Lapsen oikeudet silloin kun syntyy vahinkolaukauksena avioliiton ulkopuolelle! (uusi ketju "isän oikeudet"-ketjun rinnalle)

  • Viestiketjun aloittaja palstakärpänen
  • Ensimmäinen viesti
Nimra
Alkuperäinen kirjoittaja vakkaripalstailija harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Alkuperäinen kirjoittaja vakkaripalstailija harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Minä laitan nyt tähän selvyydeksi oman kantani, joka jäi ehkä hiukan epäselväksi edellisessä ketjussa, jonka aloituksen YMMÄRSIN KYLLÄ, mutta vastasin siis siellä esitettyyn toiseen kysymykseen ja sit se ketju sekos - anteeksi :ashamed:

Minusta siis tässä tapauksessa jos isä ei halua lasta tavata tai olla missään tekemisissä asian kanssa tai ei ole lasta halunnutkaa ei häntä voi pakottaa olemaan yhteydessä.
Miksi noin kovasti haluat painottaa omaa kantaasi? Onko omia kokemuksia?
Samaa minäkin jäin ihmettelemään.
Vastasin vain kysymykseen, kun "sotkin" vastauksellani edellistä ketjua.

Edelleenkin silti ihmettelen tuota puolusteluvimmaasi. Tuskin kukaan äiti noin painokkaasti puolustaa miehen oikeutta olla tapaamatta lastaan ellei siihen ole jotain omakohtaista syytä.
No jo on ihmeellistä, kun ei mielipidettä saa kertoa. Selvensin sen vain tänne, kun tuo toinen ketju meni ihan epäselväksi :eek: Mutta haudo sä nyt tätä asiaa mielessäsi, minulla on muutakin tekemistä :saint: :wave:
 
Olen tuore palstailija täällä ja tähän pisti huomioni. Luin tuon isäketjunkin.

Nimralle vielä. Toki saa sanoa mielipiteensä. :) Vain tuo ilmaisutapasi toistaa samaa asiaa moneen kertaan herätti ihmetystä. Et vieläkään kertonut onko lähipiirissäsi joku tapaus mihin tuo erityisen voimakas mielipiteesi liittyy?
 
Nimra
Alkuperäinen kirjoittaja Mörkötäti:
Olen tuore palstailija täällä ja tähän pisti huomioni. Luin tuon isäketjunkin.

Nimralle vielä. Toki saa sanoa mielipiteensä. :) Vain tuo ilmaisutapasi toistaa samaa asiaa moneen kertaan herätti ihmetystä. Et vieläkään kertonut onko lähipiirissäsi joku tapaus mihin tuo erityisen voimakas mielipiteesi liittyy?
Ei hyvää päivää sentää, EI ole :D
 
Tuutikki ja Nipsu
Täällä äiti, jolla on isätön lapsi. Tähän ei kyllä liity kolmansia osapuolia, mutta kuitenkin... Isä ei siis ole halunnut koskaan lastaan tavata. Yksin en sängyssä ole itseäni raskaaksi saattanut, joten pakon saattelemana vaadin isän nimen papereihin. Se on lapsen oikeus, tietää juurensa sitten isompana. Ja miksi mies pitää päästää vastuustaan, ei helekutti en ymmärrä ihmisiä, jotka antavat asian olla, jos siis itellä kuitenkin tunne siitä, että pitäisi lapsi tunnustaa. onhan niitä äitejäkin, jotka ei halua tunnustusta, mutta siitä en nyt kirjoita.
Kukaan lapsi ei ole sen vähempi arvoisempi, jos ei ole isää. Loppupeleissä kaikki ollaan samoilla kalkkiviivoilla halusi tai ei. Ja olen yrittänyt, että isä saisi yhteyden lapseensa, mutta väkisin se ei palvele ketään, joten asia saa minun puolestani olla. Mutta este sille en ole.
 
Rusina
Mies, joka ei halua tavata lastaan, saattaisi olla pelokas kohtaamaan omia tunteitaan, esimerkiksi häpeää siitä, että mitä tulikaan tehtyä. Sukulaisten silmissä menee maine. Täytyy loppuun asti esittää olevansa hyvä mies (ehkä juuri sukulaisille?). Jos mies ei ikinä siis suostu katsomaan itseään peiliin, on näin vapaa temmeltämään kuten ennenkin, eli on oikeastaan kaksinaamainen paska.

