Lapsen lyöminen ja kulttuurin vaikutus siihen

"vieras"
Onhan se heidän kannaltaan ymmärrettävämpää, jos se heidän kulttuurissaan on yleinen tapa toimia. Kuvittele sama päin vastoin: 5v tekee tyhmästi ja kiusaa pikkuveljeä. Mamuäiti tai -isä kulttuurista x toruu ja läppäisee lasta, ehkä uhkaa piiskalla. Kiusaaminen lakkaa ainakin siksi hetkeksi, voi olla että sama toistuu useamman kerran, ennen kuin 5v. oppii ettei kiusata pienempiä. Vieressä suomalaisvanhempi puistelee päätään aikuisen toiminnalle.

5v. tekee tyhmästi ja kiusaa pikkuveljeä. Suomalaisäiti tai -isä sanoo Ei ja kysyy miksi lapsi kiusaa. Kiusaaminen lakkaa ehkä sillä kertaa, voi olla että samo toistuu useamman kerran ennen kuin 5v. oppii ettei kiusata pienempiä. Vieressä mamu-vanhempi puistelee päätään suomalaisvanhempien lepsuudelle.
 
Mielenkiintoista
Oikein piti miettiä! Ei yhtään hyväksyttävämpää, mutta totta on että fyysisesti lasta kurittavasta suomalaisesta ajattelisin että on vanhemmuus vähän hukassa. Muusta kulttuurista tulevasta varmaan ensisijaisestikin olettaisin, että kyseessä on kulttuuriero. Jälkimmäistä voisin kuvitella valistavani ihan ystävälliseen sävyyn, tyyliin "tiedättekö että tuo on täällä laitonta". Suomalainenhan sen jo tietää.
 
Keittiönoita
Ymmärrettävää kyllä, hyväksyttävää ei. Ei meillä suomalaisillakaan vielä kovin kauaa ole ollut lasten ruumiillinen kuritus kiellettyä ja melko varmasti tukkapöllyä annetaan monissa suomalaiskodeissa vielä tälläkin vuosituhannella.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
"mamu"
Lapsen fyysinen kuritus on ainakin minun silmissäni vahvasti suomalainen/venäläinen ilmiö. Itse olen ainakin vanhempana lapsen puolella jokaisessa asiassa. Se on velvollisuuteni vanhempana.
 
"mamu"
[QUOTE="mamu";24780678]Lapsen fyysinen kuritus on ainakin minun silmissäni vahvasti suomalainen/venäläinen ilmiö. Itse olen ainakin vanhempana lapsen puolella jokaisessa asiassa. Se on velvollisuuteni vanhempana.[/QUOTE]

Siis oikeasti.


Silloin kun eu:ssa oli vasta 15 maata oli suomi ykkönen itsemurhissa, väkivallassa, parisuhdeväkivallassa, lasten pieksemisissä ja lasten välisessä väkivallassa.

Edelleen suomi on kärkikastissa eu:ssa, mutta muutama uusi tulokas on vienyt kärkisijan monessa asiassa.
 
Ymmärrettävää siinä mielessä, että jos vanhemmat ovat kasvaneet kulttuurissa missä lapsen ruumiillinen kurittaminen on yleistä ja hyväksyttävää, missä kaikki muutkin kasvattavat lapsiaan niin, ja itsekin heitä on kuritettu, niin on varmasti vaikeaa yhtäkkiä sisäistää sitä että täällä Suomessa sellainen on väärin, eikä se ole täällä tapana. Pitää oppia ihan uusi toimintatapa ja ajatusmalli.

Mutta ei se hyväksyttävää silti ole.
 
"mamu"
Ymmärrettävää siinä mielessä, että jos vanhemmat ovat kasvaneet kulttuurissa missä lapsen ruumiillinen kurittaminen on yleistä ja hyväksyttävää, missä kaikki muutkin kasvattavat lapsiaan niin, ja itsekin heitä on kuritettu, niin on varmasti vaikeaa yhtäkkiä sisäistää sitä että täällä Suomessa sellainen on väärin, eikä se ole täällä tapana. Pitää oppia ihan uusi toimintatapa ja ajatusmalli.

Mutta ei se hyväksyttävää silti ole.
Olen yrittänyt ymmärtää tätä puolta suomalaisuudesta. En voi käsittää että täällä on lukemattomia sananlaskuja ja fraaseja lasten pieksemisestä ja erilaiset kuritusta kuvaavat sanat kuten selkäsauna on yleisessä käytössä. En ymmärrä, miten täällä voi olla näin käsittämätön suhtautuminen lapsiin. Niiden pitäisi heti olla pieniä aikuisia vastuineen ja pärjätä maailmassa jossa epäonnistumisesta rangkaitsaabn väkivallalla.
 
mamu?
[QUOTE="mamu";24780774]Olen yrittänyt ymmärtää tätä puolta suomalaisuudesta. En voi käsittää että täällä on lukemattomia sananlaskuja ja fraaseja lasten pieksemisestä ja erilaiset kuritusta kuvaavat sanat kuten selkäsauna on yleisessä käytössä. En ymmärrä, miten täällä voi olla näin käsittämätön suhtautuminen lapsiin. Niiden pitäisi heti olla pieniä aikuisia vastuineen ja pärjätä maailmassa jossa epäonnistumisesta rangkaitsaabn väkivallalla.[/QUOTE]

Siis rankaisu -> rangaistaan?
 
huoh...
Suomessa 25% kaikista lasten luunmurtumista tulee pahoinpitelyistä.

