Lapsen omituinen kaveri...

  • Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti
help
Meidän tyttö on 4-vuotias ja naapurissamme asuu 6-vuotias tyttö, joka on nyt alkanut käydä meillä leikkimässä. Tyttö on kuitenkin tosi lapsellinen, lapsellisempi kuin oma 4-vuotias. Hän mölisee ja karjuu leikkiessä oudosti ja hokee "pissa, kakka" -juttuja ja villitsee joka kerta tyttöni riehumaan. Joka kerta on esim. vuodevaatteet levitetty tytön huoneessa ja siellä painivat. Tytölläni on toinenkin eskari-ikäinen tyttö kaverina ja hänen kanssaan leikkivät kivasti barbeilla yms., ei ollenkaan tollasta riehumista. Mua ärsyttää toi naapurin lapsi todella paljon enkä haluis, että se tulee meille! Tyttöni kuitenkin tykkää, että se tulee meille, asuu lähellä ja on silleen helppo järjestää kyläilyt.. Arg. Mitä teen? Mitä sä tekisit?
 
"äiti"
Meidän tyttö on 4-vuotias ja naapurissamme asuu 6-vuotias tyttö, joka on nyt alkanut käydä meillä leikkimässä. Tyttö on kuitenkin tosi lapsellinen, lapsellisempi kuin oma 4-vuotias. Hän mölisee ja karjuu leikkiessä oudosti ja hokee "pissa, kakka" -juttuja ja villitsee joka kerta tyttöni riehumaan. Joka kerta on esim. vuodevaatteet levitetty tytön huoneessa ja siellä painivat. Tytölläni on toinenkin eskari-ikäinen tyttö kaverina ja hänen kanssaan leikkivät kivasti barbeilla yms., ei ollenkaan tollasta riehumista. Mua ärsyttää toi naapurin lapsi todella paljon enkä haluis, että se tulee meille! Tyttöni kuitenkin tykkää, että se tulee meille, asuu lähellä ja on silleen helppo järjestää kyläilyt.. Arg. Mitä teen? Mitä sä tekisit?
seuraisin vieressä leikkejä. ohjaisin miten meilä leikitään.
 
tytönjapoikienmamma
tunnetko tämän tytön perhettä tai äitiä? Olisiko hänellä jotain ongelmaa, erityisyyttä ehkä? En nyt osaa sanoa, mitä tarkalleen tekisin, kun en tilanteessa ole, mutta tossa joitakin mietteitä
 
No sanot ettei niitä petivaatteita levitetä, jos levittävät ni laitat tytöt "petaaman" sängyn. Riehumisen lopetat myös alkuunsa. En mä tuota pitäs nyt vielä omituisena keverina, lapset ovat luonteeltaan erilaisia ja "tottuneet" leikkimään erityylisiä leikkejä (onko tytöllä veljiä joiden kans kotona leikkii). Onnistuuko leikit ulkona?
Kyl mä päästäisin lapsen meille leikkimään mut tekisin selväksi mitkä on meidän säännöt
 
Lapsilla on aikamoisia eroja tuossa iässä. Toiset on lapsellisia eritavalla kuin toiset. Itse hämmästyin, kun kuulin, että esim. ekaluokalle menevät lapset voivat olla kehitykseltään 4- 11 vuotiaita -kiva siinä open sitten painia miten luokkaa luotsataan eteenpäin :)
pojallani ( nyt pian 8v ) on myös eräs toveri jota itse pidän jotenkin hirmuisen paljon lapsekkaampana kuin omaani tai pojan muita kavereita, mutta hyvin tulevat silti juttuun ,joten en rajoita kaveerausta.
ehkä sinunkin kannattaa vain opastaa, että teillä esim sänkyvaatteita ei levitetä jne. mutta painiminen ja riehuminen on monesti kyllä kivaa järkevyyden puitteissa :)
 
lepsu oot
Aika lepsu vanhempi olet. Annat teillä petivaatteet repiä sängystä ja et puutu asiaan kun se leikki alkaa vai onko jotain tärkeäpää tekemistä kuin seurailla sivusilmällä mitä leikkejä lapsesi leikkii?
Sitten valitat palstalla kun petivaatteet revitty, mistä muuten tiedät ettei se ole samalla tavalla omasi joka ehdottaa petivaatteiden repimistä?
Niin mutta eihän meidän lapsi sellaista, muiden kakarat ne vaan.
 