Ja kun miettii sitä lasta, jota isä ei halua tavata, häpeä siirtyy näin eteenpäin. Häpeän tunnehan syntyy esim siitä, ettei ole riittävä, tarpeeksi, minä en kelpaa, isi ei halua mua. Lapsi tuntee että isi häpeää "minua" joten lapsi kokee olevansa huono ja paha. Näitä häpeän tunteita sitten aikuisena tuokin "lapsi" joko käsittelee tai piilottelee.

Joten isälläkin pitäisi olla vastuunsa. (Ensin kannattais tietysti ottaa vastuu siitä, ettei pelehdi ilman ehkäisyä, jos lasta ei halua). No jos vahinko käy, sitten vois ottaa vastuun omista tunteistaan, vaikka se häpeän kohtaaminen, ei kiertely!!

Lopulta jokaisella on omat vaikeat juttunsa joille löytyy juuret, ne olis hyvä käsitellä ja kierre katkaista hyvissä ajoin.
 
S.S
Alkuperäinen kirjoittaja Rusina:
Ja kun miettii sitä lasta, jota isä ei halua tavata, häpeä siirtyy näin eteenpäin. Häpeän tunnehan syntyy esim siitä, ettei ole riittävä, tarpeeksi, minä en kelpaa, isi ei halua mua. Lapsi tuntee että isi häpeää "minua" joten lapsi kokee olevansa huono ja paha. Näitä häpeän tunteita sitten aikuisena tuokin "lapsi" joko käsittelee tai piilottelee.
Mielestäsi olisi parempi, että tämä "isähahmo" olisi henkilö joka vittuuntuneena tulisi esim. kerran kuussa moikkaamaan koska PAKOTETAAN? Siitähän se riemu repeää kun isä lyö pikkuauton kouraan ja sanoo "siinä sulle lelu, mee vaikka huoneeseen leikkimään niin oon tän pakollisen vartin vaikka paskalla". Kuvaamasi häpeän tunne syntyy ainoastaan jos äiti antaa pienen lapsen ymmärtää, että isän mielestä lapsi on huono ja paha eikä siksi halua tätä tavata - eiköhän vastuuntunteva äiti keksi "hieman" paremman perustelun sille miksi isää ei kuvioissa näy :S

1) Ei ole lapsen etu, että etävanhempi (äiti tai isä) pakotetaan tapaamaan häntä - jos ei käytä OIKEUTTAAN tavata niin parempihan sellaisen on pysyä pois?

2) Äidillä on OIKEUS sanoa isälle, että heistä kummastakaan EI TULE vanhempaa - tunnetaan myös sanalla ABORTTI - tasa-arvon nimissä ISÄLLÄ tulisi olla mahdollisuus vaatia "henkinen abortti" eli kieltää isyys = kaikki oikeudet ja velvollisuudet lapseen kumotaan. (HUOM! Äidillä edelleen 100% yksinvalta itse aborttiin).
 
Rusina
Alkuperäinen kirjoittaja S.S:
Mielestäsi olisi parempi, että tämä "isähahmo" olisi henkilö joka vittuuntuneena tulisi esim. kerran kuussa moikkaamaan koska PAKOTETAAN? Siitähän se riemu repeää kun isä lyö pikkuauton kouraan ja sanoo "siinä sulle lelu, mee vaikka huoneeseen leikkimään niin oon tän pakollisen vartin vaikka paskalla". Kuvaamasi häpeän tunne syntyy ainoastaan jos äiti antaa pienen lapsen ymmärtää, että isän mielestä lapsi on huono ja paha eikä siksi halua tätä tavata - eiköhän vastuuntunteva äiti keksi "hieman" paremman perustelun sille miksi isää ei kuvioissa näy :S

1) Ei ole lapsen etu, että etävanhempi (äiti tai isä) pakotetaan tapaamaan häntä - jos ei käytä OIKEUTTAAN tavata niin parempihan sellaisen on pysyä pois?

2) Äidillä on OIKEUS sanoa isälle, että heistä kummastakaan EI TULE vanhempaa - tunnetaan myös sanalla ABORTTI - tasa-arvon nimissä ISÄLLÄ tulisi olla mahdollisuus vaatia "henkinen abortti" eli kieltää isyys = kaikki oikeudet ja velvollisuudet lapseen kumotaan. (HUOM! Äidillä edelleen 100% yksinvalta itse aborttiin).

Ei tietenkään ole mielestäni parempi.
Kuten totesin: "lopulta jokaisella on omat vaikeat juttunsa joille löytyy juuret, ne olis hyvä käsitellä ja kierre katkaista hyvissä ajoin."

