Lapsen kotihoidontuesta: petkutammeko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vilppiäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vilppiäkö

Vieras
Eli olen ollut kotihoidontuella ja opiskellut samalla (kotihoidontuki 250 e ja aikuskoulutustuki 1300-250 e kotihoidontuki eli 1050 e). Päätimme sitten siirtää kotihoidontuen miehelle, koska minulta se vähentää tuota aikuiskoulutustukea. Eli minä saan ensi vuonna 1300 euroa ja mies saa palkkansa lisäksi 250 euroa kotihoidontukea. Lasta hoidetaan siten, että jompikumpi tekee aina aamuvuoron ja toinen iltavuoron. Nyt kaveri sanoi, että miten tuolla tavalla kieroilette... Täh? Totta kai, jos me järkätään asiat siten, että lasta voi hoitaa kotona, niin halutaan siitä myös se 250 euroa eikä siten, että se vähennetään mun aikuiskoulutustuesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273318:
Eli olen ollut kotihoidontuella ja opiskellut samalla (kotihoidontuki 250 e ja aikuskoulutustuki 1300-250 e kotihoidontuki eli 1050 e). Päätimme sitten siirtää kotihoidontuen miehelle, koska minulta se vähentää tuota aikuiskoulutustukea. Eli minä saan ensi vuonna 1300 euroa ja mies saa palkkansa lisäksi 250 euroa kotihoidontukea. Lasta hoidetaan siten, että jompikumpi tekee aina aamuvuoron ja toinen iltavuoron. Nyt kaveri sanoi, että miten tuolla tavalla kieroilette... Täh? Totta kai, jos me järkätään asiat siten, että lasta voi hoitaa kotona, niin halutaan siitä myös se 250 euroa eikä siten, että se vähennetään mun aikuiskoulutustuesta...

No, mitä tuossa on kiertelemistä. Te hoidatte lapsen kotona ja olette oikeutettu kht:hen. Itse en tuota tajunnut edes harkita viime vuonna ku olin samassa tilanteessa ;).

Hm, sain päätöksen kyllä. Siihen olin laittanut, että lapsi menee hoitoon vuoden alusta, mutta emme saaneet hoitopaikkaa. Teimme sitten niin, että itse en hae enää Kelalta tukea, vaan mies haki ja sai päätöksenkin jo. Miksi se vähennettäisiin minulta... en tiedä. Mutta voin uskoa, että on mahdollista. En aio sitä mistään kyllä tiedustella.

Kelan tuntien tuo tuki silti vähennetään sun rahoista, vaikka laittaisitte sen menee miehelle. Nimim. samantapainen tilanne joskus oli.
Mutta siis, jos lapsi hoidetaan kotona, tuohon tukeen on oikeus eikä se kieroilua tms ole.

[QUOTE="Tiina";25273369]No, mitä tuossa on kiertelemistä. Te hoidatte lapsen kotona ja olette oikeutettu kht:hen. Itse en tuota tajunnut edes harkita viime vuonna ku olin samassa tilanteessa ;).[/QUOTE]

siis saitko samanaikasesti kodinhoidontukea ja koulutustukea? Vai mieskö sen kodinhoidontuen sai?

[QUOTE="vierailee";25273366]Kyllä siihen kotihoidontukeen on oikeutettu. Pääasia että lapsi hoidetaan kotona,muulla ei käsittääkseni ole väliä.[/QUOTE]

On väliä ainakin jossain tapauksissa siinä vaiheessa, kun saa muita kelan etuuksia. Kela kun harvoin maksaa etuuksia päällekkäin....

Ei tuossa mun mielestä ole mitään petkuttamista... Hoidatte lapsen kotona ja saatte sen takia kotihoidontuen joka teille kuuluu. Tyhmää kyllä että pitää noin säätää, että kumpi sen tuen hakee, ettei sitä otettaisi teiltä pois :s

[QUOTE="vieras";25273393]Kelan tuntien tuo tuki silti vähennetään sun rahoista, vaikka laittaisitte sen menee miehelle. Nimim. samantapainen tilanne joskus oli.
Mutta siis, jos lapsi hoidetaan kotona, tuohon tukeen on oikeus eikä se kieroilua tms ole.[/QUOTE]

Joo, tukeen on oikeus tietty, mutta onko sitten oikeus täyteen aikuiskoulutustukeen, e on tässä se pointti. Itse ajattelen, että meidän pitäisi saada molemmat, koska itse opiskelen täyspäiväisesti ja lapsi hoidetaan kotona ja mies on samaan aikaan täyspäiväisessä työssä. Tämä on sellaista sombaamista ja itsensä venyttämistä, että voisivat maksaa enemmänkin. Emme koskaan arkena näe miehen kanssa toisiamme, kun olen jo mennyt nukkumaan, kun hän tulee tai toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273378:
Hm, sain päätöksen kyllä. Siihen olin laittanut, että lapsi menee hoitoon vuoden alusta, mutta emme saaneet hoitopaikkaa. Teimme sitten niin, että itse en hae enää Kelalta tukea, vaan mies haki ja sai päätöksenkin jo. Miksi se vähennettäisiin minulta... en tiedä. Mutta voin uskoa, että on mahdollista. En aio sitä mistään kyllä tiedustella.

MInä kylla koittaisin tutkia hiukan tilannetta. Se voi mennä toki näin, että mies saa kh-tuen ja maksaa siitä lisäprosentin mukaan verot (eikös se näin mennyt, kun oli palkkatöissä). Sinä saat täyden opintotuen. Mutta jos sen ei kuuluisi näin mennä, niin silloin tulee kyllä Kelasta lasku jälkikäteen....