a.p.
Joo, mäkin huomasin kyllä, että kun olin itse yläkerrassa (tytön huone siellä), leikkivät jotenkin rauhallisemmin. Pitää varmaan sit päivystää siellä. Ja sanoin kyllä, että ei riehuta, ei levitetä petivaatteita jne. mutta ei sillä ollut vaikutusta. Jotenkin tähän vieraaseen tyttöön ei saa otetta. Ja omani ei myöskään kuuntele, kun on isomman kaverinsa lumoissa. (tunnen kyllä muitakin eskari-ikäisiä ja sillä perusteella koen, että tämä on jotenkin "outo".. samaa sanoi mieheni, jolla on myös kaksi vanhempaa lasta entuudestaan)

En tunne lapsen äitiä sen paremmin, jotain joskus jutellaan, mutta ei ole ainakaan koskaan sanonut mistään erityispiirteistä ja luulis melkein, että olis sanonut, kun on tyttöä tuonut..
 
parpaa
Aikuisen tehtävänähän on ohjata lasten leikkejä, ja opastaa säännöissä.
Tämä 6-vuotiashan on lapsi, ja sinä aikuinen, miten sinä voit tuollalailla lapsesta sanoa?
Pitäisikö kaikkien lasten istua yhdessä rivissä ja olla kuin yhdestä muotista temmottuja?
Järki käteen nainen, aikuisena sinulla on varmasti paljon tapoja ohjata lasten leikkejä ja touhuja.
 
Joo, mäkin huomasin kyllä, että kun olin itse yläkerrassa (tytön huone siellä), leikkivät jotenkin rauhallisemmin. Pitää varmaan sit päivystää siellä. Ja sanoin kyllä, että ei riehuta, ei levitetä petivaatteita jne. mutta ei sillä ollut vaikutusta. Jotenkin tähän vieraaseen tyttöön ei saa otetta. Ja omani ei myöskään kuuntele, kun on isomman kaverinsa lumoissa. (tunnen kyllä muitakin eskari-ikäisiä ja sillä perusteella koen, että tämä on jotenkin "outo".. samaa sanoi mieheni, jolla on myös kaksi vanhempaa lasta entuudestaan)

En tunne lapsen äitiä sen paremmin, jotain joskus jutellaan, mutta ei ole ainakaan koskaan sanonut mistään erityispiirteistä ja luulis melkein, että olis sanonut, kun on tyttöä tuonut..
Älä nyt kuitenkin "leimaa" liiaksi asti tätä toista lasta . lapset leikkii eritavoilla eri kavereiden kanssa. Jonkun kanssa on kiva riehua,jonkun kanssa leikitään barbeilla ja kolmannen kanssa höpötellään salaisuuksia :) kaikki yhtä tärkeetä tyynni :)
tämä toinen lapsi voi leikkiä jonkun toisen kanssa oikeinkin siivosti ja hänen äitinsä voi päivitellä miksi sinun lapsesi saa hänet riehumaan :)
 
