Lapsen OIKEUS tavata isäänsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanni vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanni vaan

Vieras
Onko kellään kokemusta, kun minulla on tällainen tilanne..Aloin odottaa poikaani tammikuussa 2010. Olin siis lapsen isän kanssa seurustelusuhteessa,ja lasta tehtiin tekemällä:) Ajauduimme kuitenkin pahoihin riitoihin,ollessani 3nella kuulla raskaana,eroon liittyy siis myös lievä pahoinpitely minua kohtaan. Asia sovittiin,mutta mies koki useat yhteydenottoni häiritseväksi,ja vaihtoi numeron. Muutin itse toiselle paikkakunnalle,ja syyskuussa synnytin pojan. Olen siis elänyt nyt pojan kanssa ilman tätä isää vuoden..Nyt olen kuitenki miettinyt,että lapsellani on oikeus tietää kuka hänen isä on,ja tavata hänet,eikö? Isä ei kuitenkaan ole vastannut yhteydenotto pyyntöihin,tai facebookin kautta laittamiin pojan kuviin..Nyt kävin sitten sossussa,ja he aikovat ottaa isään yhteyden. Mut onko lapsella mitään oikeutta,vai onko se isän oikeus tavata lastaan,eikä toisin päin? He kun ei siis ole tavanneet,eikä isä ole ollut kiinnostunut..

Lapsella oikeus isään ja päinvastoin, mutta jos isä ei halua olla tekemisissä teidän kanssanne, ei asialle oikeastaan voi mitään, isää ei voi pakottaa tapaamaan lastaan.

Jos isää ei kerran kiinnosta niin miksi haluat hänet väen vängällä osaksi lapsen elämään. Minusta tuntuisi,että olisi parempi sitten olla ilman isää kuin tuollainen isä,joka ei halua olla tekemisissä.

Siis onhan se lapsen oikeus, mutta tosiaan ketään ei voi pakottaa lastaan tapaamaan. Mutta oletko varma, että haluat, että tuollainen isä lapsen elämään tuleekaan, jota ei kiinnosta? Voi tulla hylkäyskokemuksia enemmänkin. Ei välttämättä pidä lupauksiaan nähdä lasta jne. Nythän isä on kuitenkin tietoinen lapsestaan, ottaa varmasti yhteyttä, jos haluaa. Ja voithan isästä silti lapselle kertoa, vaikkeivät tapaisikaan. Onko isyyttä tunnustettu?

[QUOTE="mamma";24670500]Siis onhan se lapsen oikeus, mutta tosiaan ketään ei voi pakottaa lastaan tapaamaan. Mutta oletko varma, että haluat, että tuollainen isä lapsen elämään tuleekaan, jota ei kiinnosta? Voi tulla hylkäyskokemuksia enemmänkin. Ei välttämättä pidä lupauksiaan nähdä lasta jne. Nythän isä on kuitenkin tietoinen lapsestaan, ottaa varmasti yhteyttä, jos haluaa. Ja voithan isästä silti lapselle kertoa, vaikkeivät tapaisikaan. Onko isyyttä tunnustettu?[/QUOTE]

Siis sehän tässä onkin,kun en tiedä mistään mitään. Olen kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä ennen kun poika syntyi..ja nyt tuntuu pahalta se,että isää ei kiinnosta poika,josta joskus yhdessä iloittiin..tai siis en tiedä kiinnostaako,vai mistä kaikki johtuu. Isyyttä aletaan siis nytten selvittää,kun en siihen ollut viime syksynä valmis tai halukas. Mut se päivä tulee eteen,et poika kysyy kuka hänen isä on,ja miten silloin kaiken kerron. Haluaisin sanoa,että ainakin yritin..

Siis sehän tässä onkin,kun en tiedä mistään mitään. Olen kieltänyt häntä ottamasta yhteyttä ennen kun poika syntyi..ja nyt tuntuu pahalta se,että isää ei kiinnosta poika,josta joskus yhdessä iloittiin..tai siis en tiedä kiinnostaako,vai mistä kaikki johtuu. Isyyttä aletaan siis nytten selvittää,kun en siihen ollut viime syksynä valmis tai halukas. Mut se päivä tulee eteen,et poika kysyy kuka hänen isä on,ja miten silloin kaiken kerron. Haluaisin sanoa,että ainakin yritin..

Siis korjaan, hänet pyydetään sinne sossuun kuultavaksi ja isyystestiin:) muita ehdokkaita ei ole..

[QUOTE="kiisu";24670485]Jos isää ei kerran kiinnosta niin miksi haluat hänet väen vängällä osaksi lapsen elämään. Minusta tuntuisi,että olisi parempi sitten olla ilman isää kuin tuollainen isä,joka ei halua olla tekemisissä.[/QUOTE]

Ja väen vängällä? Justhan vasta selvitän asiaa..ja ihmettelen tätä lapsen oikeutta tavata isää?:-D Jos yksis tuumin on lapsi alulle pantu,niin kyllä myös isä vastaa teoistaan,ennemmin tai myöhemmin.

Ja väen vängällä? Justhan vasta selvitän asiaa..ja ihmettelen tätä lapsen oikeutta tavata isää?:-D Jos yksis tuumin on lapsi alulle pantu,niin kyllä myös isä vastaa teoistaan,ennemmin tai myöhemmin.

Niin se valitettavasti on. Lain hengen mukaan puhutaan lapsen oikeudesta tavata toista vanhempaansa, mutta sellaista velvollisuutta taas ei ole olemassa, että ketään voisi pakottaa lapsiaan tapaamaan.

Meillä on vähän samankaltainen tilanne.
Exän kanssa han "tekemällä tehtiin" lapsi, ennen pojan syntymää erottii. Mies tuli synnytkseen toki mukaan, mutta siihen heidän yhteinen aikansa jäikin.
Nyt lapsi 2,5v eikä tunne biologista isäänsä. Isä ei ole ollut minkäänlaisessa yhteydessä. Itse yritin alkuun ottaa yhteyttä ja hoitaa isä-poika suhdetta, mutta eihän siitä mitään tule ellei isä itse sitä halua. Eikä isä ole nyt vajaaseen kolmeen vuoteen sitä halunnut, joten olen antanut asian olla.

Nykyiseni tapasin kun poika oli 3kk, joten hän on ollut isänä pojalle.
Ollaan kuitenkin päätetty, että jos bio-isästä ei nytten kuulu mitään, niin on pojalle silti kerrottava totuus. Se on hänen oikeutensa. Poika saa sitten itse päättää mitä haluaa tehdä. Haluaako yrittää ottaa yhteyden biologiseen isäänsä vai ei..
Toivon vaan parasta, että poika ymmärtää asian. Se jääköön vielä nähtäväksi.

Mutta isää ei voi pakottaa olemaan isä, ellei tämä itse sitä tahdo. Se on paljon lapselta pois, mutta niin myös isältäkin. Varmasti isää myöhemmin (jos yhteyttä siis ottaa ja lastaan tapaa jne.) kaduttaa se, ettei ole ollut lapsensa elämässä alusta asti. Ei ole nähnyt tämän varttuvan ja oppivan uusia asioita..
Mutta ketään ei silti pysty pakottamaan olemaan sellainen, mitä ei itse halua.

Yhteistyössä