Lapsen kuritus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uhmaikää pukkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uhmaikää pukkaa

Vieras
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen, että miten sitten kuritatte lasta/ osoitatte rajat? Meillä nyt 2v. alkaa selvästi koittamaan rajojaan, tähän asti ollut todella helppo lapsi. Nyt jatkuvasti tönii pikkusiskoaan, yrittää kiivetä päälle ja lätkii tätä. Ja muutenkin alkaa huomaamaan että kielloista ei välitä.

Tähänasti pärjätty melkein kun pysäyttää, kieltää ja pyytää pyytämään anteeksi. Nyt alkaa tuntumaan että se ei enää tehoa.
Pikkusisko 1v. välillä selvästi vähän pelkää veljen likituloa kun huomaa veljen aikeet. Ja tosiaan nyt tämä on vielä satunnaista.

Eli miten näytätte ne rajat ja rankaisette/opetatte väärin tekemisistä?

Otan kiinni, pidän kiinni, katson silmiin ja näytän vihaista naamaa |O ja sanon että ei saa. Joka kerta. Kaksivuotias on mielestäni liian pieni jäähylle vielä. Ehkä lähempänä 3v sitten jäähyt. Me otettiin jäähy käyttöön kolmevuotiaana.

Rangaistuksena voi myös ottaa kivan lelun jäähylle hyllylle. Muistuttaa, että lähtee toinen lelu, jos tekee vielä tyhmiä. Jne.

Ja muista palkita hyvä käytös! Se on kaiken a ja o.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Otan kiinni, pidän kiinni, katson silmiin ja näytän vihaista naamaa |O ja sanon että ei saa. Joka kerta. Kaksivuotias on mielestäni liian pieni jäähylle vielä. Ehkä lähempänä 3v sitten jäähyt. Me otettiin jäähy käyttöön kolmevuotiaana.

Rangaistuksena voi myös ottaa kivan lelun jäähylle hyllylle. Muistuttaa, että lähtee toinen lelu, jos tekee vielä tyhmiä. Jne.

Ja muista palkita hyvä käytös! Se on kaiken a ja o.

Juuri noin meilläkin :), ei vielä jäähylle, kiinni on parempi. Jos ei usko olen vielä nostanut syliin ja pitänyt tiukasti kiinni, että ymmärtää äidin olevan tosissaan.

Hyvästä käytöksestä meillä on aina kehuttu ja yritetty huomata moinen. Nyt opeteltu pottailemaan niin siitä saa pikkunamin kun onnistuu sekä paljon kehuja.

Meillä ollut myös tuo että jos jollain lelulla lyö siskoaan tai heittelee tahallaan kiukuspäissään niin se nostetaan hyllynpäälle sekä selitetään miksi. Jos ottaa toisen lelun ja toistaa edellistä niin sekin nousee hyllylle. Tämän jälkeen yleensä olen ottanut kiinni ja koittanut sylissä rauhoittaa.

Jäähy ei mielestäni vielä tule kysymykseen, ei pysy itsekseen paikoillaan jne. välillä kyllä olen omaan sänkyyn kantanut, mutta tulee sieltä melkein heti kyllä perässä.

Tuntuu että joko mä oon aina niin vihaisen näköinen ettei lapset hetkahda siittä ollenkaan, tai sitten en vaan osaa näyttää tarpeeksi vihaiselta.

Meillä ollu nurkka käytössä ja se on paha paikka... Poika on 2v 5kk ja ymmärtää kyllä mikä oikein ja mikä väärin. Kokeilee sinne viimoiseen asti. Meillä ollut uhmaa jo noin 1vee... Nurkka ollut käytössä jo pitkään, ku sanominen ei enää riittänyt. Ja napakka komentaminen ollut siitä asti, ku poika lähti konttaamaan 5.5kk ja sormet kaikkialla sellasessa mihin hän ei saanut koskee. Kyllä 2vee lapsen kärsii jo laittaa nurkkaan, ei se lapsi mene rikki...

Eikä minun mielestä sänky ole rangaistuspaikka, koska se pitäisi olla kiva paikka, missä on mukava olla ja nukkuu... Mut jokainen tyylillään. On kiva viedä lapsi nukkumaan, kun miettii pienessä päässään, et miks miun tänne pitää tulla, ku en oo mitään pahaa tehny ja koko yö täällä pitäisi viettää....

Nostan syliin vaikka kuinka räpiköisi ja vien omaan huoneeseen rauhoittumaan. Pidän sylissä tai istutan ja pidän hartioista kiinni, että pysyy paikallaan kun puhun hänelle rauhallisesti mutta tiukasti.

Yhteistyössä