Täällä riittää kuitenkin niin monenmoisia otuksia, ei kaikki meekään niin kuin olisi ihanne. Olet kyllä oikeessa siinä, että äidillä on iso vastuu siinä, mitä lapselle isästä tulee kertomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rusina:
Mies, joka ei halua tavata lastaan, saattaisi olla pelokas kohtaamaan omia tunteitaan, esimerkiksi häpeää siitä, että mitä tulikaan tehtyä. Sukulaisten silmissä menee maine. Täytyy loppuun asti esittää olevansa hyvä mies (ehkä juuri sukulaisille?). Jos mies ei ikinä siis suostu katsomaan itseään peiliin, on näin vapaa temmeltämään kuten ennenkin, eli on oikeastaan kaksinaamainen paska.

Ja kun miettii sitä lasta, jota isä ei halua tavata, häpeä siirtyy näin eteenpäin. Häpeän tunnehan syntyy esim siitä, ettei ole riittävä, tarpeeksi, minä en kelpaa, isi ei halua mua. Lapsi tuntee että isi häpeää "minua" joten lapsi kokee olevansa huono ja paha. Näitä häpeän tunteita sitten aikuisena tuokin "lapsi" joko käsittelee tai piilottelee.

Joten isälläkin pitäisi olla vastuunsa. (Ensin kannattais tietysti ottaa vastuu siitä, ettei pelehdi ilman ehkäisyä, jos lasta ei halua). No jos vahinko käy, sitten vois ottaa vastuun omista tunteistaan, vaikka se häpeän kohtaaminen, ei kiertely!!

Lopulta jokaisella on omat vaikeat juttunsa joille löytyy juuret, ne olis hyvä käsitellä ja kierre katkaista hyvissä ajoin.


Tuo on niin totta. Isän olisi itse otettava vastuu tunteistaan ja KOHDATA ne! Vaikka sitten menemällä terapiaan avautumaan tilanteesta. Pakeneminen tai piilottelu ei auta isän eikä lapsen tuskaan. Ihan varmasti isä tuntee piston sydämessään joskus myöhemmin ja katuu jos ei lasta halunnut koskaan tavata. Isää nimenomaan olisi tuettava ymmärtämään vastuunsa. Vastuun pakeneminen tällaisessa asiassa kuvastaa aina kypsymättömyyttä muillakin tasoilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mörkötäti:
Isää nimenomaan olisi tuettava ymmärtämään vastuunsa. Vastuun pakeneminen tällaisessa asiassa kuvastaa aina kypsymättömyyttä muillakin tasoilla.
Aika hyvin sanottu, et isää olisi tuettava. Ihminen se on sekin, ja vaikka aikuinen onkin, niin aikuisetkin tarvitsevat tukea ja ymmärrystä. Jotkut vaan haluavat paeta niitä ongelmiaan eivätkä halua myöntää virheitään.
Vaikka miten niljakemaisesti olisikaan käyttäytynyt, tekoset ovat varmasti anteeksi annettavissa.

 
masa
isä perhana on tehnyt avioliiton ulkopulisen lapsen jonka yrittää salata minulta ja veljeltäni . Kirkkoherran virasto eikä maisterraatti suostu antamaan isäni avioliiton ulkopulisesta lapsesta mitään tietoja sanovat vain että ei kuulu minulle onko kenelläkään tietoa miten saisin isäni avioliiton ulkopuolisesta lapsesta tietoa eli sisarpuolestani tietoa se miksi tämä on salattua tietoa lailla on se että päättäjillä joka toisella on aviliiton ulkopuolisia lapsia jotka pitää salata nämä aviliiton ulkopuoliset lapset yleensä jätetään perinnöttömäksi kun perintö jaetaan ennakko perintänä etukäteen.
Tieto avioliiton ulkopuolisista lapsista on säädetty lailla niin että vasta isän kuoltua saa vasta tiedon kaikista sisaristaan eli on säädetty laki miten isä voi pakoilla vasttuutaan hautaan asti.
 
tuija
Minunkin isä teki kaksi avioliiton ulkopuolista lasta eikä puhu niistä meille avioliiton sisällä oleville lapsille mitään, koska häpeää vahingon laukauksiaan joka on isälleni arkapaikka ja suuri häpeä elenkin kuullut varmalta taholta että virkamies päättäjillä on paljon avioliiton ulkopuolisia lapsia tämän takia juuri on oikein säädetty lailla ettei isän avioliitossa olevat lapset saa tietoo omista sisaristaan kuin vasta sen jälkeen kuin isä kuolee eli on oikein säädetty laki miten isät saavat oikein lain nojalla pakoilla vastuutaan ja häpeäänsä kyllä on hävytöntä ettei edes omista sisarista saa tietoa, koska kyseessä on salattu tieto jonka varmaan on säätäneet virkamiehet joilla itsellään on avioliiton ulkopuolisia lapsia.
 
