lapsen koulutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Kuinka moni säästää lapsen paremman tulevaisuuden varalle, että lapsi saisi hyvän opiskelupaikan? Me aloimme säästämään (1 lapsi) Keskituloinen perhe jolla normaali kuviot ja säästöön pitäisi saada rahat opiskeluun sekä ajokorttiin. Tietää, että seuraavat 10v menee kuukausittain säästöön n. 150€. Mietin omalla kohdallani, että olisivatpa vanhempani tehneet samoin. Sen verran olisi rahaa pitänyt olla laittaa sivuun.

Minäkin opiskelin opintolainan ja töiden turvin kaksi ammattia ja yhden korkeakoulututkinnon ja tein lapsen siinä sivussa. Säästämme siksi koska asioista ei ole tarpeellista tehdä niin vaikeita :) Olisin toivonut avustusta jossain kohtaan ja jopa johdatusta elämään, ei olisi tarvinnut mennä vaikeimman kautta. Näin kolmikymppisenä vähän jo väsyttää. Tosiaan, lukukausimaksuja ei vielä ole. Edes ulkomaisille opiskelijoille. Toivoisinkin lapsen lähtevän maailmalle lukion jälkeen opiskelemaan. Täällä koulupaikat ovat "kiven alla". Huima määrä hakijoita parhaimpiin ja vain murto-osa pääsee sisään.

Voit säästää lapselle, jos haluat, mutta anna lapsen itse elää oma elämänsä, valita ammattinsa ja koulut. Minäkin sain tehdä itse valintani, vaikka isäni yritti ehdotella ammattia. Isän näkemykset hyvästä ammatista poikkesivat täysin omista näkemyksistäni.

[QUOTE="hei";30809192]Kuinka moni säästää lapsen paremman tulevaisuuden varalle, että lapsi saisi hyvän opiskelupaikan? Me aloimme säästämään (1 lapsi) Keskituloinen perhe jolla normaali kuviot ja säästöön pitäisi saada rahat opiskeluun sekä ajokorttiin. Tietää, että seuraavat 10v menee kuukausittain säästöön n. 150€. Mietin omalla kohdallani, että olisivatpa vanhempani tehneet samoin. Sen verran olisi rahaa pitänyt olla laittaa sivuun.[/QUOTE]

Taitaapi olla joku Porvoon koulutuspaikka tähtäimessä.

Suomessa onneksi mikään säästäminen ei takaa hyvää opiskelupaikkaa, eikä toisaalta säästämättä jättäminen ole este sille. Mutta kannattaa tarjota henkistä pääomaa, se voi hyvässä lykyssä vaikka auttaa pääsemään niihin opintoihin.

Itse opiskelin opintotuen, opintolainan ja kesätöiden turvin. Samoin mieheni. Molemmat hyvät opiskelupaikat ja ammatit.

No näin täälläkin - tosin opinnot opiskeltu jo aikoja sitten :) Onneksi meillä on maassamme kaikilla yhtäläinen mahdollisuus opiskella ja kouluttautua. Ei tarvitse alkaa säästämään jo perhesuunnitteluvaiheessa saadakseen lapsen "kunnon kouluun."

Ja, hassua kyllä, en ole koskaan osannut ajatella, että vanhempieni olisi pitänyt minulle (ja sisaruksille) säästää etukäteen rahaa opintoihin. He ovat sen sijaan antaneet niin paljon kaikkea, mitä ei rahalla voi edes mitata.

Taitaisi olla ap:lle kova paikka jos lapsensa äly ei riittäisikään korkeampaan koulutukseen. Tai ei halua mennä lukioon. Tai jos lasta ei kiinnostaisi opiskella itselleen korkeampaa koulutusta vaan haluaisi esim. lähihoitajaksi tai kokiksi.

Ajattelinkin, että asia menee tämän palstan ajatusmaailman yläpuolelle :). Meillä ei kuitenkaan "masenneta" muita ihmisiä tärkeiden taikka vähemmän tärkeiden asioiden suhteen. Toivottelen hyvää jatkoa jokaiselle siitä huolimatta ja toivon, että suomalainen kateus alkaa vuosien saatossa katoamaan :)

Jos ei ole syntynyt rikkaaseen perheeseen, niin lasten ajokortteihin ja opiskeluun kannattaa säästää. Itse en ole vielä pystynyt säästämään tällaiseen ollenkaan. En vielä mihinkään muuhunkaan. :(

Menin yliopistoon vasta 28-vuotiaana ja olin silloin kahden lapsen äiti. Opiskelun ohessa olen tehnyt koko ajan töitä ja joutunut ottamaan myös opintolainaa. Nyt olen valmistumassa. Lapseni ovat jo yläkouluiässä ja ovat menestyneet koulussa hyvin. He ovat menossa lukioon ja asuvat sen ajan vielä kotona. Vielä kauemmas kun ajattelen, niin toivon, että he saavat toivomansa opiskelupaikat ja saavat opintojen ohessa myös matkustella ja viettää mukavaa opiskelijaelämää, eikä koko ajan tarvitse huolehtia riittävätkö rahat. Todennäköisesti he saavatkin opiskella paljon huolettomammin kuin äitinsä jo sen vuoksi, että heidän ei todennäköisesti tarvitse opiskeluvaiheessa huolehtia kuin itsestään. Pidän kuitenkin melko itsestäänselvyytenä, että he haluavat tehdä myös kesätöitä.

Uskon, että monet vanhemmat varmasti haluavat auttaa lapsiaan opiskeluaikana. En ymmärrä, miksi ap:n aloitusta on täällä jotenkin kummasteltu. Tiedättekö paljonko maksaa B-luokan ajokortti tänä päivänä? Vai ajatteletteko niin, että jokaisen pitää sellaiset hankkia itse..?

Kiitos Miina, todella mukavaa lukea saman ajatusmaailman omaavan ihmisen ajatuksia asiasta. Itse olen vasta menossa yliopistoon koska aikaisemmin ajatus on tuntunut mahdottomalta ja on osittain ollutkin.

Yhteistyössä