Lapsen nirsoudesta

• Viestiketjun aloittaja ajatuksia
  • Ensimmäinen viesti
ajatuksia
Täällä on ollut paljon ketjuja tuosta nirsoudesta ja yleisesti tunnutaan olevan sitä mieltä ettei lapsi saa nirsoilla. Kaikkea on maistettava, oli se miten eksoottista hyvänsä ja on huonoa käytöstä jos lapsi ei kylässä syö ruokaansa.

Samoin on ollut juttua kotiruuasta ja eineksistä. Moni kertoo tekevänsä kaiken ruuan itse ja mieluiten luomutuotteista. Usein kuulee einesten vastustajien kertovan kuinka heillä lapsi ei edes millään suostuisi syömään valmislihapullia, kalapuikkoja, perunamuussia tai edes rukaa jossa on käytetty pakastekasviksia.

Pitävätkö nämä eineksistä kieltäytyvien vanhemmat siis lapsiaan nirsoina? Miten he toimivat jos kylässä tarjotaan ruokaa jossa on käytetty jotain valmistuotteita mitä lapset ei suostu syömään?

äiti minäkin!
No en tiedä täydellisistä äideistä mutta mun on _oikeasti_ aivan turha yrittää saada tota 1,5 vuotiasta syömään mitään muuta kuin ranskanperunoita, mansikkahilloa ja paahtoleipää niin ja maitoa/vadelmalimua. Se ei vaan syö muuta. Jos yrittää niin heittelee ne pitkin poikin ja mä en todellakaan enää jaksa kontata niitä siivoilemassa. Kylläpä se on kasvanut yläkäyrällä ja enemmänkin pyöreä kuin aliravittu että näin...

meidän
poika syö tällä hetkellä ainoastaan makaroonia, piimää, korviketta ja joskus juustoa ja leipää. ja ei todellakaan oo minusta huonoa käytöstä jos ei kylässä syö ruokaansa, naurettava ajatuskin

kauhistunut
siis 1,5-vuotias syö ranskanperunoita ja juo limskaa?? ehkä vanhempien olisi syytä katsoa peiliin ja miettiä mikä meni pieleen, kun lapselle ei kelpaa mikään normaali ruoka.

kndgdg
No öö, on hieman eri asia syödä myös sellaista mikä ei ole lempparia kuin syödä roskaa. Joo, kaikki lapset on nirsoja jotka ei syö eineksiä taikka koiranruokaa :)

minävaaan
Hei äitijonka laps syö niitä ranskiksii,paahtista ja mansikkahilloo, onks joku ihme et kasvaa yläkäyrillä tollasen paskaruuan kanssa?? Ei mitään ravintoaineita, rasvaa, sokeria ja vehnämössöä, hienoa kasvatustyötä. Haloo.. kohta sulla on ihana lihava teini.

"äiti minäkin"
Alkuperäinen kirjoittaja minävaaan;23866602:
Hei äitijonka laps syö niitä ranskiksii,paahtista ja mansikkahilloo, onks joku ihme et kasvaa yläkäyrillä tollasen paskaruuan kanssa?? Ei mitään ravintoaineita, rasvaa, sokeria ja vehnämössöä, hienoa kasvatustyötä. Haloo.. kohta sulla on ihana lihava teini.
Joo tähän olen tottunut. Aina saan kuulla dissausta. Ottakaa huomioon että lapset on erilaisia! Meillä nyt sattuu olemaan nämä nirsot muksut. Onpahan teiltä täydellisiltä pois! ;)

Ja ihan samaa ruokaa nuo tuotteet sisältää kun teidänkin tekemät vaan eri muodossa.

Ja siitä lihavuudesta. Oletko kuullut geeneistä?? MEillä tuo vanhempi on pyöreä ja syö kyllä jo vähän laajemmin kuin pikkuipana mutta niin olen minäkin ja mies. Meillä se tulee kummankin puolen geeneistä joten eipä ole kiinni mistään ruuan huonoudesta.

