin en laittanu eikä poika niit tahtonutkaan. Taidan mennä halaamaan tuota poikaa ja kertomaan kuinka rakastan.

Siis oikeesti tosi törkeää hoitajilta, todellakin!!!! Meillä poitsulla on kotona käynyt (vieläkin) välillä pissavahinkoja. Sillä on sama ongelma kuin mulla pienenä, eli nukkuu niin sikeästi että ei vaan yksinkertaisesti herää pissahätään.

No mutta kuitenkin...meillä ainakin poikaa hävettää aina ihan hirveesti vahinkonsa ja yrittää jopa piilotella pissasia vaatteita yms. Vaikka me ei olla koskaan todellakaan suututtu vahingosta.

Eli ihan takuulla on jo lapselle itselleen kova paikka tuollainen vahinko (iästä riippumatta) ja ei todellakaan yhtään auta että toiset asiaa paheksuu.

Mä ilmoittaisin seuraavalla kerralla hoitajille että sai muuten olla viimeinen kerta kun noin paheksuvat puhdasta vahinkoa :kieh: :kieh: .

Mulle oikeesti nousi oikein kiukku nyt :headwall: :headwall:

Tuo on kyllä todella inhoittavaa. Minulla on 4,5 v tytölle oli sattunut sama vahinko kerhossa, kun ei kehdannut mennä vessaan. Ei siitä kukaan kerho täti minulle mitään sanonut. Tyttö sanoi itse, vaihdettiin housut ja se siitä. Ei siitä puhuttu sen jälkeen mitään..

Tuo sukulaisten numeron nostaminen kyllä pahentaa asiaa, lapsi raukka! Meidän suvussa pari poikaa jotka ovat vasta esikouluiässä oppineet yökuivaksi.

Millaiset ovat harjoitushousut? Minulla 3 v. tyttö, jolla täysin vielä yöllä vaippa. En ole edes miettinyt, että se on jotenkin kummallista. Olis vain lapsellekin mukava päästä vaipasta. On vain niin sikiuninen, että ei herää yöllä vaikka herättäisimme.

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Millaiset ovat harjoitushousut? Minulla 3 v. tyttö, jolla täysin vielä yöllä vaippa. En ole edes miettinyt, että se on jotenkin kummallista. Olis vain lapsellekin mukava päästä vaipasta. On vain niin sikiuninen, että ei herää yöllä vaikka herättäisimme.

Ne on (mukamas) pikkuhousujen näköiset housut, jossa on imua ja kosteussulkua sen verran, että kun pissavahinko tulee niin joka paikka ei ole pissassa, mutta lapsi itse tuntee että housut on märät ja tajuaa kipittää vessaan. Kestovaippaputiikeista saa, Citymarketissakin on tietynmerkkisiä.

Mä en lukenut sun kirjoitusta loppuun kun nousi kiukku sataan jo noiden hoitajien takia :ashamed: .

Nyt kun luin, niin tuli vaan mieleen että oisko tosiaan mahdotonta laittaa vielä vaippaa? Mä en itse suostunut stressaamaan pojan ollessa pieni noista pissajutuista. Vaippoja lopetettiin käyttämästä sitten kun ne oli toistuvasti kuivia, myös öisin. Sen vuoksi meillä poika oli vasta 4-vuotias kun lopetettiin yökäytössäkin vaipat.

Pojan ei siis tarvinnut yhtään stressata pissansa kanssa, eikä myöskään meidän vanhempien. Ja kun poika oli valmis yökuivaksi niin vaipat otettiin pois. Ja sen jälkeen ei pissavahinkoja ole muuten tullut kuin tosiaan silloin kun poitsu nukkuu turhan sikeästi. Ja siihen ei taas vaipat auta, itse kärsin samaisesta ongelmasta aikoinani niin nolon kauan etten edes kehtaa kertoa.

