Lapsen parhaan kaverin perhe on ihan erilainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkään ei kyllä saisi katsoa Monster Highta, se on juurikin sellaista viihdettä mitä en halua lapsien katsovan, kotona tai muuallakaan. Mä en näe tilanteessa oikein mitään ongelmaa, jos teille on ongelma se että lapsi ei syö herkkuja, niin ette sitten vaan kutsu mihinkään mukaan. Hänen perheessään näyttää olevan hyvin terveellinen linja, enkä ymmärrä miksi sen pitäisi teille olla jotenkin vaivalloista. Teillä on teidän perheen linja ja heillä heidän perheen linja. Jos te olette rannalla yhdessä, niin sitten vaan sanot sille lapselle, että meillä on tällaisia eväitä mukana, mutta jos sinä et voi niitä syödä niin sitten on oltava ilman.

[QUOTE="miäh";28755767]Oiskohan logiikka se, että mitä korkeatasoisempi, sitä kielletympi :). Tosin Viileä Venla on poikkeus säännöstä, sillä se on mielestäni heikoin Risto Räppääjistä. Ystäväni Totoro on sentään klassikko![/QUOTE]

Veikkaan että kaikki "teinivaikutteet" kuten bratzit, monsterit, sen Venlan meikit ja omg:t on pahoja, ja Villtitossu liian vanhempiaan vastustava ja karkaa. Totoro-logiikkaa en ole oikein keksinyt, oisko se karkureissu siinäkin?

Bratzit on tyhmiä elokuvia, meillä on 2 lahjaksi saatua. Barbieissa on joissakin kiva musiikki.

[QUOTE="aapee";28755884]Veikkaan että kaikki "teinivaikutteet" kuten bratzit, monsterit, sen Venlan meikit ja omg:t on pahoja, ja Villtitossu liian vanhempiaan vastustava ja karkaa. Totoro-logiikkaa en ole oikein keksinyt, oisko se karkureissu siinäkin?

Bratzit on tyhmiä elokuvia, meillä on 2 lahjaksi saatua. Barbieissa on joissakin kiva musiikki.[/QUOTE]

Mäkin pyrin kyllä omien lasten kanssa välttämään tollasia Bratz- ja Barbie-tyyppisiä elokuvia joissa juurikin noita "ihminen kulkee aina täysissä meikeissä"- vaikutteita tulee. Mutta toisaalta... sitten taas aloin itse ensin katsastamaan Barbie-elokuvia, ja ne on oikeastaan ihan hyviä, niissä käydään läpi lapsenomaisella tavalla tärkeitä tarustoja ja klassikkoteoksia ja niistä oikeasti oppiikin jotain. Mulla oli kerran töissä yksi lapsi, jolle ei saanut lukea Aladdin-satuja koska siinä on velhoja ja magiikkaa. Sama lapsi kyllä sitten piirsi zombeja ja kertoi katsoneensa Shrekkiä. Se logiikka ei ihan auennut mulle kyllä koskaan.. No, mutta pointti oli kuitenkin, että aina toisen tekemien päätösten logiikka ei aukea ennen kuin niiden taustat tietää :)

[QUOTE="aapee";28755884]Veikkaan että kaikki "teinivaikutteet" kuten bratzit, monsterit, sen Venlan meikit ja omg:t on pahoja, ja Villtitossu liian vanhempiaan vastustava ja karkaa. Totoro-logiikkaa en ole oikein keksinyt, oisko se karkureissu siinäkin?

Bratzit on tyhmiä elokuvia, meillä on 2 lahjaksi saatua. Barbieissa on joissakin kiva musiikki.[/QUOTE]

Joo, siis meillä ei ole ensimmäistäkään Bratz- tai Barbi-elokuvaa, koska satumme tykkäämään korkeatasoisemmista lasten(kin) elokuvista. En silti kiellä lapsia kylässä katsomasta, kunhan ikäraja on se 7. Logiikka on varmaan juuri se, mitä sanoit.