reino
Ainut keino miten saat isäsi avioliiton ulkopuoliset lapset selville on pakottaa isänne anomaan kirkkoherran virastosta virallinen virkatodistus kaikista lapsistaan, mutta jos isänne kieltäytyy niin kannattaa tehdä tutkinta pyyntä keskusrikospoliisille joka selvittää asian perinpohjin jolloin isänne tuntee nahoissaan kirjaimellisesti mitä on häpeä joka on kova paikka isällenne joka istuu poliisin kuulusteluhuoneessa kuulusteluissa jossa poliisit vativat saada totuutta jos isänne vielä kieltäytyy antamasti tietoja niin poliisit voivat laittaa kuukaudeksi putkaan kypsymään niin eiköhän isänne laula kuin lintu poliisin kuulusteluissa kova kovaa vastaan.
 
maija
härätys siskot tutkimuksien mukaan 17% miehillä on avioliiton ulkopuolisia lapsia jotka salataan koska nämä vahingon laukaukset ovat noloja paikkoja miehille.
Naiset vaatikaa miestänne anomaan kirkkoherranvirastosta virkatodistus kaikista lapsistaan ja nähtäväksi alkuperäinen virkatodistus eikä kopiota koska kopion voi helposti väärentää 17% naisista tulee saamaan isoja yllätyksiä kun miehelle onkin yllätys yllätys avioliiton ulkopuolisia lapsia mitä lipevämpi mies sen enemmin avioliiton ulkopuolisia lapsia kyllä se näin vain on siskot on opittu kantapaan kautta.
 
aino
Lasten oikeuksia poljetaan rajusti kun lapsille ei anneta tietoa avioliiton ulkopuolisista sisarista kun vahingon laukauksia ampunut isä ei halua antaa tietoa ja oikein laki oikein suojelee vahingon laukauksia ampunutta isää kukahan näitä typeriä lakeja oikein on keksinyt ilmeisesti päättäjät jotka ovat itse ampuneet näitä vahingon laukauksia.
 
vieras
Hei oikeasti, lyhennä nyt noita virkkeitäsi, pilkku ja piste on olemassa! Tuosta saa mitään tolkkua... Sen lapsen oikeus on olla tuntematta sua. Asia ei kuulu sulle, se on isäsi asia.
 
maiju
Lakia pitää muuttaa niin, että vahingon laukauksien ampuneet miehet joutuvat vastuuseen heti avioliiton ulkopuolistenlapsistaan jo eläessään, eikä niin että vastuu ja julkisuus tulee vasta kun aika on jo jättänyt jolloin vasta aletaan selvittämään aviliiton ulkopuolisten lapsien määrää, nämä tälläiset asiat pitäisi säätää lailla, että asiat käsitellään jo miehen eläessä eikä miehen kuoleman jälkeen. Lakia pitäisi muuttaa niin ettei pakoilun ja vastuu enää onnistu miehiltä niin kuin nyt.
 
...
Ei mies pysty isän vastuutaan välttelemään, elatusvelvollinen hän on. Vastuun välttely ei tarkoita sisarpuolesta kertomatta jättämistä ilmeisen vähä-älyisille lapsilleen.
 
ASIAA EIKÄ PILKKUJA JA PISTEITÄ
Mikä helvetin pilkun viilaaja siellä piipittää ei täällä käsitellä pisteitä ja pilkkuja vaan asioita hei pilkku/pistepää olet väärällä palstalla. Olet ilmeisesti vahingon laukaus jota isäsi joutuu häpeämään kaikenlaisia viisastelijoita se maailma elättääkin.
 
Itsekin au-lapsi
Joku pököpää tuossa sekoilee näköjään, heh heh.

Olen itse tällainen au-lapsi. Tosin sen paremmin isä kuin äitikään eivät olleet tahoillaan naimisissa. Isäni aikanaan tapasin ollessani jo 7-vuotias. Siitä alkoi jonkinlainen suhde, mutta ei lämmin eikä läheinen. Joinakin kesinä olin isän luona viikon verran, joskus soitteli. Ihmettelin aina kovasti, miksi isä aina kysyi, mitä äidille kuuluu, mutta ei koskaan, mitä minulle kuuluu.