a.p.
Aika lepsu vanhempi olet. Annat teillä petivaatteet repiä sängystä ja et puutu asiaan kun se leikki alkaa vai onko jotain tärkeäpää tekemistä kuin seurailla sivusilmällä mitä leikkejä lapsesi leikkii?
Sitten valitat palstalla kun petivaatteet revitty, mistä muuten tiedät ettei se ole samalla tavalla omasi joka ehdottaa petivaatteiden repimistä?
Niin mutta eihän meidän lapsi sellaista, muiden kakarat ne vaan.
Totta kai puutun asiaan ja kiellän. Ja seuraan lasten touhuja sivusilmällä muutenkin, mut ei kai oikeesti tarvii vieressä olla ton ikästen kanssa? En sano, etteikö omani olisi voinut ehdottaa petivaatteiden repimistä, mut jotenkin olisin luullut, että eskari-ikäiset osaavat käyttäytyä :D tai ei ainakaan muiden ton ikästen kanssa ole ollut tällasta ongelmaa. Ei todellakaan ollut nyt kyse siitä, että "ei meidän lapsi sellaista, muiden kakarat ne vaan". Tiedän kyllä miten lapseni normaalisti (muiden lasten kanssa) leikkii, siksi tämä riehujakaveri ärsyttää.

Mutta kiitos myös asiallisista vastauksista, hyvä tietää, että voivat olla tosiaan aivan eri "tasoilla" kouluiässäkin!
 
Mulla vähän samaa ongelmaa...meidän neiti ystävystynyt tytön kanssa, joka kutakuinkin saman ikäinen, hieman vanhempi. On tietenkin ihanaa, että kaveri asuu lähellä, mutta tämä tyttö on jollain tapaa "ongelmainen". joskus tytöt leikkii ihan kivasti, mutta usein naapurin tyttö "pelaa" meidän tytön tunteilla. ja kyllä, viisivuotiaat osaa sen jalon taidon!se on lähinnä sellaista että haluaa pahoittaa toisen mielen, esim. valehtelemalla, että muuttaavat pois tms. Ja jos meidän tyttö ei ole jostain samaa mieltä, saattaa tämä sanoa pahastikin. Kerrankin seisoin vieressä, kun tyttömme pyöräili, sanoin että kohta me mennään syömään, niin tämä tyttö sanoi meidän neidille, ilman mitään laukaisevaa tekijää, että mä vihaan sun ääntäsi!yleisestikin hänen tunteet heilehtelee laidasta laitaan..tuntuu hieman epävakaalta. Uskon tietäväni, mistä lapsen käytös johtuu..mm. rajojen puutteesta!saa kotona kaiken periksi, ei mitään kuria. Ei oikein osaa leikkimisen pelisääntöjä... eikä se ole lapsen vika!Tuntuu kurjalta, kun en toisaalta haluaisi että meidän tyttö saisi vaikutteita, ja pahoittaa usein mielensä, mutta en voi kieltää leikkimästäkään..saati että sanoisin tämän vanhemmille,sehän on niin arka paikka kaikillle, jos arvostelee toisen mukulaa, vaikka sen tekisi rakentavastikin... :|
 
a.p.
Älä nyt kuitenkin "leimaa" liiaksi asti tätä toista lasta . lapset leikkii eritavoilla eri kavereiden kanssa. Jonkun kanssa on kiva riehua,jonkun kanssa leikitään barbeilla ja kolmannen kanssa höpötellään salaisuuksia :) kaikki yhtä tärkeetä tyynni :)
tämä toinen lapsi voi leikkiä jonkun toisen kanssa oikeinkin siivosti ja hänen äitinsä voi päivitellä miksi sinun lapsesi saa hänet riehumaan :)
Tääkin on kyllä totta. Muistan kyllä omastakin lapsuudesta, että joidenkin kanssa oli ihan eri leikit, kuin toisten.

Täältä saa aina hyviä näkökulmia asioihin :D!
 
lepsu oot
Kyllä vaan se hiukan villimpi voi olla luoteentaan mutta ei kai se sen lapsen vika ole jos omasi villiintyy liikaa eikä osaa lopettaa,
opeta omallesi tapoja vaikka muut riehuu sinä et ja kerrot kuinka ja missä menee raja.
Ehkä lapsesi onkin oppinut että tämän lapsen kanssa leikkiessä saa repiä petivaatteet ja ehkäpä oletkin heti syyttävällä sormella osoittanut tuota vierasta ja lapsesi oppii teki mintä vain tämän lapsen kanssa aina syytetään sitä vierasta.
Jotenkin en helpolla usko että vieras lapsi käy kylässä repimään petivaatteita sängystä.
 
