Lapsen kasvattaminen kaksikieliseksi ilman syytä? Vinkkejä kielikylvyistä?

On pyörinyt viime aikoina mielessä, kun olen itse tavallaan kaksikielinen (esim. asunut espanjankielisessä maassa ja aikanaan puhunut sitä niin että luultiin natiiviksi, vaikka vanhemmat onkin suomalaisia), että pitäisikö kasvattaa lapsi espanjaksi. Mitään syytä tähän ei varsinaisesti olisi, mies suomalainen eikä tod.näk. tulla asumaan (ainakaan lähitulevaisuudessa) espanjankielisessä maassa. Mutta itse olisin aina halunnut, että olisin saanut "ilmaiseksi" jonkin hyödyllisen kielen, ja ajattelen että kaksikielisyys saattaisi edistää muiden vieraiden kielten oppimista myöhemmin...

Ainoa vaan, että saattaisi olla vähän hankalaa, kun meillä ei ole espanjankielisiä kontakteja tällä hetkellä, ja itselläkin vuosien tauon jälkeen aavistuksen ruosteessa (joskin palautuisi varmaankin hyvin nopeasti, kuten minulla yleensä kielet - olen kuitenkin jossain vaiheessa elämääni usean vuoden ajan ajatellutkin espanjaksi ja tuolloin suomi hieman takkusi). En kuitenkaan haluaisi jättää kielikasvatusta vain omalle vastuulleni, koska kielitaidosta ei välttämättä tule hyvä, jos vain yksi ihminen puhuu tiettyä kieltä, enkä kuitenkaan varsinaisesti ole natiivi. Nyt kaipaisinkin vinkkejä, miten saada vieraskielisiä kontakteja lapselle jne.? Välittääkö MLL esim. vieraskielisiä lapsenvahteja? Onko olemassa (Helsingissä tai yleensäkään) vieraskielisiä perhepäivähoitajia ja jos, niin miten niistä saa tietoa? Onko olemassa mitään expat-tyyppistä nettifoorumia Suomessa asuville ulkomaalaisille, josta voisi etsiä ulkomaisia äitiystäviä?

Jos joukossa kaksikielisiä perheitä, kysyisin miten olette arjessa järjestäneet, miten toiminut se, että lapsen pitäisi puhua toiselle vanhemmalle vierasta kieltä, mutta yhdessä puhuttaisiin suomea?

Kaksikielisestä kasvatuksesta hyödyllisiä linkkejä / vertaistukifoorumeita / yhdistyksiä / kirjallisuutta? Onkohan neuvolassa mitään erityisneuvontaa kaksikielisestä kasvattamisesta?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä