lapsen kuumeen mittaaminen..miten voi tulos niin vaihdella : o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee

Vieras
Mittasin ensin kainalosta kahteen kertaan kun oli niin lämpöinen ja on kipeänä, tulos oli 37.2 ja ajattelin et tuntuu kyllä lämpöisemmältä, niin mittasin pyllystä niin oli sit 38.6...

Niin ja tein sit isoveljelle saman toimenpiteen, hänkin myös kuumeessa, niin hällä oli kainalosta mitattuna 37.1 ja pyllystä 37.7 sen ymmärrän, ja näin olin käsittänytkin et kuume pyllystä mitattuna noin 0.5 astetta korkeampi..

No siis siksi mittasin aluksi kainalosta kahteen kertaan kun ajattelin et mitteri oli huonosti kainalossa, ja tyttö tuntui kuumemmalta mielestäni, siksi sitten sitä ihmettelin.. mut juu en tiiä mikä sit oli selitys...

Itse huomasin tässä jokin aika sitten digitaalisenmittarin kohdalla(lukee kuulemma ohjeessakin), et piippaus ei välttämättä vielä näytä oikeaa tulosta, vaan pidettyä se 10min näyttää oikein. Ihmettelinkin monesti, et kuin niin vähän näyttää vaikka tuntuu olevan lämpöä..

[QUOTE="Mie";25332886]Itse huomasin tässä jokin aika sitten digitaalisenmittarin kohdalla(lukee kuulemma ohjeessakin), et piippaus ei välttämättä vielä näytä oikeaa tulosta, vaan pidettyä se 10min näyttää oikein. Ihmettelinkin monesti, et kuin niin vähän näyttää vaikka tuntuu olevan lämpöä..[/QUOTE]

tässäköhän syy siihen että mun pojalta ei saada mitenkään kainalolukemia vaikka ois kuuma. Mittari sanoo aina että normilämpö. Vaikka miten koittaa asettaa hyvin ja lapsi on rauhassa mittauksen ajan. En mä edes mittaa enää muuten kun käsituntumalla ja sen huomaa jos on kuumetta.

[QUOTE="Mie";25332886]Itse huomasin tässä jokin aika sitten digitaalisenmittarin kohdalla(lukee kuulemma ohjeessakin), et piippaus ei välttämättä vielä näytä oikeaa tulosta, vaan pidettyä se 10min näyttää oikein. Ihmettelinkin monesti, et kuin niin vähän näyttää vaikka tuntuu olevan lämpöä..[/QUOTE]

Näinhän se on. Piippaus pätee vain pyllystä mitattaessa. Kainalossa täytyy pitää vähintään 5 min sen jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;25333585:
Näinhän se on. Piippaus pätee vain pyllystä mitattaessa. Kainalossa täytyy pitää vähintään 5 min sen jälkeenkin.

Enpäs ole vissiin ohjetta ukenut : ( palljonkohan tuolla meitin pojalla oli sit toissa yönä kuumetta kun piippauksn jälkeen kainalosta näytti 39.6 : ( No nyt kuume laskenut ja lääke menee... mut juu oon huomannut tuolla digitaalisella mittaamisen aikas hankalaksi, koska on niin tarkkaa et mittari on kunnolla, eli pitää pitää tosi tiukasti juuri oikeassa kohdassa kainalossa, tai sit piippaa ennen aikoja...

Kainalolämpö on noin asteen vähemmän kuin pyllystä mitattuna. Eli siis jos normilämpö on kainalosta mitattuna 36, niin pyllystä mitattuna se on 37. Ja digitaaliset mittarit lopettaa piippaamisen kun lämpö nousee hitaammin kuin 0,01 astetta jonkin ajan kuluessa, se on mittarikohtainen. Eli ei sitä tarvitse 10min kainalossa pitää, jos on lämpöä niin on, se ei muuta asiaa mihinkään onko lämpöä 37,2 vai 37,4, lämpöä kuitenkin on, vai?

Mä mittaan harvoin kuumetta, jos lapsi on kipeä ja tuntuu kuumeiselta, niin lääkitsen. Kyllä sen tuntee kun otsaa kokeilee, jos ei luota käsiinsä, niin pusu otsalle, kyllä sen tuntee, onko toinen kuumeessa vai ei.

Yhteistyössä