Joka vuosi vammautuu vaikeasti 200-300 suomalaista lasta - ja me olemme huolissamme jostain helvetin pyöräilykypäristä ja turvaistuimista.

Väkivallan seurauksena kuolee suomessa vuosittain 10-15 lasta. Ykkösenä lasten kuolinsyynä on vauvojen ravistelu.

huoh...
 
huoh...
Se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa

Ken kuritta kasvaa kunniatta kuolee

selkäsauna, luunappi, tukkapölly

Lapsiin kohdistuva väkivalta on suomalainen syöpä. Ja se on tässä kansassa kiinni ja syvässä
 
Suomessa 25% kaikista lasten luunmurtumista tulee pahoinpitelyistä.

Joka vuosi vammautuu vaikeasti 200-300 suomalaista lasta - ja me olemme huolissamme jostain helvetin pyöräilykypäristä ja turvaistuimista.

Väkivallan seurauksena kuolee suomessa vuosittain 10-15 lasta. Ykkösenä lasten kuolinsyynä on vauvojen ravistelu.

huoh...
Niin. Tämä on niin totta. Mutta et varsinaisesti vastannut kysymykseeni. :)
 
Ei hyväksyttävää mutta ymmärrettävämpää. Kannattaa muistaa, että Suomessakin lapsien kuritus on tullut laittomaksi suhteellisen myöhään ja kaikista maista vain 30:ssa kaikki lapsiin kohdistuva väkivalta on laissa kiellettyä. Euroopassakin on vielä maita joissa on täysin hyväksyttävää läpsiä ja tukistaa lapsia, mm. Iso-Britannia.

Suomessa pitäisi mennä Suomen lakien mukaan, eikä väkivaltaa pitäisi hyväksyä missään muodossa. Tuntuu kuitenkin, että eivät kaikki kantasuomalaisetkaan saati maahanmuuttajataustaiset vanhemmat tajua, että lyöminen on oikeasti laitonta!
 
Ymmärrettävää siinä mielessä, että jos vanhemmat ovat kasvaneet kulttuurissa missä lapsen ruumiillinen kurittaminen on yleistä ja hyväksyttävää, missä kaikki muutkin kasvattavat lapsiaan niin, ja itsekin heitä on kuritettu, niin on varmasti vaikeaa yhtäkkiä sisäistää sitä että täällä Suomessa sellainen on väärin, eikä se ole täällä tapana. Pitää oppia ihan uusi toimintatapa ja ajatusmalli.

Mutta ei se hyväksyttävää silti ole.
Totta. Tätähän usein käytetään tässä asiassa ns. selityksenä. Mietin kuitenkin sitä, että onhan moni suomalainenkin saattanut kasvaa ympäristössä tai perheessä, jossa ruumiillinen kurittaminen on hyväksyttyä ja suoranainen käytäntö. Silloinhan tämä suomalainenkin tavallaan tulee kulttuurista, jossa lapsen ruumiillinen kurittaminen on yleistä ja hyväksyttävää. Onko sitten ok että hän tekee niin? Enemmän vai vähemmän ok kuin maahanmuuttajan, joka tulee toisenlaisesta kulttuurista?

Ei mulla mitään totuutta tähän asiaan ole, kunhan pohdiskelen. :D
 
"vieras"
Suomessa 25% kaikista lasten luunmurtumista tulee pahoinpitelyistä.

Joka vuosi vammautuu vaikeasti 200-300 suomalaista lasta - ja me olemme huolissamme jostain helvetin pyöräilykypäristä ja turvaistuimista.

Väkivallan seurauksena kuolee suomessa vuosittain 10-15 lasta. Ykkösenä lasten kuolinsyynä on vauvojen ravistelu.

huoh...
No eipä turvaistuimia ja pyöräilykypäriä nyt ole mitään syytä ruveta silti vähättelemään. Monen lapsen hengen ovat nekin pelastaneet.
 
Olin nimittäin yhdessä koulutuksessa, ja siellä kouluttaja sanoi, että työssään varhaiskasvattajana hän ymmärtää ja hyväksyy paremmin maahanmuuttajataustaisen käyttämän ruumiillisen kurituksen kuin suomalaistaustaisen. Että hän käytännössä katsoen sulkee silmänsä kun vanhempi menee toiseen huoneeseen, ja tietää lapsen saavan siellä päihinsä. Sitä mä en oikein ymmärrä. Musta on epäreilua asettaa eri taustaiset ihmiset tässä eri viivalle.
 
Olin nimittäin yhdessä koulutuksessa, ja siellä kouluttaja sanoi, että työssään varhaiskasvattajana hän ymmärtää ja hyväksyy paremmin maahanmuuttajataustaisen käyttämän ruumiillisen kurituksen kuin suomalaistaustaisen. Että hän käytännössä katsoen sulkee silmänsä kun vanhempi menee toiseen huoneeseen, ja tietää lapsen saavan siellä päihinsä. Sitä mä en oikein ymmärrä. Musta on epäreilua asettaa eri taustaiset ihmiset tässä eri viivalle.
Järkyttävää!! Miksi ei puutu asiaan?
 

Yhteistyössä