lapsen hoitotuesta kyssäri!(koskee dysfasiaa

• Viestiketjun aloittaja tipsukka
  • Ensimmäinen viesti
meillä saadaan tytön f83 ongelmaan lapsen erityishoidon tukea. Sitä maksetaan meille yhteensä 18 kuukautta ja uuden osastojakson jälkeen haetaan lisää. Sulla pitää olla erikoislääkärin diagnoosi kun haet kelalta hoitotukea. Ihan varmasti saat tukea. Meillä se on n. 90 euroa kuussa. Oli korotettuna puheterapian vuoksi 120 euroa, laski eskarin alkaessa 90 euroon.

tipsukka
mulla on c lausunto ja puheterapeutin lausunnut ym..mites kun sairaalasta sanottiin että kela voi maksaa takautuvasti ajalta jolloin on tarvinnut erityis hoitoa ekan kerran??

vieras
Ensimmäisellä kerralla tulee yleensä minimi, etenkin jos suhteellisen pienestä lapsesta on kyse, koska katsotaan, ettei se rasitus ole niin suuri verrattuna normaaliin lapseen siinä vaiheessa. Lääkärin ehdotuksella on suuri painoarvo, samoin hakemuksella ja sen perusteluilla. Jos löytyy mahdollisuus täyttää se yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa, niin kannattaa ehdottomasti käyttää se mahdollisuus hyväkseen, hän osaa johdatellen hakea sopivia 'raadollisia' juttuja lapsesta.
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/300905212853ML/$File/2luku_2.pdf?openElement
kannattaa tutustua, sieltä löytyy niitä kelan määritelmiä eri tukia varten.

tipsukka
mä joudun autolla kuljettaa poikaa kerran viikossa ja hankkimaan lapsen vahdin noille kolmelle muulle pienelle.eli kyl siitä"rasitetta" jonku verran tulee..noh,jos vien tänää ja katsotaan mitä tulee =)

Alkuperäinen kirjoittaja AurinkOnen:
meille tuli korottettuna koska itse kuljetin lasta linja-autolla kerran viikossa terapiaan. Eskarissa puheterapia tulee automaattisesti.
Me kuletettiin kerran viikossa 50 km (yht. 100km / kerta) päässä omalla autolla ja saatiin vaan se alin. Ja tuo siis aiheutti työaikajärjestelyjä ja poissaoloja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tipsukka:
sellasta ku ekan kerran kävimme 16.4 terapiassa ja sit oli kaksi kertaa toukokuussa mut seuraavat oli vasta nyt 1.10.. mites kela ton sit kattoo,ku kesällä oli paussi.
Riippuu siitä onko kyseessä ollut diagnosoiva puheterapia vai varsinainen puheterapia. Meillä tuki alkoi siitä, kun katsottiin varsinaisen puheterapiajakson alkaneen.

me saatiin ihan tavallisesta puheterapiasta jota suositteli paikkakunnan oma KELTO( kiertävä erikoislastentarhanope). Jos sulla on c-lausnto, puheterapian lausunto ja todistuksia terapiasta aiheutuvista rasitteista, pitäisi sun saada korottettuna se tuki. Jos ei,laita valitus meneen Kelalle uudestaan. Sitä kesää ei lueta "tauoksi" tuen suhteen, se tulee vaikka et kuljetakaan lasta terapiassa.

tipsukka
on siis se c lausunto,puheterapeutin lausunto.ja sit olen kirjoittanut hakemukseen kaikki rasitteet mitä tulee esim lapsen vahdin hankkiminen muille,autolla viemiset.jos ei riitä ni on ihme! sairaalan sos työntekijä sano kyl että pitäs saada takautuvasti siitä pvästä jolloin eka kerta ollu terapiaa...

Yhteistyössä