Lapsen kesäsuunnitelmat meni mönkään, mitä tilalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapsi on poissa päiväkodista melkein 2 kuukautta. Nyt kesäkuussa on ollut 2 hoitopäivää ja heinäkuussa tarvitsee 3 hoitopäivää. Aikaisempina kesinä on käynyt uimakoulussa mutta tänä kesänä ei sinne ollut sopivia ryhmiä kun on vain pienemmille perheryhmiä ja sitten taas 6 vuotiaan uimataidot eivät riitä vielä koululaisten ryhmiin kun ne ovat isossa altaassa. Meidän piti lähteä laivalla Tukholmaan, olla siellä muutama yö hotellissa ja tulla laivalla takaisin. Tämä on ollut perinteinen kesäreissu siskoni perheen kanssa koska heillä samanikäisiä lapsia mutta emme saaneet lomia yhtä aikaa. Sitten piti olla kahden yön leiri mutta se peruutettiin järjestäjien toimesta viikko sitten kun tiloista johtuen.

Lapsi tykkää tuollaisista kesä aktiviteeteistä kun näkee muita samanikäisiä ja on kivaa tekemistä ja ne ovat minunkin mielestäni kivoja ettei tarvitse vain kotona kaksin kököttää. Lapsella ei ole ketään kavereita lähostöllä. Joskus naapurin 3 v sattuu ulkoilemaan samaan aikaan taloyhtiön pihalle
ja siinä on lapsen ainoa leikkikaveri päiväkodin ulkopuolelta joten lapsi kaipaisi jo ihan omanikäisten seurankin takia tekemistä. Lapsemme on todella huono tutistumaan muihin lapsiin joten siinäkin mielessä tuollaiset kesäkurssit ja leirit missä on muita samanikäisiä ja niihin on osallistuttu yhdessä ovat olleet kivoja ja hyödyllisiä lapsen sosiaalisten taitojen kartuttamiseen. Toki teemme nämä perinteiset kesäretket lintsille, puuhamaahan, naantaliin jne mutta eihän se ole yhtään sama kun niissäkin mennään lapsen kanssa kaksin.

Olen nyt kolunnut facebookkia ja kaupungin sivuja läpi, olen googletellut ties millä hakusanoilla tuloksetta. Kaikki vähäiset lapsille suunnatut leirit ja kesäkurssit ovat olleet ja menneet, paikat ovat kiinni koko kesän tai ainakin heinäkuusta elokuun alkuun jne. Kesäkuu ei ole edes vielä lopussa mutta alkaa jo minuakin tympäisemään kun on ne samat leikit lapsen kanssa päivästä toiseen eikä seurakaan olisi pahitteeksi.

En tiedä onko tämä enemmän minun suruni mutta kyllä lapsikin on itkenyt ja kysellyt peruuntuneita menoja mitä on odottanut koko talven. Eilenkin sai puolen tunnin itku kohtauksen kun odottamansa suunnitelmat kariutuivat. Juu tiedän, että lasta ei pidäkkään opettaa sihen, että aina saa kaiken mitä haluaa ja muutoksia tulee mutta jotenkin tuntuu karulta ja todella pahalta kun kaikki kolme lapsen odottamaa kesätekemistä jää tänä kesänä väliin.

Minä vietin lasten kanssa kesät leikkipuistossa 2 vuotiaasta noin seitsemän vuotiaaseen. Joka ikinen päivä. Onneksi oli puisto. Muuhun ei ollut varaa kun mies sairastui. Normaaleja niistä tuli.
Ikävää tietysti jos joutuu pettymään mutta sellaiselta ei voi välttyä.

No heppaleiri siis sellainen viikon päiväleirejä olisi ollut kolmekin sopivaa tutulla ja kivalla tallilla mutta niistä viimeinen oli viime viikolla :( Nuo MLL jutut katsoinkin jo ja niitä on paikkakunnallamme vain koululaisille. Mutta kiitos ajatuksesta!

Yhteistyössä