Sitäpaitsi onhan nuo pyöreät muksut aina somempia kuin sellaiset "ruipelot" anteeksi nyt vaan :)

"vieras"
[QUOTE="äiti minäkin";23866654]Joo tähän olen tottunut. Aina saan kuulla dissausta. Ottakaa huomioon että lapset on erilaisia! Meillä nyt sattuu olemaan nämä nirsot muksut. Onpahan teiltä täydellisiltä pois! ;)

Ja ihan samaa ruokaa nuo tuotteet sisältää kun teidänkin tekemät vaan eri muodossa.

Ja siitä lihavuudesta. Oletko kuullut geeneistä?? MEillä tuo vanhempi on pyöreä ja syö kyllä jo vähän laajemmin kuin pikkuipana mutta niin olen minäkin ja mies. Meillä se tulee kummankin puolen geeneistä joten eipä ole kiinni mistään ruuan huonoudesta.

Sitäpaitsi onhan nuo pyöreät muksut aina somempia kuin sellaiset "ruipelot" anteeksi nyt vaan :)[/QUOTE]

:D Ihana kommentti :D

Mullakin on yksi kauniisti sanottuna pyöreä ystävä, joka syöttää lapselleen ranskalaisia, pizzaa ja makeita herkkuja. Heilläkin on tuo lihavuus geeneissä.

dddddd
Meidän poju taas syö mielellään mitä tahansa kunhan siihen laittaa ketsuppia..:O ranskikset meillakin suosiossa mutta ei niitä ole silti kun kerran pari kuussa..kyllä meidän poju ainakin sitten lopulta edes maistaa jos ei muuta ruokaa tipu ja syö kyllä jos tarpeeksi nälkä on.en sit tiiä onko väärin pitää lasta nälässä..:/mutta en vaan halua antaa aina periksi..

mulla
me oltais miehen kanssa saakelin onnellisia jos lapsi söisi niitä ranskalaisia edes, eihän ne oo ees epäterveelisiä, pasitetaan rypsiöljyssä ja ilman suolaa vielä. ja meidän pojalle ei saa antaa runsaasti kuitua niin meillä paahtoleipä on melkeen ainut leipä mitä saa antaa.

Helppohan se kyllä varmaan on arvostella kun ei tiedä millasta elämä tälläisten ruoka-rajoitteisten kanssa on.

psst, ja meidän lapsi kasvaa miinuksella epäterveellisitä mieltymyksistä huolimatta

"ammattilainen"
[QUOTE="äiti minäkin";23866654]Joo tähän olen tottunut. Aina saan kuulla dissausta. Ottakaa huomioon että lapset on erilaisia! Meillä nyt sattuu olemaan nämä nirsot muksut. Onpahan teiltä täydellisiltä pois! ;)

Sitäpaitsi onhan nuo pyöreät muksut aina somempia kuin sellaiset "ruipelot" anteeksi nyt vaan :)[/QUOTE]

Kummasti lihavien vanhempien perheissä on lihavia lapsia.. vai geenit! Okei toki geenitkin vaikuttavat MUTTA jos syödään terveellisesti EIKÄ NIITÄ RANSKALAISIA PERUNOITA JA PAAHTISTA HILLOLLA niin ei sitä painoa ala kertymään!!
Kummasti nämä "geeni"oikut katoavat kun ruokavalioon puututaan! Vanhempien kannattaisi todellakin hakea apua -niin omiin kuin lastenkin ruokatottumuksiin!

