Lapsen keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "memmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"memmu"

Vieras
Meillä nyt yllättäen ihan Teddy tutkimuksessa olevalla lapsella keliakia arvot koholla. Suomessa otetun testin mukaan arvot 14 (hoitaja sanoi että 7 on raja-arvo). Nyt ilmeisesti otetaan koepalaa nukutuksessa (kyseessä 2,5v) mutta tarkoittaako noi arvot automaattisesti että olis keliakia? Keliakialiiton sivuilta jo asiaa tutkiskelin mutten vastausta löytänyt...huomenna soittaa lääkäri mutta ajattelin että jos jollain olisi ihan omakohtaista tietoa asiasta sitä ennen...?

Onko vaikea/rankka/pitkä toimenpide tuo koepalan otto?

Meillä ei siis oikeestaan oo lapsella mitään oireita, hieman hampaiden kanssa ollut ongelmaa mutta ei muuta...

Heips!

Olen ymmärtänyt, että kun lapsilta tuo koepala otetaan nukutuksessa, niin on suht helppo toimenpide. Lisäksi, jos keliakia diagnoosi varmistuu, sitä ei tarvi toista kertaa ottaa (toisin kuin allergisia lapsia täytyy altistaa joka vuosi uudelleeen ja uudelleen, jotta kelan korvaukset saa)

Keliakialiitolla kovasti vertaistoimintaa ja infoa keliakiasta myös keliakialapsille itselleen, sekä lähipiirille. Tuttujen lapsella keliakia, sitä kautta olen seurannut.

Lääkäriltä kannattaa kysellä kaikkea mitä mieleen tulee. Ja tuon liiton olen ymmärtänyt olevan hyvänä tukena.

Tsemppiä!

Kiitos "minä vaan" tsempeistä :)

Ei tuo keliakia onneksi kuitenkaan mikään peikko ole... meillä keskimmäisellä ollut maitoproteiiniallergia ja kun opetteli niin siihenkin oppi... tosin nyt kun alkaa olla taas sietokykyä maidolle niin helpottaahan se toki... Keliakia kun ei helpota niin siihen sitten asennoidutaan eritavalla.

Juu, toki kyselen sitten lääkäriltä... mutta ajattelin josko joku tietäisi tuosta, että onko se nyt ehdottomasti sitten keliakia kun noi vasta-aineet koholla? :) Siihen ei noi yhdistyksen sivutkaan antaneet vastausta.

Yhteistyössä