a.p.
Kyllä vaan se hiukan villimpi voi olla luoteentaan mutta ei kai se sen lapsen vika ole jos omasi villiintyy liikaa eikä osaa lopettaa,
opeta omallesi tapoja vaikka muut riehuu sinä et ja kerrot kuinka ja missä menee raja.
Ehkä lapsesi onkin oppinut että tämän lapsen kanssa leikkiessä saa repiä petivaatteet ja ehkäpä oletkin heti syyttävällä sormella osoittanut tuota vierasta ja lapsesi oppii teki mintä vain tämän lapsen kanssa aina syytetään sitä vierasta.
Jotenkin en helpolla usko että vieras lapsi käy kylässä repimään petivaatteita sängystä.
Joo.. Voihan se olla niinkin. Voinko mä sanoa tän kaverin läsnäollessa, että "Liisan ei sitten tarvii tulla enää meille, jos ette osaa leikkiä nätisti?" Ymmärtäiskö se sitten? Mä koen että tässä on ongelmana se, että tuo kaveri ei "kunnioita" meitä vanhempia, ei tottele jne. Vähänkö ärsyttävää sellanen lapsi ottaa meille leikkimään. Olen kuitenkin siitä vastuussa sillon, kun se on meillä!!
 
a.p.
Ja mulla on kyllä hyvin auktoriteettia lasten keskuudessa yleensä, ei ole siitä kyse, ettenkö "uskaltaisi" tai "osaisi" pitää kuria. Tämä on vaan erilainen lapsi siinä suhteessa ja siihenhän kysyinkin neuvoja.
 
Mama the strange
Voi olla vaan luonteeltaan erilainen, kuin tyttösi toinen kaveri. Ehkä tykkää riehumisesta.

Omalla 5-vuotiaallani on kaksi vanhempaa kaveria pihaleikeissä (6- ja 7-vuotiaat) ja näillä kahdella lapsella on selvästi jonkinlaista kehitysviivästymää (toisella puheessa ja toisella muussa käytöksessä). Leikeissä kavereiden erilaisuus ei haittaa ja oma lapseni, joka on kavereista nuorin saa hänkin olla joskus se "fiksuin" ja sama pätee tietysti toisin päin näihin kavereihin, jotka varmaan ikäistensä seurassa jäävät usein vähän jälkeen.
 
Tottakai voit sanoa, että jos leikit ei suju tytöillä sääntöjen puitteissa, eivät he saa leikkiä teillä.
Sit kannattaa muuten kiinnittää huomiota siihen, että omaan lapseen koittaa kiinnittää huomiota siinä mielessä, että opettaa ( = hokee ja toistaa :D ) , että kaikkiin tyhmyyksiin ei kannata lähteä mukaan ja että kaverille voi sanoa ihan suoraan, että ei tehdä noin. Tietty 4-v on vielä aika pieni tuollasta ehkä toteuttamaan täydellisesti,mutta parempi aloittaa heti se opastus.Äkkii ne kasvaa!

Meillä ainakin meinaan poika on suht helposti vietävissä,vaikka onkin fiksu. Ei aina ( muka ) tajua, että joku juttu ei ole niin fiksua tms. Esim se, että roskiksesta löytynyttä MELKEIN tyhjää karkkipussia ja siellä olevia karkkeja EI kannata syödä,vaikka kaveri niin tekiskin :headwall: :D
 
lepsu oot
Joo.. Voihan se olla niinkin. Voinko mä sanoa tän kaverin läsnäollessa, että "Liisan ei sitten tarvii tulla enää meille, jos ette osaa leikkiä nätisti?" Ymmärtäiskö se sitten? Mä koen että tässä on ongelmana se, että tuo kaveri ei "kunnioita" meitä vanhempia, ei tottele jne. Vähänkö ärsyttävää sellanen lapsi ottaa meille leikkimään. Olen kuitenkin siitä vastuussa sillon, kun se on meillä!!
Ongelman ydin taitaakin olla siinä että edelleen syytät vain sitä vierasta lasta ;)
Eihän se edelleenkään ole vieraan lapsen vika jos lapsesi villiintyy hänen kanssaan leikkiessä niin ettei lopputolos sinua miellytä.
Edelleen olen sitä mieltä että kannattaa vahtia kun leikkivät ja näin omasikin oppii ettei ala riehumaan ja jos nyt näet että se on se vieras jota kovin syyät niin voit ojentaa vierastakin lasta.
 
