Lapsen lievä ylipaino!

Olin 6-v tyttöni kanssa neuvolassa ja siellä mittausten yhteydessä kävi selville että paino menee siellä + 20 käyrällä. No, joo vatsassa ja poskissa on vähän pyöreyttä. En aijo asiasta huolestua, mutta mistä löytyisi hyviä vinkkejä/linkkejä terveelliseen ruokavalioon.

Marre
Ihme, ettet saanut infoa neuvolasta!
Suosittelisin säännöllisiä ruoka-aikoja, eikä niiden välissä välipaloja. Esim.:
Aamupala
Lounas
Välipala esim. ruisleipä tai hedelmä
Illallinen
Iltapala

Jos ruoka ei maita, voi lapsi nousta pois pöydästä, mutta hänelle kerrotaan myös, ettei ruokaa saa ennen seuraavaa ruokailua.
Jätä pois ylimääräiset sokeri tai rasvalisäykset, hillot pois puuron päältä, keksit, mehut, limsat, karkit, sipsit, jätskit ja muut herkut pois arkipäivistä.
Kirjoittakaa yhdessä ylös paperille ne kasvikset ja hedelmät, joista lapsi pitää ja ostakaa niitä jääkaappiin. Kasvikset kannattaa tarjota erikseen sektoreina, kaikki lapset eivät pidä salaatista johon on sekoitettu ainekset.
Toivon että näistä oli ainakin alkuun apua, vaikea kirjoittaa, kun en tiedä teidän nykyisistä tottumuksistanne =)

Marre
p.s. kannattaisi siinä mielessä puuttua asiaan hienovaraisesti ruokavaliolla jo nyt, sillä tutkimusten mukaan ylipainoisista lapsista tulee usein ylipainoisia aikuisia, ja sitähän ei varmasti kukaan vanhemmista halua. Ei siis missään nimessä puhumalla laihdutuksista tms. lapselle vaan hivuttamalla terveellisiä ruokatottumuksia lapselle ruokalautasella.

Omasta kokemuksesta sanoisin että yksi vaihtoehto on hyväksyä lapsen +20 paino. Minulla kanssa 3 lasta ja yksi heistä on juuri tuon 20 % ylipainoinen. Mutta koska kaikki muut ovat "normaalipainoisia", niin on todella hankalaa puuttua hänen ylipainoonsa!! Sanotko ruokapöydässä että SINÄ et saa ottaa lisää ruokaa!!? Meillä on aina tehty erittäin vähärasvaista ruokaa ja karkkipäivät on tiukasti, limut light ja varmasti ei siinä ole vikaa, mutta yksi lapsistani on sellainen että ruoka maistuu..syö helposti kaksi lautasta ihan tavallista perusruokaa ja toinen puoli on se että ei ole kovin liikunnallinen, harrastaa kyllä lautailua ja ratsastusta mutta muuten hyötyliikunta vähäistä. Sanonko hänelle että ruppeeppas liikkumaan vähän lisää?? Olen keskustellut lapseni kanssa ja hän tietää itsekkin asian, mutta on itse hyväksynyt itsenä sellaisena kuin on joten päätin että minäkin hyväksyn!! Nythän ei ole kyse sairaanloisesta lihavuudesta vaan lasten laittamisesta eriarvoiseen asemaan. Hyvä on myös kysyä että häiritseekö SINUA lapsesi lievä ylipaino?? Miten lapsesi suhtautuu asiaan?? Tosi on ettei lasta voi laittaa dietille, mutta toki voit huolehtia siitä että teet vähärasvaista ruokaa, paljon vihanneksia yms. mutta et voi laihduttaa lastasi väkisin!! Ja se on tosiasia että meitä on on monennäköistä, on lihavaa ja laihaa lasta!! Hyväksy se tosi asia että olemme erilaisia!! Neuvolassa turhan kärkkäisesti yritetään tehdä kaikista tietyn painoisia ja mittaisia! Mutta eläköön yksilöllisyys!!!

