Lapsen jokailtainen vatsakipu. Mistä johtunee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pulla"

Vieras
Joka ikinen ilta. Viimeiset pari viikkoa jo jatkunut. Lapsi menee nukkumaan, hetken päästä huutelee yläkerran ovelta, että mahaan koskee. Käy vessassa, mitään ei tule, ei helpota. Menee nukkumaan. 5-10 min myöhemmin, sama homma. Ei muutenkaan halua jäädä yksinään yläkertaan nukkumaan jos käväisen esim. pihalla. Aina varmistelee, että jompi kumpi meistä vanhemmista varmana on alakerrassa, ettei hänen tarvi olla yksinään. Lääkärissä käytiin, lääkäri kyseli, olisiko jokin tietty ruoka-aine mistä voisi johtua, muttei tule mitään mieleen. Jatketaan tarkkailua.

Isovanhempien luona viimeksi oli 7 kertaa käynyt yöllä herättämässä, että mahaan koskee. Kotona kun nukahtaa, ei herää yöllä valittelemaan mahakipua. Eilen kyselin, että jännittääkö mummilassa nukkua yksin huoneessaan, niin vastasi kyllä.

Voisiko tämä jatkuva iltainen mahakipu johtua ihan vain jännittämisestä? Itse olen sellainen, että reagoin vatsallani herkästi ja jos jännitän jotain asiaa pikkaisenkin, niin vatsa menee samantien sekaisin ja tyhjenee kokonaan.

Minä kyllä pistäisin tuon jännittämisen piikkiin. Yksin nukkuminen yläkerrassa voi olla pelottavaa varsinkin jos lapsella on hyvä mielikuvitus.

Tätä minä olen myös miettinyt. Mutta tuntuu jotenkin pahalta sanoa lapselle, että koittaa nyt vain nukkua, että kyllä se siitä helpottaa. Varsinkin kun välillä tuo ovella ramppaaminen ja huutelu saattaa kestää parikin tuntia ja aamulla on aikainen herätys päiväkotiin. On yövaloa, meidän makkarissa valoa ym. jottei olisi ihan pimeää ja ollaan puhuttu, ettei ole yhtään mitään jännitettävää. Ikääkin on 6,5 vuotta.

joo kun minä olin pienempi niin ne mitä pvän aikana ja muutenkin vähän =pelottavat= jutut vaivasivat illalla ja pelkäsin että (nukuin yläkerrassa ja pienat i kulmaus ennen kuin portaat näkisi) portaitten kulmasta pomppaisi joku =hirviö= nyt olen 12v tyttö ja pelkään yhä mutta olen kamppailija koska minulla ei ole yhtä tärkeää perheenjäsentä enään -äitiäni- mutta ei siitä sen enempää kosk... noniin kyyneleethän ne nousivat silmiin n:( no mutta ei siinä muuta kuin että lapset kannattaa totuttaa (VÄHITELLEN) nukkumaan yksin koska muuten tapahtuu nain niinkuin minulle ja jos on vielä kysyttävää vastaan mielelläni :)) === Wizard14x@gmail.com :)) kiitos!

Voisiko ratkaisu olla mitenkään sellainen, että menisitte kaikki yläkertaan samaan aikaan vai meneekö lapsi tosi aikaiisn nukkumaan? Vanhemmat katsoisivat vaikka televisiota yläkerrassa kunnes menevät itse nukkumaan ja lapsi tuntisi olonsa turvalliseksi. Tiedän, että yhdessä perheessä toimitaan näin. Heillä lapset 3v ja 6v.

Voisiko ratkaisu olla mitenkään sellainen, että menisitte kaikki yläkertaan samaan aikaan vai meneekö lapsi tosi aikaiisn nukkumaan? Vanhemmat katsoisivat vaikka televisiota yläkerrassa kunnes menevät itse nukkumaan ja lapsi tuntisi olonsa turvalliseksi. Tiedän, että yhdessä perheessä toimitaan näin. Heillä lapset 3v ja 6v.

Meidän pitäisi siirtää olohuoneen televisio vanhempien makuuhuoneeseen joka on todella pikkuruinen. Itseasiassa siellä ei ole tilaa edes mihin sen laittaisi. Sängyn lisäksi siellä on vaatekaappi ja pieni yöpöytä. Lapsi menee 20-20.30 nukkumaan ja arkisin vanhemmat menee 22-23 välillä, viikonloppuisin riippuen mitä elokuvia tulee ym.