[QUOTE="Sosuli";28755877]Meilläkään ei kyllä saisi katsoa Monster Highta, se on juurikin sellaista viihdettä mitä en halua lapsien katsovan, kotona tai muuallakaan. Mä en näe tilanteessa oikein mitään ongelmaa, jos teille on ongelma se että lapsi ei syö herkkuja, niin ette sitten vaan kutsu mihinkään mukaan. Hänen perheessään näyttää olevan hyvin terveellinen linja, enkä ymmärrä miksi sen pitäisi teille olla jotenkin vaivalloista. Teillä on teidän perheen linja ja heillä heidän perheen linja. Jos te olette rannalla yhdessä, niin sitten vaan sanot sille lapselle, että meillä on tällaisia eväitä mukana, mutta jos sinä et voi niitä syödä niin sitten on oltava ilman.[/QUOTE]

Mä en oikein pysty olemaan niin epäkohtelias.

Jos ei saa katsoa, ei saa. Se on ok. Harvoin niitä katsellaan, joskus huonolla säällä ja pari kertaa olen pitänyt leffaillan isommalle tyttöporukalle.

Meillä lapset menevät niin, että 12 v poika, 10-v kaksoset (tyttö ja poika) ja tämä kohta 8-vuotias. Ollaan otettu tuolle 10-v tytölle mökille kaveri mukaan ja samaa voisi tehdä tuolla nuorimmallekin, mutta ei ikinä voi ottaa mukaan tätä kaveria, koska en rupea 5-7 päivää syöttämään yhdelle vettä ja porkkanaa, jos muut saa mustikkapiirakkaa jne.

[QUOTE="Sosuli";28755909]Mäkin pyrin kyllä omien lasten kanssa välttämään tollasia Bratz- ja Barbie-tyyppisiä elokuvia joissa juurikin noita "ihminen kulkee aina täysissä meikeissä"- vaikutteita tulee. Mutta toisaalta... sitten taas aloin itse ensin katsastamaan Barbie-elokuvia, ja ne on oikeastaan ihan hyviä, niissä käydään läpi lapsenomaisella tavalla tärkeitä tarustoja ja klassikkoteoksia ja niistä oikeasti oppiikin jotain. Mulla oli kerran töissä yksi lapsi, jolle ei saanut lukea Aladdin-satuja koska siinä on velhoja ja magiikkaa. Sama lapsi kyllä sitten piirsi zombeja ja kertoi katsoneensa Shrekkiä. Se logiikka ei ihan auennut mulle kyllä koskaan.. No, mutta pointti oli kuitenkin, että aina toisen tekemien päätösten logiikka ei aukea ennen kuin niiden taustat tietää :)[/QUOTE]

Barbieita karsastin myös aika pitkään, mutta loppujen lopuksi olen hyväksynyt ne. Niissä tyttö on toimija eikä pelkkä nätti koriste, tarinakin usein ihan syvä, yhdessä surffityttö-leffassa on hyvä musikkkikin :) ja parissa muussakin ok musa. Ne 2 bratz-leffaa on ihan sontaa verrattuna noihin.

No, katsoin mäkin pienenä ihan paskoja juttuja kuten Charlien enkelit ja feministi musta silti tuli :)

Uskonnolliset eivät anna katsoa velhojuttuja tai esim. lukea Harry Pottereita. Nämä ei tietääkseni ole uskovaisia.

[QUOTE="miäh";28755932]Joo, siis meillä ei ole ensimmäistäkään Bratz- tai Barbi-elokuvaa, koska satumme tykkäämään korkeatasoisemmista lasten(kin) elokuvista. En silti kiellä lapsia kylässä katsomasta, kunhan ikäraja on se 7. Logiikka on varmaan juuri se, mitä sanoit.[/QUOTE]

Mitä teet, jos lahjasta ilmaantuu Bratz- tai Barbie-elokuva?

