Lapsen kastaminen tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Onko kastaminen mahdollista, ja jos on, niin kuinka täytyy toimia, kun

1. Äiti ei kuulu kirkkoon
2. Isä on ulkomaalainen, mutta kuuluu ev.lut. kirkkoon

Onko kenelläkään ollut samanlaista tilannetta?

Kuinka on mahdollista todistaa isän kuuluminen kirkkoon? Täytyykö tilata mustaa valkoisella todisteeksi kotimaasta, vai näkyykö kirkkoon kuuluminen jostakin helpommin?

on mahdollista, voitte kastaa halutessanne vaikka siellä miehen kotimaassakin. Siitä en tiedä miten täällä suomessa sen kanssa toimitaan, mutta eiköhän laspen voi kastaa vaikkei vanhemmat kirkkoon kuuluisikaan, kun eikös vain kummien pidä kuulua kirkkoon?

ÖÖ, en tiedä miten menee, mutta veljeni lapset on kaikki kastettu ja kuuluvat ev. lut. kirkkoon, vaikka isä ei kuulu mihinkään ja äiti kuuluu vapaakirkkoon.. Eikä siis kumpikaan vanhemmista ole kuulunut aikuisiälllä ev. lut. kirkkoon, äiti ei koskaan..

Kiitos vastauksestasi, joka ei kylläkään vastannut kysymykseeni.

Eikö täällä enää saa kysyä neuvoa, vaan heti täytyy lähteä itse presidentin puheille?

Voi anteeksi. Eikä neuvoni ollut mennä presidentin puheille. Pappi kun hoitaa sen kastamisen niin hoitaa siinä samalla tarvittavat paperihommatkin. Miksi niitä papereita pitäisi sen enempää pyöritellä?

Kun ystävä avioitui luterilaisen ulkomaalaismiehen kanssa, niin heidän piti tilata miehen kotimaasta paperit todisteeksi siitä että mies on ev.lut. ennen kun kirkkohäät onnistuivat. Voisi kuvitella, että kasteen suhteen menee samoin teidän tapauksessa, kun äiti ei kerran ole kirkon jäsen.

Mun tietääkseni lasta ei voi kastaa, ellei jompikumpi vanhemmista kuulu kirkkoon.

Olen miettinyt ihan samaa, itse en kuulu kirkkoon ja mieleni on ulkomaalainen ev.lut.
Olen vasta ns. alussa raskaan eli ei vielä aivan ajankohtainen kysymys mutta hyvä miettiä valmiiksi.

Mulle ei ole tärkeä asia tuo itse kaste, enkä usko että miehellenikään. Jos on niin toki sitten otetaan hänen toiveensa huomioon.

Kun ystävä avioitui luterilaisen ulkomaalaismiehen kanssa, niin heidän piti tilata miehen kotimaasta paperit todisteeksi siitä että mies on ev.lut. ennen kun kirkkohäät onnistuivat. Voisi kuvitella, että kasteen suhteen menee samoin teidän tapauksessa, kun äiti ei kerran ole kirkon jäsen.

Mun tietääkseni lasta ei voi kastaa, ellei jompikumpi vanhemmista kuulu kirkkoon.

No ainakin kolme veljeni lasta on kastettui, vaikkei kumpikaan vanhemmista kuulu/kuulunut silloin ev.lut. kirkkoon. Vanhemman suostumuksella lapsi voi kuulua myös muuhun kirkkoon kuin vanhempansa. kirkkohäät on eri, kyse on silloin aikuisista, jotka menee naimisiin, heidän pitää kuulua kirkkoon, mutta kasteessa lapsi liitetään kirkon jäseneksi, jolloin siis hänen tulee kuulua (tai siis olla liittymässä) kirkkoon. Näin järkeilisin, koska varmuudella tiedän täsät veljen perheen järjestelystä. Heillä siksi näin, että äiti haluaa kuulua vapaakirkkoon, mutta isä isä haluaa lasten kuuluvan mielummin ev.lut. kirkkoon kuin vapaakirkkoon, ja äidille se käy.

ÖÖ, en tiedä miten menee, mutta veljeni lapset on kaikki kastettu ja kuuluvat ev. lut. kirkkoon, vaikka isä ei kuulu mihinkään ja äiti kuuluu vapaakirkkoon.. Eikä siis kumpikaan vanhemmista ole kuulunut aikuisiälllä ev. lut. kirkkoon, äiti ei koskaan..

Miten tämä on mahdollista??? Itse olisin halunnut kastaa lapset ev.lut. kirkkoon, mutta se ei onnistunut, koska minä ja mieheni ei kumpikaan kuuluta siihen. Meidän olisi itse pitänyt käydä riparit ja liittyä kirkkoon, tai ainakin toisen meistä, että olisimme voineet lapsetkin liittää kirkkoon.

Karma: meillä oli/on juuri tällainen tilanne. Mies on toisen maan kansalainen, mutta kuuluu ev.lut. kirkkoon Suomessa, itse olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten. Miehelle oli lapsen kastaminen tärkeää eikä tämä minua haitannut, joten sovimme seurakunnan kanssa kasteesta ihan normaaliin tapaan. Kirkkoon kuulumisesta kai kertoo jo se, että saa seurakunnan lehden kotiinsa ja pulittaa kirkollisveroa?! Vai onko miehesi vasta äsken saapunut Suomeen? Missä päin Suomea asutte? Ei tuossa joka tapauksessa pitäisi olla mitään ongelmaa.

Miten tämä on mahdollista??? Itse olisin halunnut kastaa lapset ev.lut. kirkkoon, mutta se ei onnistunut, koska minä ja mieheni ei kumpikaan kuuluta siihen. Meidän olisi itse pitänyt käydä riparit ja liittyä kirkkoon, tai ainakin toisen meistä, että olisimme voineet lapsetkin liittää kirkkoon.

Veljeni on käynyt riparin, eronnut siis täysi-ikäisenä kirkosta, mutta ei ole liittynyt uudestaan lasten synnytyyä missään vaiheessa. En tiedä miten pykälät menee kirkolla, mutta tämä on onnistunut heidän perheessään, lapset kuuluu ev. lut. äiti vapaakirkko, isä ei mihinkään.

Yhteistyössä