Tyttö ilmeisesti menossa kouluun jos on 6,5v? Jännitysvatsakivut voivat johtua myös kouluunmenosta. Illalla kun on aikaa sängyssä mietiskellä vaikka mitä tulevaa ja mennyttä. Itse olin samanlainen lapsena,ja olen kyllä toisinaan vieläkin.

Ok. Mä tässä mietin mitä itse tekisin jos olisi sama tilanne. Mun lapset ovat kyllä aina saaneet tulle viereeni nukkumaan jos on pelottanut. Nuorin 10v poika nukkui viikko sitten yhden yön vieressäni syystä, että oli nähnyt edellisenä yönä niin pahan painajaisen ettei uskaltanut mennä nukkumaan omaan huoneeseen.

Keskustelua lapsen kanssa olet vamasti jo käynyt. Tuli muuten mieleeni, että yksi lapsistani juuri tuossa samassa iässä pelkäsi mun katoavan koiralenkillä jos viivyin vähänkn pidempään. Hän oli ihan paniikissa jos olin jäänyt juttelemaan jonkun kanssa ulos.

[QUOTE="tiiu";26631534]Tyttö ilmeisesti menossa kouluun jos on 6,5v? Jännitysvatsakivut voivat johtua myös kouluunmenosta. Illalla kun on aikaa sängyssä mietiskellä vaikka mitä tulevaa ja mennyttä. Itse olin samanlainen lapsena,ja olen kyllä toisinaan vieläkin.[/QUOTE]

Menossa esikouluun.

Ok. Mä tässä mietin mitä itse tekisin jos olisi sama tilanne. Mun lapset ovat kyllä aina saaneet tulle viereeni nukkumaan jos on pelottanut. Nuorin 10v poika nukkui viikko sitten yhden yön vieressäni syystä, että oli nähnyt edellisenä yönä niin pahan painajaisen ettei uskaltanut mennä nukkumaan omaan huoneeseen.

Keskustelua lapsen kanssa olet vamasti jo käynyt. Tuli muuten mieleeni, että yksi lapsistani juuri tuossa samassa iässä pelkäsi mun katoavan koiralenkillä jos viivyin vähänkn pidempään. Hän oli ihan paniikissa jos olin jäänyt juttelemaan jonkun kanssa ulos.

Keskusteltu on paljon ja jokaikinen ilta. Jos yöllä pelottaa kun nähnyt painajaista, niin saa tulla viereen. Usein jutellaan hänen huoneessaan jos nähnyt pahaa unta ja silittelen ja hoivailen ja lapsi nukahtaa uudelleen sänkyynsä. Nyt on kyllä ollut sellaista, että hätä iskee tosi nopeasti jos esim. olen miehen luona ulkona ja lapsi tulee ulko-ovelle huutamaan, enkä heti sitä kuule jos olen esim. talon toisella puolella. Alkaa hirveä itku ja huuto ja kun juoksen sisälle, niin lapsi itkee hirveästi kun hätääntyy. Muutoin kyllä päivällä saattaa touhuta sisällä vaikka mitä jos miehen kanssa touhuillaan ulkotöissä. Välillä käydään vaan kyselemässä, että onko kaikki ok ja jos on asiaa niin tulee sanomaan ulos. Eli silloin ei jännitä yksinoloa yhtään.

Meillä kuopuksen laktoosi-intoleranssi oireili ensin nimenomaan öisin ja esikouluiässä diagnosoitiin.

Me vanhemmat ollaan laktoosi-intolerantikkoja ja lapsi on pienestä asti väkisinkin kotona "joutunut" syömään ja juomaan vähälaktoosisia ruokia ja juomia. On kokeiltu tavallista maitoa juomana ja vatsa oli päivittäin sekaisin. Lääkäriltä kun tuosta kyselin, niin oli sitä mieltä, ettei tarvi edes tutkia ennen kouluikää kun ei todistustakaan mihinkään tarvitse. Vältellään vain tavallisia maitotuotteita.

Lapsi voi olla hellyyttä kaipaava. Lapsi saattaa tahtoa äidin tai isän läheisyyttä. Vaikka lapsi saisi läheisyyttä ihan normaalin määrän hän voi kaivata sitä lisää, etenkin illalla yksin sängyssään ollessaan.

Mahakipu voi olla todellista tai epätotta (silti sitä ei saa kutsua valheeksi, vaikka ei olisi täysin totta, se ei auttaisi vaan tuntuisi pienestä ikävältä).

