Lapsen itse syömisestä (APUA!!!)

  • Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti
The titityy
http://keskustelu.kaksplus.fi/t817158

Viittaan tuohon aiempaan aloitukseeni.

Nyt on menty niin, etten syötä.
Poika syö viitisen lusikkaa jos on mieleistä ruokaa ja siihen loppuu syönti.
Puree nyt mutta lopettaa syönnin kun se pahin nälkä on ohi. Ei anna enää syöttää että jatkaisin siitä mihin itse lopettaa.

Päivässä menee vain muutamia lusikoita ruokaa, muutama hörppy maitoa ja pari ruisleipäviipaletta.

Tule kait sille puutostauti. :(

Sitten on kaikenaikaa väsynyt ja kiukkuinen kun ei ole energiaa.

Neuvolantäti neuvoton. Olisiko täällä kenelläkään neuvoja?

Poika siis 2v.2kk. Pituutta 90 cm ja painoa vähän päälle 13 kg
Ikänsä ollut hoikkarakenteinen.
 
myy
no eihän tuo mikään erityisen hoikkarakenteinen ole, mulla poika 3v samankokoinen. Toi narina vaihe menee lopulta ohi ja alkaa syödä kunnolla kunhan on kunnon nälkä eikä opi pienille välipaloille joilla paikkaat ettei tulisi kiukkupuuskia. aika pitkä aika pitää olla huonolla ruoalla, et puutos tulee.
 
Meillä syö tuo tyttö ajoittain vähemmän kun teidän poika, ja juoksee päivät vielä ulkona, luulis että tulee nälkä! Mutta ei oo vielä puutostautia ja hengissäkin on. Tänään sitte veteli kiltisti ruoka-aikana kaiken mitä oli lautasella, ennen iltapalaa 3 leipää ja iltapalan aikaan vielä jugurtin ja 2 hapankorppua. Eli joinain päivinä sitten syö senkin eestä...

Kyllä se siitä, oikealla tiellä ootte kun kerran puree ja syö itse :hug: ja tuo pureskelu vaikuttaa muuten myös siihen puhumiseen. =)
 
kyllä se ohi menee.. meillä syöminen edelleen kausittaista. poika nyt 3v4kk. tyttö opettelee itse syömistä nyt eli muutaman kuukauden päästä ollaan hänenkin kanssaan todennäköisesti tuossa vaiheessa.. meillä siis tuttua touhua. välillä ajattelin et nälkään se kuolee, mut pystyssä tuo vielä on :D
 
Tää ei ole sama asia, mut pakko kertoa. Pojalla (10kk) oli raju ripulitauti, joka kesti päälle neljä päivää. Tänä aikana paino tippui paljon ja alettiin miettiä tiputusta ravinnon ja nesteensaannin vuoksi.

Päivässä söi juuri ja juuri sen 3- 5 lusikkaa. Nestettä vähän. Neuvolassa oltiin tosi huolestuneita kasvusta.
Kumma ettei neuvola pysty auttaa mitenkään. Jos vielä itsekin ihan selvästi huomaatnenergian puutteen.
Tiedän että aivan eriasia sairaan ja terveen lapsen kanssa. Mutta tarkoitan lähinnä sitä, ettei lapsen laihtumiseen ja ravinnon puutokseen tarvita paljon.
 
The titityy
Jos tämä huonosyöntisyys jatkuu, niin pitäisiköhän käyttää verikokeissa ja katsoa hempparit?
Joku sanoi että apteekista saa ainetta joka kiihdyttää ruokahalua, olikohan Sanasol?

Pitäisiköhän antaa jotain ravintolisää?

Olen oikeasti huolesta hulluna. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Jos tämä huonosyöntisyys jatkuu, niin pitäisiköhän käyttää verikokeissa ja katsoa hempparit?
Joku sanoi että apteekista saa ainetta joka kiihdyttää ruokahalua, olikohan Sanasol?

Pitäisiköhän antaa jotain ravintolisää?