Meillä tyttö kohta 7 v syö eri paikoissa eri ruokia eli eskarissa edes maistaa kaikkia, isin luona eri ruuat, minun luona kans eri ruuat ja myös mummolassa omat herkkuruuat, joita aina haluaa. Minä ostan hänelle kalapuikkoja ja Lindströmin pihvejä, koska tykkää niistä. Yritin tehdä itse lihapullia ja Lind. pihvejä, ei ne kelvanneet. Keitettyä perunaa ja punajuuriviipaleita syö luonani sekä Porkkanamuhkuja. Äitini tekee hänelle itse perunasoseet ja kastikkeet, ei enää halua syödä kaupan valmismuusseja, koska ovat niin eri makuisia kuin itsetehty. Kaupan lihapullia syö, mutta mummon lihapullat ovat parempia. Onneksi syö jogurttia ja juo paljon maitoa. Äitini sotkee perunamuussiin esim. kirjolohiviipaleita tai kanasuikaleita, muuten emme saa häntä syömään niitä esim. kastikkeessa. Makkarakastikkeesta tai -keitosta tykkää myös. Riisistä tai makaronista ei tykkää, ranskanperunoita syö reissussa, jos ei ole muussia tai keitettyjä perunoita tarjolla. Kyllä hän silti aika vaativa on noiden syömistensä kanssa !

Meillä on poika ollut aina hyvä syömään ja hälle onneksi maistuu lähes kaikki, maistaa ainakin kaikkea jos ei muuta.
Tyttö vajaa 2v onkin vähän toista maata, kuuluu ehkä ikäänkin mutta täytyy sanoa että mua sitten jurppii kun heittelee toisinaan ruokaansa ja pyytää tilalle jotain muuta.
Nirsoilkoon nyt sitten mutta sitä pidän ihan vihonviimeisenä että aletaan tanssia lapsen pillin mukaan ja pyöritetään viikosta toiseen niitä samoja ruokia.

"Neith"
Mä en ymmärrä miksi ruoan pitää olla jotain pyhää ettei siitä saisi nirsoilla?!
no jos ajattelee kuinka monta miljoonaa ihmistä maapallolla kärsii nälästä ja aliravitsemuksesta niin on todellä oksettavaa että länsimaissa sitten lapset ja aikuiset nyrpistelee nokkaansa kaiken näköisille normaaleille ruoka-aineille...
kun likipitäen jokaisella on oma listansa: mä en tykkää siitä tästä ja tosta, enkä syö sitä tätä ja tota, tää kelpaa vain paistettuna ja tää vain keitettynä, toi pitää höyryttää tai en syö
tää on väärän väristä ja tää taas ihan hirveetä.
toki joo, omassa kodissa saa syödä vaikka sahanpuruja jos se onnelliseksi tekee, mutta silti se on vain etu että kykenee syömään likipitäen kaikkea ruokaa missä vain ja opettaa myös lapsensa siihen.. ilman että tarvitsee närppiä ja nirsoilla tai olla nälässä ja sillä nirsoilulla tuottaa mielipahaa sille ruuan laittajalle, antaa itsestään täysin moukkamaisen kuvan jne

allergiat on asia erikseen, vaikka niihinkin verhotaan turhan usein se _en tykkää_ juttu (eli valehdellaan allergiasta)

juuh
Kyllä meidän perheessä lihavia ovat ne joille kelpaa kaikki ruoka, normaalipainoisilla on pieni-yäk-en-syö-lista ja reilusti alipainoinen -25% käyrällä kasvava lapsi on maailman nirsoin. Ainoa jolla pysyy hengissä on paahtoleipä hillolla...

[QUOTE="ammattilainen";23866713]Kummasti lihavien vanhempien perheissä on lihavia lapsia.. vai geenit! Okei toki geenitkin vaikuttavat MUTTA jos syödään terveellisesti EIKÄ NIITÄ RANSKALAISIA PERUNOITA JA PAAHTISTA HILLOLLA niin ei sitä painoa ala kertymään!!
Kummasti nämä "geeni"oikut katoavat kun ruokavalioon puututaan! Vanhempien kannattaisi todellakin hakea apua -niin omiin kuin lastenkin ruokatottumuksiin![/QUOTE]

Näin on. Meillä vanhemmat ovat lihavia, lapsi ei ole. Emme syytä geenejä emmekä halua lasta lihottaa. Samalla tässä tarkotus on itekin tarttua ruokajuttuihin omalla kohdalla.

