Lapsen paikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajatus vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajatus vaan

Vieras
Olemme aloittamassa päivähoitoa. Paikkaa haettiin 15pv mukaan ja kerrottiin, että saatetaan päästä jopa 10 päivään järjestelyillä.

Sain kuin sainkin itselleni järkättyä arkivapaita niin, että lapsille tulee vain 10 hoitopäivää kuussa. Päiväkodin johtaja oli kovin nyreissään tästä. Kysyi saisiko lapsille laittaa yhteisen naulakon, kun kerran ovat kuin yksi lapsi (=yksi kokopäivämaksu, kun molemmista menee puolikas maksu vaan).

Lisäksi nurinaa siitä, etten syksyllä jo laittanut hoitoon, kun on tammikuusta vaikea saada paikkaa järjestettyä(varsinkin sisaruksille). Totta varmaan tuo, mutta halusin pitää lapseni kotona, kun se oli taloudellisesti mahdollista. Nyt nuorempi täyttää kevään aikana 3v., niin menevät sitten hoitoon ja minä töihin lyhennetyllä työajalla.

Ihme homma. Tulee vaan tunne, että olen tehnyt väärin, kun olen halunnut lapsiani (ja itseäni) ajatella ja aloittaa kevennetyllä hoitoviikolla päiväkodin...

Joo, olet häirinnyt päiväkodin soljuvaa rutiinia. Sullo nyt kiltisti vaan rangaistuksena lastesi vaatteet yhteen naulakkoon ja muista pyytää anteeksi aiheuttamaasi vaivaa joka kerta, kun käyt viemässä tai tuomassa lapsiasi.

Päiväkodin tehtävä on hoitaa lapsia silloin, kun vanhemmat eivät heitä voi hoitaa, alkoipa tarve syksyllä tai keväällä.

joo, päivähoidosta kuulee aika surullisia tarinoita. lasten tarpeet ovat pientä unohdettua haittaa siihen mahtavan spartalaisen systeemin loistoon verrattuna. jopa tavaroita hoidetaan paremmin kuin lapsia tämän päivän suomessa.

t.kokemusta on.

Niin tiedän itsekin sekä äitinä että hoitajana että kaikki päivähoidossa ei ole aina perheiden edun mukaista, sitä ei kylläkään päiväkodin työntekijät päätä vaan ihan jotkut muut.
Jokainen lapsi joka on puolipäivää tai osan viikosta hoidossa kasvattaa lapsiryhmän kokoa :( naulakkopaikat ei vaan riitä kaikille. Lapsi ryhmät suurentuu mutta tilat on samat. Ei monikaan halua tuoda iltapäivähoitoon vaan kaikki puolipäiväiset tulee aamulla jne...jne...

Mulle on sanottu, että aluksi on hyvä, jos lapsi on hoidossa joka arkipäivä, niin ryhmääntyy. Sitten kun kaverit on tutut, voi olla hyvin puolipäiväisenä ja tilanne säilyy. Eli jos alusta asti on kahta, kolmea päivää viikossa, niin voi olla ettei pääse ryhmään kunnolla mukaan, kun muut lapset aina ehtii unohtaa tämän yhden, joka on "joskus vaan", eivätkä tutustu häneen kunnolla.

Kantsii tarkkailla tätä, jos lapsi ei ala viihtymään.

Wandii kirjoittaa ihan totta. Mun 4-vuotias tytär antaa mulle tiukkaa noottia (kauniisti ilmaistuna) aina, jos haen lapsen jo vaikka klo 16 normaalin klo 17 sijaan (jolloin hänen kaverinsakin haetaan). Hän jää kuulemma näin leikeistä ulkopuolelle, eikä sitten tiedä mistä huomenna jatketaan ja puhutaan.

Palaan asiaan. Tässä päiväkodissa on tuttuja lapsia varsinkin isommalle lapselle, joten en usko, että ryhmäytymisen kanssa tulee ongelmia ainakaan hänelle.
Hassu asenne tosiaan tässä yhteiskunnassa. Huono juttu. Harmittaa vaan, kun ajattelin, että kaikille parasta, jos lapsi saa olla enemmän kotona... Ehkäpä alan viemään lapset sitten vapaapäivinäkin tarhaan, jos on pakko nostaa päiviä siihen 15.

Päiväkotimaailma on ollut mulle vieras tähän asti, joten en tällaista osannut odottaa...