Lapsen kiukkukohtaus, mitä teette silloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uhmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uhmis

Vieras
Juuri 3v täyttäneen pojan uhma ja raivoaminen on noussut ihan uusiin sfääreihin. On nyt keksinyt sen, että jos joku asia ei mene hänen mielensä mukaan, niin heittäytyy jalattomaksi, leviää lattialle makaamaan, huutaa ja raivoaa, kiskoo vaatteita päältään, heittelee käsiin osuvia tavaroita jne. jne. Eli on kaikin tavoin mahdoton. Ei kuule eikä kuuntele, eikä ainakaan halua totella. Miten näihin kohtauksiin pitäisi reagoida? Mitä teette? Jättää raivoamaan yksikseen, laittaa jäähypaikalle, silitellä ja ymmärtää, pitää tiukasti sylissä kunnes rauhoittuu, selittää ja selittää? Toi kiinnipitäminen on kokeiltu eikä toimi, raivostuu vain entistä enemmän. Auttakaa, alkaa olla konstit vähissä!

anna raivota kiukku pois paikassa, jossa ei voi paiskoa tavaroita ja kun rauhoittuu, niin sitten syliin, toimi meillä, sylissä pito uhmakohtauksen aikana pahensi tilannetta.

Jos hössötät ja häärit ympärillä, lapsi vaan kiukustuu enemmän. Voit koittaa ottaa syliin jos haluaa, mutta ainakin estät tavaroiden heittelyn/itsensä satuttamisen.

Jos on ihan "turhaa" kiukuttelua esim. jostain asiasta mitä ei voi todellakaan saada, totean että nyt loppu, jäähylle/pois tilanteesta/poistun itse tilanteesta. Samoin jossain kaupassa jos alkaa raivota, kerron että lähdetään sitten samantien pois, en anna yhtään periksi.

Jos on kyse jostain mikä ei ole vain mennyt kuten pitäisi, annan hetken raivota, yritän kertoa että miksi asia ei voi olla niin ja ymmärrän että ottaa päähän jne, otan syliin tms. mut jos alkaa heittää tavaroita, riehuu sylissä tms. niin vien jäähylle - meillä oma huone, jossa saa sitten raivota, loppuu yleensä pian.

ja hyvä neuvo vielä; mieti mikä kaikki on kiellettyä 3veelle, itse luin tämän jostain. Eli huomasin että maailma olikin täynnä kieltoja, ihan liikaa ja aloin miettiä mitkä on oikeasti tärkeitä. Siten kaikki päivät ei oo täynnä uhmaa.

Hyviä neuvoja, ja kaiken lisäksi samansuuntaisia. Kokeilen toimia näin, kiitos. Lapsi saattaa raivostua jos ei saa esim. lähteä sandaaleissa ulos vaan käsketään laittaa kumisaappaat. Tästä voi huutaa hyvinkin kolme varttia. Toinen raivoamisen muoto on se, että hän itse kiihdyttää itsensä kohtaukseen alkamalla esim. hokea "mun sänky on liian matala". Tätä sitten toistaa ja toistaa ja jatkaa ja jatkaa kunnes täysimittainen itkuraivari on saavutettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyviä neuvoja, ja kaiken lisäksi samansuuntaisia. Kokeilen toimia näin, kiitos. Lapsi saattaa raivostua jos ei saa esim. lähteä sandaaleissa ulos vaan käsketään laittaa kumisaappaat. Tästä voi huutaa hyvinkin kolme varttia. Toinen raivoamisen muoto on se, että hän itse kiihdyttää itsensä kohtaukseen alkamalla esim. hokea "mun sänky on liian matala". Tätä sitten toistaa ja toistaa ja jatkaa ja jatkaa kunnes täysimittainen itkuraivari on saavutettu.

Meidän 3-vuotias vaatii meitä yhtymään joihinkin hokemiinsa. Jos ei tajuta yhtyä, niin alkaa kasvattaa ihan hirveää myrskyä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meidän 3-vuotias vaatii meitä yhtymään joihinkin hokemiinsa. Jos ei tajuta yhtyä, niin alkaa kasvattaa ihan hirveää myrskyä :D

Tuota ei ole meillä vielä keksinyt haluta. Veljensä on onneksi paljon tasaisempi luonne.

Yhteistyössä