lapsen lihavuus/pyöreys ja neuvola..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lide
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lide

Vieras
meillä asuu pullukka 4v, tai ei roiku mikään mutta on sisaruksiaan rotevampi. kun 4v neuvola oli lopuillaan kysyin tuota paino asiaa, ja terkka oli sitä mieltä että ei missään nimessä puututa mitenkään siihen, että on aina kasvanu just tällä käyrällä ja annetaan kaasvaakin.
usein avaan kaikki tätä aihetta koskevat aloitukset, koska kiinnostaa, niissä olen huomannut että ne jotka ei itse avaa suutaan asiasta kuulevat sen neuvolasta?
onko tää terkkarikohtaista vai muuten vaan sattumaa?
mittojakin kun täällä on esitelty, ei ole minusta koskaan vastaan tullut selvästi lihavaa lasta.

Meillä kans tuijotetaan niitä kasvukäyriä vähän liikaa. Meidän poika on jäntevä, mutta painaa terkan mielestä liian vähän. Olen kuunnellut hänen kommenttejaan tosta painosta siitä asti, kun poika oli 6kk (nyt vajaa 4-v). Jouduttiin käymään ylimääräisessä lääkärintarkastuksessakin vajaa 1-vuotiaana, koska paino on alle keskikäyrien. Lääkäri ihmetteli miksi terkka siitä vaahtosi, kun poika on koko ajan kasvanut omalla käyrällään loistavasti. Sen jälkeen olen painokommentit jättänyt omaan arvoonsa. Pojan isän suvussa on "rasitteena" laihuus. Sekin voi olla ongelma. Mun suvusta tulee taas pyöreyttä, joten ehkä meiän lapsista tulee "normaaleja".

Meillä on ainakin "ylemmältä tasolta" ohjeistus että jos poikeaa nopeaan tahtiin omalta normaalilta käyrältä asiaa on kontroloitava.
Esim oma esikoiseni on ollut oikea "mallikappale" kasvanut pituuden ja painon suhteen tasan 0-käyrällä, jos tähän tulisi äkillinen muutos että seuraavalla kerralla lapsen paino huiskahtaisi +2 tai -2 käyrälle sitä alettaisiin tarkkailla.
Tälläisessä tapauksessa yleensä aloitetaan niin että sovitaan kontrolliaika 3-4kk päähän ja mietitään onko jotain syytä tähän, katsotaan sitten mitä on tapahtunut ja taas seuraava siitä 3-4 kk päähän jos tilanne näytää pysyvältä tai muuttuu huonompaan, aletaan miettiä suurempia syitä tilanteeseen

Yhteistyössä