Mutta siis 3,5-vuotias on vielä pieni. Miksi ei vois pitää vaippaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mun mielestä on...ei nyt sentään epänormaalia, mutta aika kummallista, jos 3½-vuotias ei osaa kertoa vessahädästään, vaan pissaa housuunsa kahdesti lyhyen ajan sisään. Tuntuu, että hän ei vielä olisi oikeasti kuiva, sillä kyllä kuivaksi oppinut lapsi mun tietääkseni itse vessahätänsä tunnistaa, eikä pissaile housuun. Tai eihän mulla ole kokemusta kuin omista lapsistani, jotka alkoivat käymään itsenäisesti vessassa 2 v 2 kk iässä kumpainenkin, eikä vahinkoja ole tullut.
Mä melkein laittaisin lapselle vaipan kerhoon, jos siellä kerran on aikaisemminkin ollut pissaongelmia (vai ymmärsinkö väärin?). Kotona on eri asia, kun äiti/isä voi muistuttaa vessassa käymisestä, mutta kerhossa asia ehkä unohtuu lapselta, ja sitten sattuu vahinkoja. Ne ei ole kivoja lapselle kun kaverit nauraa, eikä tädeille jotka joutuvat siivoushommiin. Jos ja kun lapsi ei ole vielä fysiologisesti valmis vaipattomuuteen, niin silloin täytyy vaippaa käyttää. Ei se lapsesta huonompaa tee.
Mutta lapsen kuullen ei asiasta pitäisi tehdä kovaa meteliä, se ei ainakaan kuivaksioppimista edistä :/ . Pelkkä "pissat tehdään vessassa"- lause riittäisi mun mielestä, ilman jäkätystä.

Poika on ollu päiväkuiva 1,5-vuotiaasta ja ihan oma-alotteisesti hoiti vessa-asiat niin kauan kunnes pikkuveli alkoi liikkua. Siit lähtien tuli takapakkia ja lopulta oli vaipoissakin pitkään. Pojalla on sitä ollut, ettei malttais mennä, kun pelkää, että leikki jää kesken ja pidättelee sit, mutta huonolla menestyksellä. Tuosta pahimmasta vaiheesta kuteski on päästy jo iät ajat sitten. Nyt vaan näitä vahinkoja toisinaan. Ja nyt mietin, ett josko se yks poika siellä sit kiusaa poikaani eikä lapsi siks uskalla mennä ite vessaan kerhossa. En tiedä :( Kyllä minusta ne täditkin vois vähän kattoa, että lapset käy vessassa vaikka eväiden syömisen jälkeen, eikös se oo kuitenkin perushoitoa? Ei kai lapsen tartte olla vaipoissa, vaikkei oikeen uskaltais sanoa vessahädästään kesken lauluhetken? Vaikka emmä niitä tätejä syytä, mutta ihmettelen vähän.

Ymmärrän pahan mielesi. Poika on vielä pieni ja lapsille vahinkoja sattuu, kun leikin tiimellyksessä ei ehdi tai muista mennä vessaan. Joskus lapsia voi myös ujostuttaa tai pelottaa vessaan meno jossakin vieraassa paikassa ja silloinkin voi housuun lirahtaa.

Lasta ei pidä missään tapauksessa nöyryyttää vahingoista, vaan kehua, kun ehtii ja muistaa vessaan mennä. Tökeröitä kerhon tätejä!
Voisiko poika laittaa kerhoon, vaikka harkkahousut kunnes vessassa käynti tuntuu taas varmemmalta?

:hug:

Kuulkaas kun aikuisellakin voi mennä pissa housuun - onhan tenat keksitty ja myyvät hyvin ;)

Joskus pieni pissitulehdus (ei välttämättä muita oireita edes) voi aiheuttaa tuota, ettei ehdi vessaan. Meidän pojalla on ollut tätä jonkin verran, ollut kyllä vähän muutenkin väsynyt / kipeän oloinen silloin.

Ei saa liikaa vaatia lapsilta eikä tehdä pikku jutuista liian suuria! Jos kaverit nauraa, se on aikuiselle hyvä tilanne opettaa vähän empatiaa ja asioiden mittasuhteita sekä käytöstapoja!

Ne on (mukamas) pikkuhousujen näköiset housut, jossa on imua ja kosteussulkua sen verran, että kun pissavahinko tulee niin joka paikka ei ole pissassa, mutta lapsi itse tuntee että housut on märät ja tajuaa kipittää vessaan. Kestovaippaputiikeista saa, Citymarketissakin on tietynmerkkisiä.

Kiitos, taidanpa käydä ostamassa. Olis mukava, kun ei olis kuin 2 vaipalla, kun uusi vauva syntyy... Ja lapsellekin suuri mukavuus..