Isä oli tunnustanut minut ja maksanut elatusmaksut. Hänen kuolleessaan koin yllätyksen: en ollutkaan virallisesti olemassa hänen lapsenaan, koska vanhempani eivät olleet 1970-luvulla hoitaneet tunnustamista uudelleen, kuten uusi laki oli vaatinut.

Oli kriisin paikka olla olemassa ja kuitenkin olla olematta. Virkatodistuksesta minua ei löytynyt, eikä elatusmaksutositteet painaneet mitään. No, perintö meni kahdelle tädilleni ja serkkuni sai mökkitontin jo isän eläessä. Ovat varmasti onnellisia. Minä olen saanut isältäni aikoinaan muutaman kerran jätskirahaa.

Mummoani tai pappaani en isän puolelta koskaan tavannut. Eivät halunneet olla yhteydessä.
 
Itsekin au-lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Itsekin au-lapsi:
Joku pököpää tuossa sekoilee näköjään, heh heh.

Olen itse tällainen au-lapsi. Tosin sen paremmin isä kuin äitikään eivät olleet tahoillaan naimisissa. Isäni aikanaan tapasin ollessani jo 7-vuotias. Siitä alkoi jonkinlainen suhde, mutta ei lämmin eikä läheinen. Joinakin kesinä olin isän luona viikon verran, joskus soitteli. Ihmettelin aina kovasti, miksi isä aina kysyi, mitä äidille kuuluu, mutta ei koskaan, mitä minulle kuuluu.

Isä oli tunnustanut minut ja maksanut elatusmaksut. Hänen kuolleessaan koin yllätyksen: en ollutkaan virallisesti olemassa hänen lapsenaan, koska vanhempani eivät olleet 1970-luvulla hoitaneet tunnustamista uudelleen, kuten uusi laki oli vaatinut.

Oli kriisin paikka olla olemassa ja kuitenkin olla olematta. Virkatodistuksesta minua ei löytynyt, eikä elatusmaksutositteet painaneet mitään. No, perintö meni kahdelle tädilleni ja serkkuni sai mökkitontin jo isän eläessä. Ovat varmasti onnellisia. Minä olen saanut isältäni aikoinaan muutaman kerran jätskirahaa.

Mummoani tai pappaani en isän puolelta koskaan tavannut. Eivät halunneet olla yhteydessä.
Piti vielä lisätä tämä: tämä isättömyys on jättänyt sieluuni elinikäisen vamman. Olen aina jotenkin kokenut suhteen miehiin vaikeaksi ja hakenut hyväksyntää. Hylätyksi tuleminen on ahdistava peikko.

 
jenny
No mua ällöttää, että joku nainen menee sänkyyn varatun miehen kanssa ja tulee tahalleen raskaaks, pitää sen lapsen ja vielä vaatii jotain rahaa ja velvollisuuksia siltä mieheltä. Luulis että sellanen horatsu, joka makaa toisten miesten kanssa tajuais ees käyttää pillereitä tai mieluummin sterilisoida ittensä.
 
riittamaijaliisa
Alkuperäinen kirjoittaja jenny:
No mua ällöttää, että joku nainen menee sänkyyn varatun miehen kanssa ja tulee tahalleen raskaaks, pitää sen lapsen ja vielä vaatii jotain rahaa ja velvollisuuksia siltä mieheltä. Luulis että sellanen horatsu, joka makaa toisten miesten kanssa tajuais ees käyttää pillereitä tai mieluummin sterilisoida ittensä.
Mieshän on varmasti muistanut kertoa olevansa naimisissa. Yleensä nuo vetäsee sormuksen pois hyvissä ajoin ennen sänkyyn menoa.
 
jenny
Alkuperäinen kirjoittaja riittamaijaliisa:
Alkuperäinen kirjoittaja jenny:
No mua ällöttää, että joku nainen menee sänkyyn varatun miehen kanssa ja tulee tahalleen raskaaks, pitää sen lapsen ja vielä vaatii jotain rahaa ja velvollisuuksia siltä mieheltä. Luulis että sellanen horatsu, joka makaa toisten miesten kanssa tajuais ees käyttää pillereitä tai mieluummin sterilisoida ittensä.
Mieshän on varmasti muistanut kertoa olevansa naimisissa. Yleensä nuo vetäsee sormuksen pois hyvissä ajoin ennen sänkyyn menoa.
No en arvosta sellaisiakaan naisia, jotka menee parin päivän tuttavuuden jälkeen sänkyyn ja hankkiutuu raskaaksi. Pidempään tuntemalla olisi ehkä totuuskin selvinnyt.
 

Yhteistyössä