Lapsen murrosikä

• Viestiketjun aloittaja Murtsi
  • Ensimmäinen viesti
Murtsi
on kyllä melkonen murrosikä äidillekki.... Meillä onneks pahimmat ajat ohi,mutta kyllä mulla välillä oli tosi kumma olo... Yhtäkkiä hymytytöstämme tuli vihanen tiuskija.... Tuntu oudolta,että ei niin ku tuntenu enää lastaan... :/ Välillä oli ihan voimaton olo...
Mites te ootte kokenu lapsen murkkuiän?

vanhimmat poikani ovat nyt 24v ja 21 vuotiaat. Heillä meni murrosikä aika harmittomasti ohi, mutta kyllä siellä oli muutma kerta jotka jäivät mieleeni. Kerran vanhin poikani 14 vuotiaana uudenvuoden aattona otti eka kännin ja niin paljon että poliisit veivät hänet terveyskeskukseen ja tulivat sitten hakemaa minua ja silloista miestäni kotoa. Meinasin saada sydärin ja pelästyin. Menimme yöllä hakemaan pojan pois tk: sta ja minua j nolotti ja hävetti koska tämä on pieni paikkakunta ja olen vielä töissä tk.SSA. Kyllä harmitti. poika otti opikseen yhdestä kerrasta ja on sen jäkeen pitänyt hauskaa siivommin. Toinen poika tappeli tansseissa ja sai mustan silmän... kotona joskus huudettiin ja kiukuteltiin, mutta se oli ja meni.
Kyllä murrosikäinen ärsyttää, tiedän sen mutta kyllä se menee ohi. Pitää vain jaksaa tukea ja ymmärtää ja välillä antaa löysää( mutta ei liikaa) nuoren on tunnettava kuitenkin että hänestä välitetään.

Totta tosiaan, kenekähän se murrosikä oikeastaan onkaan..vanhempien vai lasten..herää kysymys =)

Meillä esikoinen on jo 19,5 v ja hän on murrosikänän aikanaan saanut kaksikertaa kiukkukohtauksen.Eka kerta lentokentällä kun olin lätkäreisuun hänen kanssaan menossa ja pari viikkoa myöhemmin satamassa kun luokkaretkelle lähdettiin.Muuten pojan kanssa kaikki sujui hienosti ja murrosikäkin meni ohi lähes huomaamatta.

tytär onny juuri 16 v täyttämässä ja hänen kanssaan onkin sitten taisteltu jo vuosia ..lähes päivittäin, kunnes viime keväänä kohtasi poikaystävän, jonka kanssa on siitä asti kulkenut ja tyttökaverit jäivät taustalle..neiti on muuttunut omaksi itsekseen takaisin .

Seuraavat kaksi uhmaavat tasaseen tahtiin, mutta murrosikään on hetki vielä aikaa...toivottavasti ainakin :)

silloin sun tällöin
Meillä kävi kanssa tuo viime vuonna, poitsu 14 v, uudenvuoden aatto ja puhelu pojan kaverilta että tuutteko hakemaan kun vaan oksentaa ja ei pysy tolpillaan. Kello tuskin 10 illalla, neljä siideriä juotu kol´men tunnin sisään, no oksennushan siitä tulee!!! Haettiin poika oman kylppärin lattialle oksentamaan ja käytiin välillä vieressä katselemassa. Seuraavaa uuttavuotta tässä oikein vartutaan \|O .

semma
Mulla nämä 2 on jo aikuisia(20v ja 19v),mut muistan kuin painajaisen tytön murkkuiän.Tyttö kiukutteli,valehteli,räjähteli kuin raketti asiasta kuin asiasta.Mikään ei ollut hyvin ja varsinkin menkkakausina itkua tuli mitä kummallisimmista asioista. Tyttö syytteli pitkään vain mua erosta exän kans ja oikeestaan vasta 19v täytettyään meillä murkkuikä hellitti ja pystyi jo puhumaan järkeä tytölle.

Oon kuullut puhuttavan, että jos lapsi harrastaa aktiivisesti murrosiän aikana(meillä kilparatsasti) ja hillitsee pahan mielen, ei päästä pettymyksiä ilmoille,voi murkkuikä tulla hyvinkin vahvana myöhemmin... Meillä ainakin kävi niin, että tytöllä se tuli TODELLA rajuna 17 vanhana! Pojan kans on 2 suurempaa yhteenottoa ollut. Eka kun veti kännit ja poliisi toi kotia (kuulostaa varmaan tutulta..heh heh) ja toinen riita kun pisti kaikki kesätyöpaikka rahat menemään.

Nyt voi vain huokaista kun ne ajat on taakse jäänyttä :) :) Kunnes taas pakka räjähtää ja nuorin pääsee murkkuikään :/ :/

Yhteistyössä