[QUOTE="Neith";23866731]no jos ajattelee kuinka monta miljoonaa ihmistä maapallolla kärsii nälästä ja aliravitsemuksesta niin on todellä oksettavaa että länsimaissa sitten lapset ja aikuiset nyrpistelee nokkaansa kaiken näköisille normaaleille ruoka-aineille...
kun likipitäen jokaisella on oma listansa: mä en tykkää siitä tästä ja tosta, enkä syö sitä tätä ja tota, tää kelpaa vain paistettuna ja tää vain keitettynä, toi pitää höyryttää tai en syö
tää on väärän väristä ja tää taas ihan hirveetä.
toki joo, omassa kodissa saa syödä vaikka sahanpuruja jos se onnelliseksi tekee, mutta silti se on vain etu että kykenee syömään likipitäen kaikkea ruokaa missä vain ja opettaa myös lapsensa siihen.. ilman että tarvitsee närppiä ja nirsoilla tai olla nälässä ja sillä nirsoilulla tuottaa mielipahaa sille ruuan laittajalle, antaa itsestään täysin moukkamaisen kuvan jne

allergiat on asia erikseen, vaikka niihinkin verhotaan turhan usein se _en tykkää_ juttu (eli valehdellaan allergiasta)[/QUOTE]

Miten opetat? Oletko tavannut lasta joka kertakaikkiaan EI maista vaikka istuisi pöydssä aamusta iltaan? Kyllä mä opetan totakin lasta mut mä en ala väkisin syöttämään vaikkei se muuten maistakaan kaikkea. Ehkä se sitte oppii sitä iänmyötä kuten minä. Olen ollu myös jäärä eikä se lapuuden "opetus" mitenkään asiaa auttanu. En itse emäntänä kattele vieraiden lautasia ja mieltäni pahoita, vain ääneen yököttelyä en suvaitse. Lapsi on silti vielä aivan eri tasolla oppimisessa kun aikuinen.

"eee"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin!;23866516:
No en tiedä täydellisistä äideistä mutta mun on _oikeasti_ aivan turha yrittää saada tota 1,5 vuotiasta syömään mitään muuta kuin ranskanperunoita, mansikkahilloa ja paahtoleipää niin ja maitoa/vadelmalimua. Se ei vaan syö muuta. Jos yrittää niin heittelee ne pitkin poikin ja mä en todellakaan enää jaksa kontata niitä siivoilemassa. Kylläpä se on kasvanut yläkäyrällä ja enemmänkin pyöreä kuin aliravittu että näin...
Kauhean surullista, että jo puolitoistavuotias on lihava :(
Ja syötät hänelle täysin ravintoaineetonta ruokaa, mistä lapsi saa esim. vitamiinit ja proteiinit?! Eikö hän saa lainkaan tuoreita kasviksia tai hedelmiä?! Eikä kuitua?

Miten ylipäätään olet saanut selville, että hän suostuu syömään vadelmalimua? Siis kuka vanhempi antaa puolitoistavuotiaalle limpparia?!?!?

"eee"
[QUOTE="äiti minäkin";23866654]Sitäpaitsi onhan nuo pyöreät muksut aina somempia kuin sellaiset "ruipelot" anteeksi nyt vaan :)[/QUOTE]

Pakko vielä tuota kommentoida... Omasta mielestäni lihavat lapset eivät ole ollenkaan somia, vaan lähinnä surullinen näky. Sääliksi käy, kun sellaisia näkee. :( Usein näillä lapsilla vanhemmatkin lihavia. Geeneistähän se johtuu juu, ja kaupassa mätetään kärryt täyteen sipsiä, limpparia ja valmishamppareita. Lapset ei jaksa juosta muiden kanssa puistossa, läähättävät vaan ja hengitys vinkuu. Somaa, joo.

