Lapsen nielurisaleikkauksesta kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja daapa
  • Ensimmäinen viesti
daapa
Meidän 4-v menee ensi viikolla nielurisaleikkaukseen. Onko muiden lapsilta jouduttu noita pallukoita leikkaamaan ja miten toipuminen sujui? Pelottaa, kun lapsi ei yleensäkään kurkku kipeänä suostu syömään tai juomaan yhtään mitään ja oksentaa herkästi :(

fweff
Mun lapselta poistettiin risat, ja se oli tosi kipeä. Paljon kipeämpi kuin kitarisojen poiston jälkeen. Mua hirvittää kaikki leikkaukset, etenkin tuollaiset ns."turhat" , joiden tekeminen ei ole elintärkeää.

Kun ei noi oo riskittömiä ikinä. Nukutukset ja leikkaukset.

no meillä juuri on tuollainen poika joka oksentaa aina kun on flunssa ja kurkkukipeä. risat oli pakko leikata ja kaksi ekaa viikkoa oli ihan kamalat. lapsi ei juuri syönyt ja oksensi kaiken ulos. pahin hetki oli noin viikon kuluttua leikkauksesta kun leikkauspinnalle muodostui arpikudos ja alkoi kiristää. kolmannella viikolla vasta alkoi helpottaa. toki kaikilla ei ole näin vaikeeta. naapurin lapsi veti jo nakkeja ja pottumuusia yms. vajaan viikon kuluttua leikkauksesta

Meidän esikoiselta leikattiin kummatkin risat ja putkitettiin korvat samalla kertaa 5-v. Oli tosi kipeä, yhden yön sairaalassa ja kotona toipu hitaasti. Mutta siihen loppu sairastelut!
Että meillä oltiin tyytyväisiä lopputulokseen!!

Meidän esikoiselta leikattiin kummatkin risat ja putkitettiin korvat samalla kertaa 5-v. Oli tosi kipeä, yhden yön sairaalassa ja kotona toipu hitaasti. Mutta siihen loppu sairastelut!
Että meillä oltiin tyytyväisiä lopputulokseen!!
näin myös meillä. että vaikka toipuminen kävi hitaasti, niin lopussa kiitos seisoi. ei edes flunssaa ole juuri pojalla ollut kohta neljään vuoteen leikkauksen jälkeen

"vieras"
Kaverini 5 -v. leikattiin viikko sitten, oli yhden yön sairaalassa. Kotona toipui hyvin, sai nestemäistä panadolia kipuun ja söi jo puuroa parin päivän päästä leikkauksesta. Nyt on viikko takana ja lapsi vaikuttaa kivuttomalta ja syö hyvin.

mae harmaana
Meillä leikattiin ne, kun poika oli 3,5v. , yöllisten hengityskatkosten takia. Ja oli kyllä TOOOOSI kipeä sen jälkeen. Aivan älyttömästi piti antaa kipulääkkeitä ja kauan. Ja juu, meillä oksennettiin heti leikkauksen jälkeen. Sai parikin annosta pahoinvointi lääkettä kanyyliin.

En tiedä onko toipuminen sitten nopeampaa isommalla lapsella mutta meillä tyttö 11v. toipu nopeasti ilman ongelmia.
Sairaalassa oltiin leikkauksen jälkeen pari tuntia, kunnes pystyi juomaan pillimehua ja syömään jäätelöä.
Kotona ensimmäiset pari päivää meni lääketokkurassa. Annoin maksimiannoksen lääkärin määräyksen mukaan.Toipuminen sujui viikossa niin että pääsi kouluun. Vaikeinta oli keksiä ruokia joita voi syödä. Piti välttää kaikkea missä voi olla siemeniä tai jotain mikä repii nielua. Pitemmän päälle kun ei jäätelö maistu ja lämpimiä keittoja ei saa syödä. Kasviskeittoa söi haaleana kun itse tein.

meillä myös
meillä leikattin reilu vuosi sitten silloin lähes 4 v pojalta kuorsauksen ja uniapnea epäilyn vuoksi, piti antaa 2 vkoa kipulääkettä, sai pronaxen + pamolia, eka päivänä oli kipein mutta pääsi samana päivänä sairaalasta, nukutus meni hyvin. Vaikka silloin leikkaus tuntui olevan hieman siinä ja siinä aletaanko, (nukutettiin muusta syystä) se kyllä kannatti. Levottomat yöt rauhoittu. Meillä sai leikkauksen jälkeen syödä mehujätskiä monta päivässä, se helpottaa kipua kun se ei niin pääse kuivamaan. Yhden kerran nimittäin heti leikkauksen jälkeen poika oli aika kipeä eikä ollu ottaa mitään suuhun. Muistelee vieläkin kuinka silloin sai syödä jätskiä.

Kylähullu ????
Olen itse 11.v ja menossa kita ja nielurisaleikkaukseen. Johtuu kuorsaamisesta ja hengityskatkoista.
Ite pelkään eniten jotakin kanyylin laittoa ja verikokeen ottoa ennen leikkausta :D
No, monet sukulaiseni ovat käyneet samassa operaatiossa ja kurkku on tosi kipeä. Mutta kyllä sitä kaikki on selvinny jäätelöllä ja muulla kylmällä :)
Joka tapauksessa, tsemppiä sinne ;)

"viiden äiti"
Minulta leikattiin kun olin parikymppinen. Kipulääke, muistaakseni Ketorin, puri tosi hyvin. Puhua kalkatin heti seuraavana päivänä. Minulla on kurkku ollut paljon kipeämpi angiinassa kuin leikkauksen jälkeen. Poika ja tytär on operoitu 16-vuotiaina. Pojalla oli paiseet molemmin puolin ja hän oli tosi kipeä. Tyttärelle nousi kuumetta ja Panacod oksetti. Kipulääke vaihdettiin ja nielusta löytyi streptokokki, johon puri antibiootti.

Yhteistyössä