Lapsen juhlista ja sukujen välimatkoista???

Onkos täällä ketään joka ois kinkkisessä tilanteessa nimeäis/muissa isoissa juhlajärjestelyissä? Meillä toisen suku asuu kokonaan etelä-suomessa ja toisen Lapissa...

Mun suku pohjoisessa on meille hyvin läheistä, asutaan itse kyllä etelässä ja miehen suku asuu täällä myös, mutta miehen suku ei ole yhtään mukana meidän jokapäiväisessä elämässä. Periaatteessa molempia sukuja nähdään fyysisesti yhtä usein. Oma sukuni on siis lähes päivittäin yhteydessä ja on tukenut meitä elämän joka mutkassa kaikin tavoin, kun taas miehen suku ei ole koskaan ollut edes tietoinen meidän murheista anoppia lukuunottamatta..

Kauhistuin ajatukselle jo nyt, vaikka meille ei ole tämä ensimmäinen lapsi vielä syntynytkään mutta mitäs noiden nimejäisten kanssa tehdään? Haluan ehdottomasti että oma suku olisi paikalla kun on läheistä ja ollut mukana jo raskaudessa, mutta mitäs tuon miehen suvun kanssa tehdään?

Asia on niin että välimatka on niin pitkä ettei kumpaakaan sukua voi velvoittaa tulemaan toiselle puolen suomea samaan aikaan, ei onnistu ei, miehen suku varmasti olettaa että juhlat pidetään täällä kun itsekin täällä asumme mutta minä kyllä tahtoisin itse viedä pääjuhlat pohjoiseen...........

Miten näissä tilanteissa toimitaan? Ei oikeen tuo kahdet erilliset juhlat -idea nappaa, kun nimi on sillon toisille jo paljastunut ja toisaalta tässä on niin iso herneen nenään vetopaikka sille suvulle jonka maisemissa nuo ns. "kakkosjuhlat" pidettäisi ettei tunnu hyvältä idealta..

Jos olisi yhdet oikeat juhlat esim pohjoisessa, tulisiko etelän suku kuitenkin muodollisesti kutsua sinne, vaikka tietää ettei tosiaankaan onnistu, ja ilmoittaa sitten että pidetään etelässä sitten jälkeenpäin kahvittelut että sinne ovat tervetulleita............. entäs kummit ja ystävät? Tai siis siviilikummit, eniveis kun näitäkin olisi molemmissa päissä........ molemmissa päissä olisi yhtä pienet pidot tiedossa, eli vaan lähimmät n. 15 henkeä max, joten ei voi senkään mukaan päättää..
 
kotona pitäisin. Ihmeellistä sukua on, jos ei läheisen sukulaisen juhliin tule... Mekin asutaan kaukana sukulaisista, siis kaikista sukulaisista, ja silti tulevat meille ihan synttäreidenkin takia...
 
mä varmaankin ilmottaisin nimen kaikille vaikka kirjeenä ja reissaisin sitten sinne pohjoiseen lapsen kanssa ja etelässä kahviteltaisiin toisella kertaa.

läheiset varmaan ymmärtää et toimitaan erilailla kuin yleensä koska tilanne on tuollainen..luulisin..
 
bud
Jos miehelle olisi ok, järjestäisin juhlat siellä pohjoisessa. Kai teidän lisäksi kyytiin mahtuu 1-2 läheisintä etelän sukulaista, jos autolla menette? Olettaen siis, että joku näin haluaisi.
 
Pohjoisessa on valitettavasti tilanne että vanhimmat eivät pysty matkustamaan, matkustaminen osalle taloudellisesti/perheellisille aika mahdotonta ja sitten siellä on kaikilla lähes esim. isot metsästyskoirat joille ei saa hoitajaa kun matka on niiin pitkä että yötä joutuu olemaan pois, ainakin yhden yön vähintään, emmekä pysty montaa perhettä majoittamaan minnekään.. Sama vika myös toiseen suuntaan tuon majoituksen suhteen..
 
"Vieras"
Meillä juhlat on aina juhlittu kotona. Molempien puolten lähisuku on sitten matkustanut paikalle. Miehen vanhemmat ja sisarukset ulkomailta ja mun vanhemmat ja sisarus sitten Lapista Etelä-Suomeen meidän ensimmäisen lapsen ristiäisiin :).