nellien
meillä oli naapurin lapsi kylässä yksi päivä, nuorempi kuin oma eskarilaiseni, ja ekaa kertaa täällä oli vieras lapsi joka ei yhtään kuunnellut mitä aikuinen sanoi,ei yhtään.

olen kyllä tottunut että omani ei sanaa kuuntele vaan joutuu pysäyttämään konkreettisesti,mutta kertaakaan ei ole toista samanlaista tullut vastaan,ennenkuin tuo yksi lapsi. kyllä siinä meinas alkaa sauhu nousee korvista kun on 2lasta jotka ei kuuntele mitään,ei noudata yhtään sääntöä eikä kieltoa, oli hirmu hauska päivä. kaikkein parhaiten käyttäytyi joukon pienin 2,5vuotias tyttöni. :D

no elämä on,lapset on erilaisia,mutta mä kyllä ymmärrän aloittajaa että mielummin sitä ottaa kylään sellasen lapsen joka helpottaa omaa hommaa leikkimällä nätisti oman lapsen kanssa, kuin sellaisen joka pahentaa toimintaa. kaikki ei sovi yhteen.

meijän pihalla on sellanen 8vuotias poika ja se on oikeesti ihan hirveä(oma lapseni ei saa leikkiä hänen kanssan) tämä 8vuotias käyttäytyy kuin hyvin huono käytöksinen murrosikäinen.koko ajan uhoo,ei kuuntele mitään,kiusaa lähes kaikkia, yks päivä hakkasi silmittömästi pikkuveljeään kun tämä epäonnistui pallon torjumisessa(jalkapallo) mä meni väliin,jouduin irroittamaan tämän pojan pikkuveljestään ja pitämään kiinni kun ei sanaa uskonut. sano vielä mulle että kyllä mä saan. :kieh: ärsyttävä lapsi.
 
keippis
Minuu taas ahdistaa tilanne, kun oma poika täyttää syystalvella seitsemän. Ja sitten tuohon naapuriin muutti 9v poika, jonka äiti on tosi lepsu, eikä oikein saa sitä kuriin. Poika ei arvosta yhtään mitään, leikeissään aina tappaa pikkusiskonsa, puhuu rumia, siis perus ittu-taatana-linjan lisäks tulee persettä ja pillua yms yms, ja on munkin pojalle selvittäny et pippeli meneen pilluun jne.. Lisäksi houkuttelee aina poikaani pois pihasta, "hei mennään käymään tuol puistos", vaikka hyvin tietää etten ole lapselleni antanut lupaa poistua pihasta. Itse näen joka ikinen kerta punaista sen pojan kanssa!!! Yritän puhua, että leikkisi muiden lasten kanssa, ei hänen, mutta menee ihan kuuroille korville. En tahtoisi toisaalta rajoittaa kaverisuhteita, mutta ärsyttää, kun tuossa on kuitenkin sen verran ikäeroa, ja ne jutut on niin huonoja mitä siltä pojalta saa. Lisäksi pojalle on nyt tullut se eskari-ikäisen uhma, vai johtuuko nekin huutamiset ja uhmaamiset sitten seurasta, en tiedä...
 
"Vieras"
Tuli mieleen, että toivottavasti ei ole kyse siitä että sallisit tytöille vain rauhalliset leikit, ja jos lapsesi leikkikaveri olisikin poika, riehuminen olisi sallitumpaa? Että haluat että nimenomaan tytöt leikkivät nätisti?
 

Yhteistyössä