[QUOTE="keh";28755704]No meillä on tolla tulevalla tokaluokkalaisella kaksi tosi hyvää kaveria, joiden perheet ja elämäntavat ovat kaukana toisistaan, itse pörrätään sitten siinä välimaastossa. Toinen perhe on tosi tiukka ruoka-ajoista ja ruuasta, vain luomu kelpaa ja limsaa ei saa juoda alle 10-vuotiaana, mitään elokuvaa ei saa katsoa ennen kuin vanhemmat ovat katsoneet sen ensin jne. Toisessa perheessä eletään rennompaa elämää, lapset pyöräilevät yksin ympäri kaupunkia ilman kypärää, syödään lähinnä roskaruokaa ja katsotaan teini-ikäisten isompien sisarusten valitsemia leffoja.

Molemmat lapset ovat tosi mukavia ja oon onnellinen, että lapsellani on noin ihania kavereita, mutta kieltämättä joskus on haasteellisia tilanteita. Itse koen helpommaksi tuon tiukemman perheen lapsen kanssa toimimisen, tiedän ettei herkkuja kannata tuolle lapselle tarjota eikä meillä muutenkaan lapset katsele elokuvia silloin, kun kaveri on kylässä jne. Hankalinta mun mielestä on päästää toi oma lapsi tuonne "rennompaan" paikkaan kylään, kun tiedän, ettei siellä yhtään valvota lasten tekemisiä...[/QUOTE]

Anteeksi, tartun nyt epäolennaiseen, mutta miksi sun mielestä alle 10-vuotiaan pitää saada juoda limsaa? Tiedätkö paljon niissä on sokeria?

[QUOTE="vieras";28755525]Ei kai tuo niin kauhiaa ole? Meillä myös päinvastoin, kaverin perhe täysin välinpitämätön; lapset saa katsella netistä mitä tahansa löytävät, pyöräilevät ilman kypärää, jne. Minusta näin päin paljon hankalampaa, melkeinpä tekisi mieli katkaista ystävyys siihen, kun toinen saa tehdä mitä huvittaa.

Eli ehkä tuo kontrollifriikkeys ei ole pahinta...?[/QUOTE]

Itseasiassa on tutkittu juttu että liika kontrolli ja liian tiukka kuri kasvatuksessa on sama kuin ei kuria ollenkaan.
Lapset tuntevat itsensä turvattomiksi ja alkavat jo varhain kapinoida kuria vastaan tai tekemään tyhmyyksiä kun eivät ole saaneet järkevää,perusteltua esimerkkiä säännöistä ja siitä mikä oikeasti on vaarallista,mikä ei.
Tutkimusta en kyllä tähän hätään löydä eli uskokoon ken haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja läskejä lapsia;28756005:
Anteeksi, tartun nyt epäolennaiseen, mutta miksi sun mielestä alle 10-vuotiaan pitää saada juoda limsaa? Tiedätkö paljon niissä on sokeria?

Meillä on kyllä saanut juoda, ei tietenkään päivittäin, mutta erityistilanteissa. Ovat saaneet saunamehutkin. Reikiä ei ole ollut yhdelläkään lapsella ja ovat kaikki hiukan miinuskäyrillä rakenteensa vuoksi, ja koska liikkuvat paljon.

Mä kyllä luulen, että ne lapset joilta on lapsuudessa kielletty kaikki herkut, ne ovat niitä pahimpia pullamössö läski-aikuisia, napostelevat aikuisinakin koko ajan salaa jotain.

Miksi lapsi ei saisi välillä herkutella? Onpa vakavaa....

Eli tavallaan olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että miksi tehdä asioista niin vaikeeta, kun muiden perheiden kanssa joutuu kuitenkin olemaan tekemisissä. Joo,perheillä on omat sääntönsä, mutta kannattaako olla pilkunnussija? Se kostautuu vaan sillä, että lapset tekevät sitä kiellettyä "pahaa"sitten selän takana(karkit, limsa jne..)vähän isompina.