Toisen lapsen ristiäisiin matkustivat sitten puolestaan mun sukulaiseni tänne nykyiseen asuinmaahan. Ketään ei ole velvoitettu tulemaan. Ihan omasta halustaan kaikki paikalle ilmaantuivat. Sukurakkaita ollaan molempiin suuntiin :)
 
"tii-"
Itse ehkä haluaisin pitää juhlat kotona, tosin samanlaisesta tilanteesta ei ole kokemusta. Juhlapäivän voit kumminkin valita pitkämatkalaisten mukaan, koska he ehkä joutuvat ottamaan vapaapäivää töistä tms.
 
Niin, sitä mietinkin että jos täältä ottaisi omaan kyytiin esim. anopin ja kummin niin pääjuhlat voisi periaatteessa pitää pohjoisessa.. Mutta anoppikaan ei voi hylätä pienempää lastaan tänne kun on yksinhuoltaja, eikä autoon mahdu lapsen viereen kolmea ihmistä takapenkille kun meillä matkustaa koiratkin eikä kummilla tai anopilla ole itsellä ajokorttia puhumattakaan autosta..

8 tunnin ajomatkaa/12 tunnin junamatkaa ei päivämatkana voi oikeen tehdä niin perussynttäreitä en niin surisi kun kyllä tuon kaikki ymmärtää mutta näitä nimejäisiä tiedän että odotetaan suuresti.
 
Niin, sitä mietinkin että jos täältä ottaisi omaan kyytiin esim. anopin ja kummin niin pääjuhlat voisi periaatteessa pitää pohjoisessa.. Mutta anoppikaan ei voi hylätä pienempää lastaan tänne kun on yksinhuoltaja, eikä autoon mahdu lapsen viereen kolmea ihmistä takapenkille kun meillä matkustaa koiratkin eikä kummilla tai anopilla ole itsellä ajokorttia puhumattakaan autosta..

8 tunnin ajomatkaa/12 tunnin junamatkaa ei päivämatkana voi oikeen tehdä niin perussynttäreitä en niin surisi kun kyllä tuon kaikki ymmärtää mutta näitä nimejäisiä tiedän että odotetaan suuresti.
eikö kellään miehen sukulaisella ole autoa ja korttia? Sellaisella joka voisi ottaa anopin ja kummin ja pari muutakin kyytiinsä? Siellä pohjoisessa voi varmaan sun sukulaiset majoittaa niitä miehen sukulaisia?
 
Miehen suku on aika pirstaloitunutta, epäillään että suostuvatko kaikki edes tulemaan saman katon alle, ne heistä jotka on meille lähimpiä (anoppi ja entinen äitipuolensta) ovat kortittomia yksinhuoltajia ja lapset alaikäisiä, näillä lapsilla ja miehelläni siis sama isä eikä suostu huolehtimaan heistä, ja vanhemmat sukulaiset hänen isänsä puolelta eivät näiden kanssa halua olla missään tekemisissä ollenkaan ja sitten on osa jotka eivät niin paljoa välitä/ole läheisiä että ihan noin kauas lähtisivät, kun eivät kahteen vuoteen ole käyneet kylässäkään vaikka samalla paikkakunnalla asutaan.

Kummilla joka lähtisi etelästä ei ole myöskään korttia, mutta hänen miehellään on, en vaan oikein usko että mies olisi halukas lähtemään tuntemattomien ihmisten luo toiselle puolen suomea. Ollaan parhaimpia ystäviä mutta ystävän mies on jäänyt vähän vieraammaksi.
 
.-.-
no en mä murehtisi miten kukakin tulee paikalle ja tuleeko ollenkaan. mä laittaisin kutsut ja juhlapaikan siihen ja loput saa hoitaa kukin itse. mitä sitä etukäteen murehtimaan. oletan, että paikalle haluavat kyllä tulevat paikalle. Ja näin on tehtykin, omassa kodissa juhlittu ja kylllä on yllätyksenä tullut huonompikuntoisetkin paikalle. Kaikkia ei vaan voi miellyttää...
 

Yhteistyössä