Meillä on vastaava ongelma 4v pojan kanssa. Tosin meillä ei öisin ole tullut yhtään vahinkoa sen koommin kun poika 2v 4kk oppi kuivaksi, mutta päivällä on välillä useammastikin.

Neuvolan terkka passitti pojat lääkärille kun ei kuulema moista sais enää tuon ikäisellä olla, niin lääkäri oli että poikahan on vielä pieni ja vahinkoja voi sattua. Että koittaa vain tarkkailla tilanteita että vois hoksata mikä aiheuttaa sen ettei poika muista mennä vessaan/ei malta pissata, koska meillä ainakin jos kerran on jo päivällä sattunu vahinko niin varmasti tulee toisenkin kerran (ja kolmannen..) VAIKKA kuin käytettäis vessassa ja...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Poika on ollu päiväkuiva 1,5-vuotiaasta ja ihan oma-alotteisesti hoiti vessa-asiat niin kauan kunnes pikkuveli alkoi liikkua. Siit lähtien tuli takapakkia ja lopulta oli vaipoissakin pitkään. Pojalla on sitä ollut, ettei malttais mennä, kun pelkää, että leikki jää kesken ja pidättelee sit, mutta huonolla menestyksellä. Tuosta pahimmasta vaiheesta kuteski on päästy jo iät ajat sitten. Nyt vaan näitä vahinkoja toisinaan. Ja nyt mietin, ett josko se yks poika siellä sit kiusaa poikaani eikä lapsi siks uskalla mennä ite vessaan kerhossa. En tiedä :( Kyllä minusta ne täditkin vois vähän kattoa, että lapset käy vessassa vaikka eväiden syömisen jälkeen, eikös se oo kuitenkin perushoitoa? Ei kai lapsen tartte olla vaipoissa, vaikkei oikeen uskaltais sanoa vessahädästään kesken lauluhetken? Vaikka emmä niitä tätejä syytä, mutta ihmettelen vähän.

No kyllä niiden tätien pitäisi käyttää kaikki lapset vessassa ainakin kerran kerhon aikana. Käydäänhän päiväkodissakin pissalla aina ruokailun jälkeen, ennen ja jälkeen ulkoilun, jne, vaikka lapsi ei sanoisikaan että on pissahätä. Ei voi olettaa että kolmevuotias hoitaisi nämä asiat täysin itsenäisesti vieraassa paikassa, jossa on leluja, kavereita yms viemässä huomiota toisaalle.

Se on aika hankala tilanne sekä lapselle että tädille, jos lapsi ei uskalla sanoa hädästään kesken lauluhetken, ja sitten on pissat housussa. Kun ei ne tädit voi tietää milloin on hätä jos lapsi ei kerro. Ja se, että kysellään onko "Jaakolla" pissahätä, saattaa vaan lisätä lapsen jännitystä ja paineita.

Onko tädit sanoneet kiusaamisesta, tai oletko kysynyt siitä? Saattaahan se lapsen omaa mielikuvitustakin olla, meilläkin tuo 4 v sanoo syyksi milloin mitäkin hoitokaveriin/pikkuveljeen liittyvää kun kysyn miksi joku asia on jätetty tekemättä/on tehty jotain kiellettyä, mutta tapahtuuhan sitä kiusaamista paljon kerhoissakin. Ystäväni lapsi lopetti sen vuoksi kerhon kokonaan, kun tädit ei tehneet mitään :(. On vaan niin vaikeaa tietää, mitkä asiat on lapsen omaa höpötystä ja mitkä taas totta. Luulisi kyllä, että vessassa on aina joku aikuinen mukana (eihän pienet lapset itsenäisesti osaa peppuaan pyyhkiä, nappeja avata, muista pestä käsiään...) joka puuttuisi kiusaamiseen, mutta mistä sitä tietää, joskus lapsi kokee jonkun asian kiusaamisena ja aikuinen ei taas ymmärrä sitä.