"vieras"
En voi mitään mutta minua ärsyttää nirsot lapset ja vielä enemmän vanhemmat jotka menee siihen lapsen nirsoiluun mukaan. Siis en oleta että kaikkien pitää tykätä kaikesta mutta sellanen turha nirsoilu jossa mikään tavallinen ruoka ei kelpaa on tosi ärsyttävä piirre lapsissa ja aikuisissakin.
Samoin se että vanhemmat menee siihen nirsoiluun mukaan eli lapselle tarjotaan aina sitä mitä se lapsi haluaa, esim jos ruokana vaikka perunaa ja lihakastiketta ja lapsi ei sitä suostu syömään tilalle tarjotaan jotain muuta. Samoin sellainen ruuan tuputtaminen on raivostuttavaa. Enpä ole vielä kuullut että Suomessa olisi kukaan kuollut nälkään kun ruokaa on tarjolla. Eli monipuolista ruokaa vaan tarjolle, lapsi syö sen minkä syö mutta tilalle ei muutakaan ole.
Lasten nirsoilu on ainakin osittain vanhempien itse aiheuttamaa tai ainakin ylläpitämää.

jepjepjoo
[QUOTE="vieras";23867042]En voi mitään mutta minua ärsyttää nirsot lapset ja vielä enemmän vanhemmat jotka menee siihen lapsen nirsoiluun mukaan. Siis en oleta että kaikkien pitää tykätä kaikesta mutta sellanen turha nirsoilu jossa mikään tavallinen ruoka ei kelpaa on tosi ärsyttävä piirre lapsissa ja aikuisissakin.
Samoin se että vanhemmat menee siihen nirsoiluun mukaan eli lapselle tarjotaan aina sitä mitä se lapsi haluaa, esim jos ruokana vaikka perunaa ja lihakastiketta ja lapsi ei sitä suostu syömään tilalle tarjotaan jotain muuta. Samoin sellainen ruuan tuputtaminen on raivostuttavaa. Enpä ole vielä kuullut että Suomessa olisi kukaan kuollut nälkään kun ruokaa on tarjolla. Eli monipuolista ruokaa vaan tarjolle, lapsi syö sen minkä syö mutta tilalle ei muutakaan ole.
Lasten nirsoilu on ainakin osittain vanhempien itse aiheuttamaa tai ainakin ylläpitämää.[/QUOTE]

joo ei kuole nälkään, mutta sairaalahoitoon joutuu kyllä, oikeesti kaikki lapset ei syö, osa joutuu letkuruokintaan nirsoilunsa takia. meillä diagnosoitu lapsuusiän syömishäiriö, poika 1,5v

syö sen mitä annetaan. kaalilaatikko uppoaa, kasviskeitot. kesäkeitto, kokoliha. perus koti ruuat. hernekeittoa sillöintällöin, alussa esikoinen meinas että on väkevää puuroa mutta nykysten syö mukisematta. jos ei maistu. pois pöyvästä. ei mutusteluja välillä vaan ootetaan seuraavaa ruokaa/iltapala yms.

aamupalana ruisleipää ja jyväleipää. ihania paahettunna. ja son syötävä sitä mitä annetaan tai ollaan nälässä. tähän asti ovat syöneet :)

"esmes"
http://www.google.fi/#sclient=psy&hl=fi&source=hp&q=lapsuusi%C3%A4n+sy%C3%B6mish%C3%A4iri%C3%B6&aq=f&aqi=&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=a63075a7c3331db9&biw=1024&bih=424

]pdf
Syömättömät ja ylensyövät lapset

esimerkkilause

Valikoivassa syömisessä lapsi syö
vain joitakin ruokia tai syö hyvin
niukasti (24). Siihen ei liity kasvu-
häiriöitä ja valikoivasti syövillä lap-
silla kiintymyssuhde on turvallinen
jopa useammin kuin normaalisti syö-
villä lapsilla (3l). Chatoor (32) on
esittänyt, että valikoiva syöminen on
imeväisen anoreksian subkliininen