Lapsen ja isän tapaamiset

Lasteni isä muutti keväällä n.600km.n päähän,lapseni on 9-vuotias,eikä ole ollut yötä isällään viimeksi kuin kevät-talvella,silloin kun hän asui täällä lähellä. Tuolloinkin yökyläilyt olivat vain yhdenyön ja satunnaisia,lapsi halusi aina itse heti kotiin.

Nyt eksä haluaisi lasta luokseen,noin kahdeksi viikoksi kerralla. Uusin ehdotus oli laittaa lapsi yöjunalla yksin sinne,hän olisi vastassa. lapsi ei ole koskaan matkannut yksin,eikä täällä kotonakaan ole joutunut olemaan yksin esim.koulun jälkeen iltapäivisin.

Eihän hän voi pakottaa moiseen,lapsi on kauhuissaan ja minua pelottaa. En tiedä eksän nykyisestä asunnosta,en tunne hänen kihlattua jonka hän bongasi netistä ja toisella kerralla tavatessa muutti hänen luokse ja menivät kihloihin!

Entäs kun lapsi haluaa seuraavana päivänä pois eikä pääsekkään,yksin matkustaminen junalla on minusta aikuisestakin arvelluttavaa.

Voiko eksä vaatia lapsen luokseen väkisin jos lapsi ei itse halua lähteä,tai haluaa että hänet haetaan ja tuodaan takaisin?
Onhan hänellä toki oikeus lapseen,enkä sitä ole pois ottamassakaan. haluan vain lapsen parasta,mikä minulle on tärkeintä ja turvallisuus.

Mielestäni etävanhemman kuuluu järjestää lapsen matkat ja onko niin ettei alle 12-vuotiasta lasta saisi laittaa yksin matkustamaan?


Kertokaa jos tiedätte ja omat kokemuksenne ovat arvokkaita,luen kaikki ja vetoan niihin jos tulee tarvetta!




:attn:
 
Ei noin pitkää matkaa lasta voi yksin laittaa menemään. Meillä lapsi kulkenut linkulla(alle40km) ihan itse kun meni kouluun. Eihän sun ex voi vaatia lasta kahdeksi viikoksi kerrallaan kun on koulukin ,no tietysti loma aikoina onnistuisi mut jos lapsi ei halua ja on jo 9 vanha ei mielestäni häntä voi pakottaa mut sitä en tiedä mitä laki tähän sanoo.
 
Meillä miehen ex oli muuttamassa 200 kilsan päähän (onneksi ne oli taas vaan uhkailuja), mutta tuolloin mietittiin miten tapaamiset onnistuvat. Juteltiin lapsen kanssa (tuolloin 8 vee), että hän kulkee matkan bussilla, ja joskus pidemmille lomille iskä hakee autolla. Lapsi otti sen tyynesti, pakkohan sen oli.. :/ Onneksi muutto peruuntui, ja reissaaminen sai jäädä, mutta näin me se suunniteltiin. Mieluummin lapsi matkustaa, kun jää tapaamiset isän kanssa kokonaan.. :attn:
 

  • Näinhän se on että ihan lapsesta kiinni pystyykö matkustamaan yksin, mut pieniä matkoja kyllä pitää pystyä koulu iässä. Junalla joku 200km ei ole matka eikä mikään ,kestää noin 45min jos ei käytä paikallisjunaa. Lapsella on kuitenkin oikeus tavata vanhempiaan, eri juttu sit jos ei halua.
 

Yhteistyössä