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273394:
siis saitko samanaikasesti kodinhoidontukea ja koulutustukea? Vai mieskö sen kodinhoidontuen sai?

Sain aikuiskoulutustukea, mutta sitä laskettiin sen kht:n verran ja sen tilalle tuli tuo kht. Eli se maksimi aikuiskoulutustuki oli jaettu 2 osaan, joista toinen osa oli se kht.

[QUOTE="Tiina";25273435]Sain aikuiskoulutustukea, mutta sitä laskettiin sen kht:n verran ja sen tilalle tuli tuo kht. Eli se maksimi aikuiskoulutustuki oli jaettu 2 osaan, joista toinen osa oli se kht.[/QUOTE]

Niinpä eli siis se tilanne, mikä meillä oli alussa ja joka ei mielestäni ole ihan reilu. Mutta olkoon, en tutkaile tilannetta, jos tässä jotenkin kiinni jäädään, niin sanon, etten hoksannut, kun luulin, että lapsi pääsee hoitoon, mutta ei saatu hoitopaikkaa kuin 6 kilometrin päästä kotoa eikä sitä jaksa talviaikaan pyörällä veivailla.

Otappa kelalta selvää.. ku voi käydä niin että KELA ei maksa kahta tukea ja joudutte maksamaan myöhemmin kht:n takaisin. Ainakaan työttömyyskorvausta ja lh-tukea ei saa yhtä-aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273457:
Niinpä eli siis se tilanne, mikä meillä oli alussa ja joka ei mielestäni ole ihan reilu. Mutta olkoon, en tutkaile tilannetta, jos tässä jotenkin kiinni jäädään, niin sanon, etten hoksannut, kun luulin, että lapsi pääsee hoitoon, mutta ei saatu hoitopaikkaa kuin 6 kilometrin päästä kotoa eikä sitä jaksa talviaikaan pyörällä veivailla.

ei ne selittelyt auta (en hoksannu).. ku kela vain laittaa sen maksuun ja perii sen tavalla tai toisella!!

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273378:

Ja vielä: sulle saattaa tulla vielä uusi päätöskin. Tämähän on tehty tavallaan väärien tietojen pohjalta.... Jos kerron silloin olit ilmoittanut, että lapsi menee hoitoon ja nyt saattekin hänestä kotihoitotukea. Se kh-tuki taitaa olla "talouskohtainen", eli vähennetään varmaan melkein kaikista etuuksista.... .

[QUOTE="mie";25273471]Ja vielä: sulle saattaa tulla vielä uusi päätöskin. Tämähän on tehty tavallaan väärien tietojen pohjalta.... Jos kerron silloin olit ilmoittanut, että lapsi menee hoitoon ja nyt saattekin hänestä kotihoitotukea. Se kh-tuki taitaa olla "talouskohtainen", eli vähennetään varmaan melkein kaikista etuuksista.... .[/QUOTE]

näinpä juuri.. eli en riemuitsis vielä ehkä 2vuoden päästä voisin huokaista helpotuksesta. Mut KELA on sellainen paikka joka ei kysele et miksi näin tehtiin.. ne lyö laskun kouraan ja sanoo et se on maksettava tavalla tai toisella!

Okei, saitte ylipuhuttua :) kysäsen asiaa kelalta. tosin ei minua haittaa, jos niitä tukia sitten myöhemmin joutuisi maksamaan takaisin. nyt vain on niin tiukkaa, mutta kohtahan sitä on taas töissä... tosin tota aikuiskoulutustukea ei maksa kela.

Onpa epäreilua, että kh-tuki vähennetään aikuiskoulutustuesta! Niin kuin muka olisi helppoa hoitaa sekä lapset että opinnot. Ja miten ne kaksi edes liittyvät toisiinsa.. Eivät mitenkään.

jos olisitte molemmat töissä, saisitte kotihoidontuen, mutta jos kyseessä on työttömyyskorvaus/koulutustuki, niin mä luulen että se vähennetään. meillä oli viime vuonna tilanne, että tulot tippui radikaalisti, kun siihen asti oli miehen palkka 1700 ja mä olin saanu osapäivätyön palkan 1000 + lapsilisät 210 + kotihoidontue jotain 300, en muista paljonko päälle, kun ei sitä ole enää tänä vuonna saatukaan kun lapset on päiväkodissa ku meidän työajat menee nykyään päällekkäin.

Mutta siis, viime vuonna meidän tulot oli siis jotain 3200-3300 välillä. Sitte mies jäi työttömäksi ja alkoi saada reilun tonnin verran, ja multa jäi kotihoidontuki pois koska se on talouskohtainen etu, ei henkilökohtainen. Eli se jäi pois vaikka lapset hoidettiin kotona kunnes mies pääsi uuteen työpaikkaan. Kun työtön ei ole sitoutunut hoitamaan lapsia kotona, toisin kuin kotivanhempi on ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vilppiäkö;25273486:
Okei, saitte ylipuhuttua :) kysäsen asiaa kelalta. tosin ei minua haittaa, jos niitä tukia sitten myöhemmin joutuisi maksamaan takaisin. nyt vain on niin tiukkaa, mutta kohtahan sitä on taas töissä... tosin tota aikuiskoulutustukea ei maksa kela.

Ihan mielenkiinnosta: mikä taho sitä aikuikoulutustukea sit maksaa?

[QUOTE="vieras";25273534]meillä oli mies kotona (työtön) ja sai liiton rahaa. minä olin töissä ja sain kh-tukea (mies hoiti lasta). hänen liiton rahasta vähennettiin kh-tuen määrä[/QUOTE]

joo siis noinhan se meni. mutta käytännössä ihan sama kuin sitä ei ois maksettu, koska se vähennettiin liiton rahoista

Yhteistyössä