Meijän pian 5v pojalla tulee edelleen sillontällön päiväkodissa päivälevon aikana pissavahinkoja, ja mä olen sinne hoitajille sanonutkin, että en halua kuulla mitään kauhisteluja siitä ja varsinkaan lapsen kuullen. Ilmoittavat toki asiasta, mutta usein vain sanomalla että " huomasitko sen pyykkipussin..." Lapselle ei saa tulla sellanen tunne, että hän ois jollain lailla huonompi ku muut. Sun kannattaa myös ihan asiallisesti sinne kerhoon sanoa, että et halua tehdä asiasta mitään suurta numeroa, ja tietty kannattaa viedä varavaatteita sinne, että jos käy vahinko niin saa puhdasta päälle =)

Kiitos, taidanpa käydä ostamassa. Olis mukava, kun ei olis kuin 2 vaipalla, kun uusi vauva syntyy... Ja lapsellekin suuri mukavuus..

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että harkkahousut toimii vain, jos lapsi lirauttaa vain vähän housuun ja menee heti sen jälkeen vessaan jatkamaan. Vaippaa ne ei korvaa, joten jos pissa tulee kerralla kaikki, eikä lapsi osaa lopettaa sitä kesken, ei harkkahousuista ole mitään apua. Meidän tyttö oli kuivaksiopetteluvaiheessa sellainen, että jos pissasi housuun, pissasi kunnolla eikä vain vähän. Hänellä ei sellaista vaihetta ollut ollenkaan, että olisi vain tipan lirauttanut ja sit mennyt vessaan. Kun oppi kunnolla kuivakasi, ei senkään jälkeen ole koskaa lirautellut vähän liian aikaisin ennen kuin ehtii vessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tikru84:
Meijän pian 5v pojalla tulee edelleen sillontällön päiväkodissa päivälevon aikana pissavahinkoja, ja mä olen sinne hoitajille sanonutkin, että en halua kuulla mitään kauhisteluja siitä ja varsinkaan lapsen kuullen. Ilmoittavat toki asiasta, mutta usein vain sanomalla että " huomasitko sen pyykkipussin..."

Juuri noin sen kuuluukin mennä....se, että lapselle/lapsen kuullen mäkätetään asiasta, ja että äidille motkotetaan jostain mille hän ei mitään voi ja mikä tapahtui hänen ollessaan jossain ihan muualla, ei palvele kyllä ketään.
Kivat hoitajat teidän lapsen päiväkodissa =). Niin on kyllä meidänkin lasten, en voi muuta väittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemús:
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että harkkahousut toimii vain, jos lapsi lirauttaa vain vähän housuun ja menee heti sen jälkeen vessaan jatkamaan. Vaippaa ne ei korvaa, joten jos pissa tulee kerralla kaikki, eikä lapsi osaa lopettaa sitä kesken, ei harkkahousuista ole mitään apua.

Kyllä jotkut harkkahousut pitää isommatkin pissat sisällään, eli toimii kuten vaippa, mutta jättää pinnan litimäräksi jolloin lapsi tuntee että nyt kastui pöksyt.
Meillä on ollut monenmerkkisiä, jotkut imee vain pisaran verran pissaa, ja jotkut taas ihan kaiken.

Tökeröä käytöstä hoitajilta, vahinkoja sattuu isommillekkin. Ja pitää vielä märissä housuissa :o Mä ottaisin jo yhteyttä esimiehiin, ammattitaito kaukana noilla hoitajilla.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemús:
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että harkkahousut toimii vain, jos lapsi lirauttaa vain vähän housuun ja menee heti sen jälkeen vessaan jatkamaan. Vaippaa ne ei korvaa, joten jos pissa tulee kerralla kaikki, eikä lapsi osaa lopettaa sitä kesken, ei harkkahousuista ole mitään apua.

Kyllä jotkut harkkahousut pitää isommatkin pissat sisällään, eli toimii kuten vaippa, mutta jättää pinnan litimäräksi jolloin lapsi tuntee että nyt kastui pöksyt.
Meillä on ollut monenmerkkisiä, jotkut imee vain pisaran verran pissaa, ja jotkut taas ihan kaiken.

No ei ne sit enää oo harkkahousut, vaan kestovaippa. Harkkahousujen idea on imeä vain pienet pissat ja pinta tuntuu kostealta. Meillä on kestovaipoissa myös sellaisia pintamateriaaleja, jotka tuntuu märältä eli jotain muuta kuin kuivaliinaa, fleeceä tai polyestermokkaa. Niissä on imua ihan reilusta ja vaippoja ne eikä mitään harkkahousuja.

Yhteistyössä