Voisiko auttaa hellä silittely, vaikka jonkun muun kohdan silittely kuin vatsan. Silloin voisi ajan myötä selvitä jos vatsa ei todella olisikaan se ongelma vaan läheisyyden kaipuu. Hetken istuminen vieressä ja pään silittely voisi rauhoittaa lasta. Vatsakipua ei tarvitse puheessa ohittaa, mutta siitä ei kannata liikaa puhua. Voi sanoa, että silittää sinua (päähän), kun vatsasi on kipeä niin saat paremmin unta.

Kun monta iltaa on kulunut, saattaa vatsakipu unohtua, kun silitetään päätä. Vatsaa silittelemällä huomio pysyy siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Silitä päätä;26631619:
Lapsi voi olla hellyyttä kaipaava. Lapsi saattaa tahtoa äidin tai isän läheisyyttä. Vaikka lapsi saisi läheisyyttä ihan normaalin määrän hän voi kaivata sitä lisää, etenkin illalla yksin sängyssään ollessaan.

Mahakipu voi olla todellista tai epätotta (silti sitä ei saa kutsua valheeksi, vaikka ei olisi täysin totta, se ei auttaisi vaan tuntuisi pienestä ikävältä).

Voisiko auttaa hellä silittely, vaikka jonkun muun kohdan silittely kuin vatsan. Silloin voisi ajan myötä selvitä jos vatsa ei todella olisikaan se ongelma vaan läheisyyden kaipuu. Hetken istuminen vieressä ja pään silittely voisi rauhoittaa lasta. Vatsakipua ei tarvitse puheessa ohittaa, mutta siitä ei kannata liikaa puhua. Voi sanoa, että silittää sinua (päähän), kun vatsasi on kipeä niin saat paremmin unta.

Kun monta iltaa on kulunut, saattaa vatsakipu unohtua, kun silitetään päätä. Vatsaa silittelemällä huomio pysyy siinä.

Iltaisin nukkumaanmennessä jään hetkeksi lapsen luokse. Silittelen, halailen ym. Kunhan vain olen siinä vierellä. Mutta se alkaa heti tämän jälkeen. Pääsen alakertaan, niin jo vatsaa koskee. Kysyin eilen lapselta, että jännittääkö yksinään nukkuminen ja, että voisiko vatsakipu johtua ihan vain siitä, että jännittää. Vastasi kyllä. Kerroin hänelle myös omasta jännitysvatsastani ja koitettiin puhella kaikenmoisia, ettei illalla jännittäisi. Huomenna on menossa mummilaan yöksi ja mummi oli luvannut nukkua lapsen vieressä yön. Katsotaan miten silloin on vatsakivun laita.

mulla on sama ongelma kun tolla sun lapsellas ja mä en tiiä yhtään mistä se on ;( äiti luulee että mulla on toi laktoosi intorelanssi koska juon aina illalla paljon maitoa ja sillä ja iskällä on semmonen. Mua pelottaa ihan kauheesti... en oo varma onko se vaan jännitystä kun meen 6lk maanantaina mutta tuskin kuitenkin on koska mun jännity mahakipu ei oo ollut ikinä näin kova ja ollut näin kauan joka yö... tohon sun ongelmaas jos ei oo vielä laskenut ja et haluais sen lapses kanssa nukkua niin voisit lukee sille jonkun tarinan se ainakin rauhoitti mua pienenä..tai no siis sen vanhana ;) toivotaa että nää meidän ongelmat pian ratkeaa

Alkuperäinen kirjoittaja 11v tyttö;30164494:
mulla on sama ongelma kun tolla sun lapsellas ja mä en tiiä yhtään mistä se on ;( äiti luulee että mulla on toi laktoosi intorelanssi koska juon aina illalla paljon maitoa ja sillä ja iskällä on semmonen. Mua pelottaa ihan kauheesti... en oo varma onko se vaan jännitystä kun meen 6lk maanantaina mutta tuskin kuitenkin on koska mun jännity mahakipu ei oo ollut ikinä näin kova ja ollut näin kauan joka yö... tohon sun ongelmaas jos ei oo vielä laskenut ja et haluais sen lapses kanssa nukkua niin voisit lukee sille jonkun tarinan se ainakin rauhoitti mua pienenä..tai no siis sen vanhana ;) toivotaa että nää meidän ongelmat pian ratkeaa

Jos maito on luomua, tämä ei ole syynä siihen. mutta jos ei ole, siinä oleva D-vitamiinivalmiste voi sisältää maissiöljyä, joka tekee ne vatsakivut. olisi hyvä tietää kumpaa juot.

http://www.psrast.org/maize3month.htm

Joko osaat tuon käntää...?