Lapsen kiinnostus kirjaimiin ja numeroihin

persvakoonasana

Aktiivinen jäsen
19.06.2007
16 180
0
36
Meillä on tyttö 2v10kk hurjan kiinnostunut kirjaimista ja numeroista; haluaa tietää mikä mikin kirjain on, mitä missäkin katukyltissä lukee, kellonnumeroita luettelee jne. Tuntee jo jonkin verran kirjaimia ja kaikki numerot ykkösestä kymppiin. Mietin, että onkohan tämä tavallista vai onko mun lapseni nero. :D ;)

Minkäikäisenä teillä on lapset alkaneet kiinnostua kirjaimista ja numeroista? Entä minkäikäisenä näistä jutuista suht varhain kiinnostuneet ovat oppineet lukemaan, opettamatta siis?

meillä täyttää tyttö maanantaina 3 ja on ollut kauan kiinnostunut numeroista ja kirjaimista, mutten ole varma tunnistaako niitä varsinaisesti. Tänään kyllä etsi toisesta kalenterista kakkosluukun kun ensin avattiin toisesta yhdessä.

laskea (luetella numeroita) on osannut jo hyvän tovin, ainakin 1-10 menee suomeksi ja saameksi, toisinaan pidemmällekin.

tosin sanoo kaikkia numeroita ja kirjaimia välillä magneeteiksi kun hänellä on niitä jääkaappimagneetteja iso kasa. Eli kun jossain on kirjaimia, sanoo että tuossa on noita magneetteja :)

Kummityttö alkoi kiinnostumaan numeroista ja kirjaimista n. 2-vuotiaana. En harmittavasti vain enää muista mitä kaikkia osasi ennen nykytilannetta eli 3v 4kk ikää. Nykyään osaa paljon kirjaimia, tietää esim. mikä on äidin kirjain, isän kirjain jne. osaa laskea kahteen kymmeneen. Lukea ei osaa, mut osaa kirjoittaa oman nimen.

En tiedä onko tavallista. Itse en ollut kiinnostunut kirjaimista enkä numeroista mutta opin lukemaan ennen kuudetta ikävuotta.

Mun tyttö täytti just 2v ja osaa luetella numerot 1-10. Kirjaimista on kans hirveen kiinnostunut, ei kylläkään osaa kysyä et mikä kirjain. Mut kun näkee tekstiä niin on lukevinaan kovasti ( A-Ö-A-Ö ;) Ja esim postikorteista näyyttää aina nimirivin ja sanoo että siinä lukee XXXXX (oma koko nimi).

Meilläkin tyttö on ollut suunnilleen kaksivuotiaasta alkaen kiinnostunut kirjaimista ja numeroista. Tuolloin parivuotiaana osasi luetella numerot yksi-kaksi-kolme... jne. kymppiin asti. Nyt kuitenkin tunnistaa numerot eli luettelee esim. kellosta numerot epäjärjestyksessä, järjestyksessä tai takaperin oikein, kysyttäessä tai ilman. Hississä haluaa painaa ja osaa painaa oikeaan kerrokseen (kun sanon numeron) ja esim. ratikkaa/ bussia odotellessa kertoilee ohi ajavien liikennevälineiden numeroita (tosin esim. bussi 72 on "seitsemän ja kaksi". Eli selkeästi siis tunnistaa numerot, eikä vain luettele niitä. Minä, ensimmäisen lapsen äitinä, olen hyvin hämmästynyt, että voiko noin pieni :heart: osata jo noin paljon ja olla noin fiksu, mutta näköjään voi. *äidin sydän sulaa liikutuksesta*

Meillä tuo isompi oppi kans tosi pienenä numerot, kirjaimet ja laskemaan, en nyt tarkkaan muista minkäikäisenä mut pienestä saakka oli niistä kiinnostunut. Lukemaan oppi omasta kiinnostuksesta heti kun täytti 5v.

Tämä toinen ei ole juurikaan kirjaimista eikä numeroista kiinnostunut, joskus niitä kyselee. Ei vielä tunnista kirjaimia eikä numeroita. Numeroita luettelee kyllä 10 asti yleensä oikein ja tavaroita pystyy laskemaan noin 5.

Mulla 3v joka on kiinnostunut siitä mitä missäkin lukee ja omasta nimestään. Mut ei mitenkään tunne kirjaimia. Numeroista tuntee 1 ja 4, luettelee 11 asti ja laskee 3-4tavaraa. Siis varsin tyypillinen lapsi.

Tyttö 2v7kk osaa laskea kymmeneen ja tietää suurimman osan kirjaimista. Luulen että tää kiinnostus johtuu siitä että vanhempi likka aloitti koulun tänä syksynä, ja siksi nää on ollu esillä niin paljon meillä :)

Esikoinen laski 2 1/2 vuotiaana sataan ja oli tosi kiinnostunut kirjaimista ja numeroista, 3 vuotiaana laski yhteenlaskuja. Osasi kirjaimia alle kolmevuotiaana. Lukemaan oppi 5 vuotiaana. Matikassa on aika lahjakas (ainaskin opettajan mukaan) Poika kyseessä. Esikoinen on aina ollut edellä muuta luokkaa matikassa, koska on matikasta tosi kiinnostunut ja halunnut oppia asioita.

Kakkonen laski myös sataan alta kolmevuotiaana, oli myös kiinnostunut kirjaimista ja numeroista ja tunnisti alta kolmevuotiaana kirjamia ja osasi laskea helppoja laskuja. Nyt on 5 vuotta, lukee ja laskee yhteen ja vähennyslaskuja. Osaa kympin ylityksen molemmissa. Kyseessä myös poika.

Ei nuo mun mielestä mitenkään erityisen neroja ole, ovat vaan olleet tosi kiinnostuneita numeroista ja kirjaimista. Eikä olla erityisesti opetettu lukemaan tai laskemaan, toki ollaan tuettu ja kerrottu, kun ovat kysyneet. Suurinta huvia autossa on laskea erilaisia laskuja ja lukea tienviittoja.

meillä esikoinen (poika) oli myös kamalan kiinnostunut numeroista ja kirjaimista pari-kolmevuotiaana ja oppikin laskemaan ennen kouluikää huomattavasti vaikeampia laskuja kuin oma ikätasonsa yleensä, lukeminen sujui myös hyvissä ajoin ennen kouluikää. Matematiikassa hän on selvästi lahjakas, nyt lukiolaisena tahkoaa pitkää matikkaa kuin vettä vaan, kielellinen lahjakkuus näkyy myös mutta ei niinkään häntä kiinnosta. On poika pärjännyt koulussa keskivertoa paremmin, käsistään käteväksi häntä ei kylläkään voi missään nimessä sanoa, sekin oli jo ihan pienenä nähtävissä

Yhteistyössä