Olen oikeasti huolesta hulluna. :|
Sanasol on ravintolisä, en mä tiedä kiihdyttääkö se ruokahalua, tuskinpa... Mut 2v saa sitä 5ml päivässä ravitsemusterapautin määryksellä kun on huono syömään
 
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Jos tämä huonosyöntisyys jatkuu, niin pitäisiköhän käyttää verikokeissa ja katsoa hempparit?
Joku sanoi että apteekista saa ainetta joka kiihdyttää ruokahalua, olikohan Sanasol?

Pitäisiköhän antaa jotain ravintolisää?

Olen oikeasti huolesta hulluna. :|
Sanasol se on joo. Meillekin neuvolassa sitä suositeltiin, ja jonkinaikaa annoinkin, ajattelin että saapa edes niitä vitamiineja. Alkuun tuntui että auttaa, mutta sitten oli ruokahalun suhteen taas yhtä tyhjän kanssa antaa sitä, joten loptein, kun oli niin tappelua ottaa se. Maistuu appelsiinille, alkuun otti ihan kivasti, mutta kyllästyi kait... siinä on b-vitamiinia, ja sen puutos aiheuttaa mm. ruokahaluttomuutta.

=)
 
Meillä tuo poika 2v1kk pitää välillä ruokalakkoja. Ei edes maista välillä ruokaansa. En ole ollut huolissani, kun sitten taas välillä syö ihan hyvin. Ja paino pysynyt samassa. Mutta kivaa se ei ole katsoa vierestä kun toinen ei syö. Harkitsin kanssa jotain vitamiinikuuria, mutta hyvin tuo näyttää jaksavan touhuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Jos tämä huonosyöntisyys jatkuu, niin pitäisiköhän käyttää verikokeissa ja katsoa hempparit?
Joku sanoi että apteekista saa ainetta joka kiihdyttää ruokahalua, olikohan Sanasol?

Pitäisiköhän antaa jotain ravintolisää?

Olen oikeasti huolesta hulluna. :|
Juuri meinasin sanasolia ehdottaa! Minusta tuntuu, että lähes kaikilla lapsilla on noita vaiheita, jolloin ruoka ei oikein maistu. Menee sitten aikanaan ohi, kun siitä ei tehdä liian isoa numeroa. Kyllä se lapsi syö sitten, jos on nälkä. Ei ehkä kannata ainakaan tuputtaa ruokaa, sillä usein se pahentaa tilannetta. Tarjoa syömistä vain ruoka-aikoina ja anna syödä minkä verran syö kiinnittämättä siihen juurikaan huomiota...Syöt vaan itse samalla omaa ruokaasi. :) Mutta kyllähän se huolestuttaa, kun lapsi ei syö. Välillä tuntuu, että millä ne oikein elävät, kun juuri mitään ei mene alas. MUtta sitten joskus taas tulee aikoja, (usko pois vaan) jolloin suurin piirtein kaikki kelpaa. :)
 
oothan tajonnu kaikkea rakaa, siis paljon töitä hampaille, ettei pelkäisi pureskelu/tukehtumista??

Meillä lapset saanu n.3kk iästä raan porkkanan käteensä, eihän siitä mitään paloja irtoo mut kuhan maistelevat.
Ja paljon kaikkee esim. raakoja pottuja, porkkanaa, omenaa kaikkee mitä pitää purra! Lapsen pitää saaja paljon kokemuksia!!

Mulla yks kvaveri jonka lapsi pelkäsi puremista 4 vuotiaaksi asti..oli aika kurjaa katteltavaa, ku kaikki piti mössätä ja kerjätä lasta maistamaan...

Mut ihan normin kokoinen tein poika on..meillä 2v6kk 98cm ja vajaa 13kg =)

Tsemppiä! kyllä se laspi siitä syömään oppii! :hug:
 
The titityy
Kaikkea olen tarjonnut, ei vaan uppoa :/
Nyt banaania syö vähän itse, onnellinen olen jo siitä!

Syö siis leipää ym. omasta kädestä purtavaa hyvin, mutta tuo lusikalla/haarukalla syömisen pitäisi mennä alas nielaisemalla.
 

Yhteistyössä