Lapsen nukkumisesta

Mä en todellakaan enää tiedä mitä mun pitäis tehdä erilailla :/
Tyttö 6v 6kk on aikasemmin nukkunut ihan normaalisti klo 21 ->, Nykyään nukahtaa vasta klo 22.30-23 ja aamusin on herätys jo 7.30. Eli tyttö saa ihan liian vähän unta. Sanoo vaan itse että ei vaan saa unta millään. Ensin pistin kesäloman piikkiin, sitten alkoikin päiväkoti ja toivoin tilanteen normaalisoituvan, vaan kolmatta viikkoa jo päiväkodissa ja rytmi on edelleen tollanen.

Mitä ihmettä mä teen?

Miten illat muuten? Meillä on toiminut "hidas siirtymävaihe", eli joka päivä hiukan aikaistetaan iltatouhuja. Aloitettu tämä vasta päiväkodin/koulun alkamisen kanssa samaan aikaan. Illat kannattaa myös muuten rauhoittaa hyvissä ajoin.. Ehkä lasta voisi hetken silitellä kun menee nukkumaan..?

..
Onko teillä pimennysverhot? Meillä poika on ainakin niin valoherkkä ettei saa nukuttua jos on valoisaa. Ja niin kun joku jo sanoi, muista huolehtia että saa liikuntaa päivällä tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Miten illat muuten? Meillä on toiminut "hidas siirtymävaihe", eli joka päivä hiukan aikaistetaan iltatouhuja. Aloitettu tämä vasta päiväkodin/koulun alkamisen kanssa samaan aikaan. Illat kannattaa myös muuten rauhoittaa hyvissä ajoin.. Ehkä lasta voisi hetken silitellä kun menee nukkumaan..?
Illat on muuten mukavia, leikitään, höpötellään, semmosta normia. Ja oon nyt tän päiväkodin alkamisen myötä aikaistanut noita iltoja ja rauhoitettu ihan eri tavalla. Mutta mikään ei tunnu toimivan. Ei kun nyt muistin, tyttö kyllä nukahtaa nopeesti jos saa nukkua mun vieressä. Ehkäpä tota silittelyä voiskin kokeilla. En tykkää opettaa nukkumaan mun sängyssä kun aina on omassaan nukkunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hömpsähdys:
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Illat on muuten mukavia, leikitään, höpötellään, semmosta normia. Ja oon nyt tän päiväkodin alkamisen myötä aikaistanut noita iltoja ja rauhoitettu ihan eri tavalla. Mutta mikään ei tunnu toimivan. Ei kun nyt muistin, tyttö kyllä nukahtaa nopeesti jos saa nukkua mun vieressä. Ehkäpä tota silittelyä voiskin kokeilla. En tykkää opettaa nukkumaan mun sängyssä kun aina on omassaan nukkunut.
Toisaalta tuon ikäinen ei välttämättä enää ota tavaksi sitäkään, että vaatisi aina nukuttamaan vieressä.. Meillä isommat lapset (8v. & pian 6v.) saavat välillä tulla nukahtamaan kainaloon. Kerrotaan kyllä kantavamme heidän omaan sänkyynsä siitä ja painotetaan, ettei järjestely ole jokailtainen. =)

Tuo liikuntakin on ihan hyvä neuvo. Tosin sekin ehkä kannattaa mieluummin tehdä vähän aikaisemmin kuin ihan illalla. Meidän pieni koululainen ainakin menettää joskus iltaharkkojen jälkeen nukahtamiskykynsä kun kroppa käy kierroksilla.. Toki lapsetkin ovat erilaisia ja joillekin voi sopia pieni riehuminen ennen nukkumaanmenoa.

Yhteistyössä