Läski
Olisipa mun äiti alkanut miettiä näitä asioita kun mä olin 'lievästi ylipainoinen' lapsi. Meillä syötiin rasvassa paistettuja perunoita ja makkaroita ja kananmunia, suklaalevyjä milloin vaan halusin, koulun jälkeen ei koskaan ollut laitettuna kunnollista välipalaa, vaan etsin nälissäni kaikki keksipaketit ja pullat kaapista. Läksyjä lukiessani saatoin tehdä kokonaisesta ranskanleivästä eväät, makkaraa ja juustoa väliin.
Koulussa minua kutsuttiin ihraksi. Vaikka omat vanhemmat varmasti rakastivat minua, niin karhunpalveluksen tekivät minulle kun eivät laittaneet kunnollista ja terveellistä ruokaa lautaselleni, vieläkin korvissani raikuu tuo ihra, muistan tarkalleen tilanteita. Yläasteella kuulin sanat lyhyt mutta lihava, läskipossu jne.
Joskus ysillä laihduin suorastaan hoikaksi, en ehtinyt syödä kun piti juosta kaupungilla poikia katsastamassa.
Sitten taas opiskelujen lomassa alkoi pizzat ja muut maistua ja tässä tulos: pituutta 159cm ja painoa 97kg. Revi siitä sitten, ikuiset laihdutuskuurit ja mässäyskohtaukset, itsetunnon alennukset jne.

Joten PLIIS, koeta tehdä asialle jotain, pyydän tyttäresi puolesta :flower:

Koikkalainen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2005 klo 15:57 Amelia kirjoitti:
Kysy nyt ihmeessä neuvolassa on vaikka mitä vihkosia ja ohjeita. Kumma ettei neuvolatäti niitä antanut mukaasi?
Peesailen, materiaalia on pilvin pimein lapsen ravinnosta ja ruokaohjeita yms. :wave:

yes
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2005 klo 21:12 Läski kirjoitti:
Olisipa mun äiti alkanut miettiä näitä asioita kun mä olin 'lievästi ylipainoinen' lapsi. Meillä syötiin rasvassa paistettuja perunoita ja makkaroita ja kananmunia, suklaalevyjä milloin vaan halusin, koulun jälkeen ei koskaan ollut laitettuna kunnollista välipalaa, vaan etsin nälissäni kaikki keksipaketit ja pullat kaapista. Läksyjä lukiessani saatoin tehdä kokonaisesta ranskanleivästä eväät, makkaraa ja juustoa väliin.
Koulussa minua kutsuttiin ihraksi. Vaikka omat vanhemmat varmasti rakastivat minua, niin karhunpalveluksen tekivät minulle kun eivät laittaneet kunnollista ja terveellistä ruokaa lautaselleni, vieläkin korvissani raikuu tuo ihra, muistan tarkalleen tilanteita. Yläasteella kuulin sanat lyhyt mutta lihava, läskipossu jne.
Joskus ysillä laihduin suorastaan hoikaksi, en ehtinyt syödä kun piti juosta kaupungilla poikia katsastamassa.

Taitaa olla kirjoittajassa saamattomuutta jos aikuisena moittii ylipainoaan lapsuudesta johtuvaa..hei olet aikuinen eli tee asialle jotain äläkä ruikuta
Sitten taas opiskelujen lomassa alkoi pizzat ja muut maistua ja tässä tulos: pituutta 159cm ja painoa 97kg. Revi siitä sitten, ikuiset laihdutuskuurit ja mässäyskohtaukset, itsetunnon alennukset jne.

Joten PLIIS, koeta tehdä asialle jotain, pyydän tyttäresi puolesta :flower:

aitikka
Tuttavan lapsi 5v 37kg ja 130cm,lapsen vanhemmat ei suostu näkemään lapsen lihavuutta,kun ei se edes syö makeeta,mutta maha pohjaton,aina nälkä,lapsen takia kantsis jotain tehdä,voi tulla esim.koulukiusaamista.
Ei kait siinä ruokavaliota tarvitse paljoa muuttaa,kaikki vaan vähärasvaiseksi.Tsemppiä teille =)

Oma lapseni 20% alipainoinen,ei sekään hyvä,mutta meillä perintötekijät,vanhemmat hoikkia. :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.04.2005 klo 13:35 äitikkä kirjoitti:
Tuttavan lapsi 5v 37kg ja 130cm,lapsen vanhemmat ei suostu näkemään lapsen lihavuutta,kun ei se edes syö makeeta,mutta maha pohjaton,aina nälkä,lapsen takia kantsis jotain tehdä,voi tulla esim.koulukiusaamista.

]

Voi hyvänen aika..... eikö jo ihmettele, kun joutuu ostamaan valtavan isoja vaatteitakin, vai sanovatko niistä että 'kamalan pieniä nää nykyajan vaatteet' :/

Yhteistyössä