[QUOTE="vieras";28756012]Itseasiassa on tutkittu juttu että liika kontrolli ja liian tiukka kuri kasvatuksessa on sama kuin ei kuria ollenkaan.
Lapset tuntevat itsensä turvattomiksi ja alkavat jo varhain kapinoida kuria vastaan tai tekemään tyhmyyksiä kun eivät ole saaneet järkevää,perusteltua esimerkkiä säännöistä ja siitä mikä oikeasti on vaarallista,mikä ei.
Tutkimusta en kyllä tähän hätään löydä eli uskokoon ken haluaa.[/QUOTE]

En ole lukenut, mutta olen vähän näillä linjoilla. Pitää antaa tilaa omienkin aivojen raksuttaa. Ja että syntyy joku oma moraalikoodisto, eikä vain että näin kun äiti sanoi näin. Se ei riitä kovin vanhaksi.

Kypäräpakot, miksi pitää vastata puhelimeen ym. tärkeät asiat ollaan perusteltu järkisyillä.

[QUOTE="vieras";28756012]Itseasiassa on tutkittu juttu että liika kontrolli ja liian tiukka kuri kasvatuksessa on sama kuin ei kuria ollenkaan.
Tutkimusta en kyllä tähän hätään löydä eli uskokoon ken haluaa.[/QUOTE]

Sinunko mielestä kypäräpakko ja netin käytön valvonta on liian tiukkaa kuria??
No ohhoh!

[QUOTE="miäh";28755767]Oiskohan logiikka se, että mitä korkeatasoisempi, sitä kielletympi :). Tosin Viileä Venla on poikkeus säännöstä, sillä se on mielestäni heikoin Risto Räppääjistä. Ystäväni Totoro on sentään klassikko![/QUOTE]

Joo, meillä lapset kävi katsomassa tuon Totoron elokuvissa päiväkodin kanssa :-)

Alkuperäinen kirjoittaja läskejä lapsia;28756005:

Tiedän hyvinkin, paljonko limsassa on sokeria eikä niitä mielestäni kenenkään ole mitenkään tarpeellista juoda. Silti olen hyvinkin sitä mieltä, että yli 10-vuotias, joka ei ole vielä saanut koskaan edes maistaa limsaa, on nykysuomessa kohtalaisen suuri harvinaisuus. Ei noita limsoja meilläkään ihan ruokajuomaksi litkitä, mutta esimerkiksi synttäreillä lapsi on kyllä niitä saanut juoda.

Mielestäni mennään metsään ja kunnolla, mikäli vanhemmat alkavat sanella lastensa kavereiden perheille miten tulee käyttäytyä ja syödä silloin kun heidän lapsi on paikalla! Joko päästät lapsesi kaverin luo, tai et, mutta toisten perheiden käytäntöihin EI voi puuttua, edes sen oman lapsen edun nimissä.

Talo elää tavallaan ja vieraat tulevat ajallaan. :)

En usko, että Lintsikielto liittyi karkkeihin. Minä en päästäisi omiani huvipuistoon, enkä varsinkaan uimarannalle siksi, että haluan itse vahtia villikkojani moisilla paikoilla. Samoin en kuuna päivänä päästäisi lapsiani laivalle tms, edes koulun kanssa. AP:n lapsen kaverin vanhemmat ovat vastuullisen kuuloisia vanhempia. Kunpa heitä olisi enemmänkin!

Kaikesta sitä voi ongelman tehdä.. Meillä eletään meidän säännöillä ja ne ketä ei miellytä voivat sit kieltää lapsia tulemasta meille. Toki jos lapseni saavat katsoa jonkun elokuvan joka on vaikkapa korkeammalla ikärajalla niin kysyn vanhemmilta luvan, jos ei saa katsoa katsotaan se sit omalla porukalla myöhemmin. Jos tarjoan jotain ja joku ei halua niin mitä sitten? Vettä saa aina hanasta ja ruuan voi syödä kotona. Huvipuistossa ja rannalla voin kyllä tarjota vieraalle lapselle sen ruisleivän vaikka omani saisivat omenapiirakkaa. Mikä tässä on ongelma? Sekö että ap. toimii omasta mielestään oikein ja ystävän perhe väärin? Perheitä on monenlaisia ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. Pakkohan kellään ei ole kylässä käydä.

Yhteistyössä