Lapsen hampaiden pesu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis apua, me ei olla vielä kertaakaan onnistuttu harjaamaan meidän lapsen hampaita...joka ilta 8kk:n ajan olemme "pesseet" ne mutta ei tule mitään. Lapsi ei yksinkertaisesti suostu avaamaan suuta ja jos avaakin ja sinne saa harjan niin alkaa huitomaan ja kääntelee päätä niin ettei harja pysy suussa.
Hänellä on oma harja omassa kädessä mitä pureskelee samalla.
Vinkkejä, kiitos!!? Nyt olen huomannut että alkaa pahasti hengityskin haista. Lapsi on 1v2kk.

Laittakaapa jokin kiva lastenvideo pyörimään ja kerrotte lapselle, että sitä saa katsoa samalla kun hampaat harjataan. Jos alkaa venkoilemaan, video pois päältä. Meillä ainakin tämä on toiminut. Sekin on auttanut, että ollaan laitettu hyvänmakuista hammastahnaa hieman harjaan.

Meillä samanikäinen ja pureskelee itse harjaansa jonkun aikaa ja mä koitan sitten vähän viimeistellä. Joskus antaa paremmin ja joskus ei meinaa antaa ollenkaan. Oon sitten vaan antanut olla ja seuraavalla kerralla koitettu uudestaan. Ei tuon ikäinen(ainakaan meidän) ymmärrä mistään selityksistä.

[QUOTE="vieras";22266121]Laittakaapa jokin kiva lastenvideo pyörimään ja kerrotte lapselle, että sitä saa katsoa samalla kun hampaat harjataan. Jos alkaa venkoilemaan, video pois päältä. Meillä ainakin tämä on toiminut. Sekin on auttanut, että ollaan laitettu hyvänmakuista hammastahnaa hieman harjaan.[/QUOTE]

Tahna on käytössä mutta piirrettyjä ym ei katso vielä. Pikku kakkosenkin kun laittaa päälle niin äiti on ainut joka katsoo. Ei se malta olla paikoillaan...

Meidän tyttö innostui hampaiden harjauksesta kun näki minut ja isänsä harjaamassa hampaita. Kannattaa yrittää tehdä siitä semmonen mukava yhteinen juttu. Itse näyttää ensin miten harjaat omia hampaita ja sit lapselle samanlailla. Meinät 1v6kk tyttö yrittää välillä itsekin matkimalla harjata hampaitaan. Tsemppiä! :)

[QUOTE="vieras";22266132]No eihän me olla annettu vaihtoehtoja. Joka ilta "harjataan" eli imee vaan vedet harjasta. Ei sitä voi väkivallallakaan pitää päätä aloilla.[/QUOTE]

EI siihen väkivaltaa saakaan käyttää. harjata ne kumminki pitää. tai reikiä saat pian jo porauttaa....

Mallia ollaan näytetty että jompi kumpi harjaa samalla.
Tuota sähköhammasharjaa olen miettinytkin, sellainen täytyy nyt käydä ostamassa ja kokeilla! Ja tuota kutittelua myös voi kokeilla :D Kiitoksia!

[QUOTE="vieras";22266121]Laittakaapa jokin kiva lastenvideo pyörimään ja kerrotte lapselle, että sitä saa katsoa samalla kun hampaat harjataan. Jos alkaa venkoilemaan, video pois päältä. Meillä ainakin tämä on toiminut. Sekin on auttanut, että ollaan laitettu hyvänmakuista hammastahnaa hieman harjaan.[/QUOTE]

ei meijän 1v 2kk kyllä ymmärtäis et saa katsoo videota jos saan harjata sen hampaat....

Meillä on 1v2kk ja hampaiden harjaus tapahtuu kaksin voimin: mies kutittaa parrallaan lasta jaloista ja mahasta ja puhaltaa napaan yms. Tällöin lapsi alkaa nauraa ja aukaisee suun ja meikä alkaa huitoa nopsaan hampaita puhtaaksi. Jos olen yksin, tungen sormen lapsen suuhun ja sitä pidän poskihampaiden kohdin koko operaation ajan. Yleensä huutaa ja estelee. Sovittelulla ja mairittelulla ei saa mitään aikaiseksi.

Niin ja meillä on JOKAISEN ruokailun jälkeen annettu pala xylisuuta (=lisäaineettomia xylitoltabuja). Xylitol käyttöön niin ei tule helposti reikiä.

Meillä pestiin molemman lapsen hampaat ns. väkisin pienenä. Lattialle laitettiin makaamaan ja "Istuin" hajareisin vatsan päällä (painoa ei siis ollut lapsen päällä) ja pesin hampaat. Lauloin samalla ja iloisella ilmeellä ne pesin, mutta väkisin kuitenkin. Kummallekaan ei ole tullut mitään traumoja nyt 3 ja 4v antavat pestä hampaat hyvillä mielin. Mun mielestä hampaat on pestävä "keinolla millä hyvänsä". Aluksi meilläkin kokeiltiin kaikenmaailman konstit, mutta kun muu ei auttanut niin näin mentiin.

Meillä jotain Disney-hammastahnaa, jossa tarpeeksi vähän fluoria. Lapsi 1v 4kk. Kippaan hänet selälleen jalkojeni päälle, jolloin pää tulee takakenoon ja suu avautuu luonnostaan. Lapsi saa leikkiä hammasharjalla ennen ja jälkeen harjauksen. Myös mallioppiminen kiinnostaa, eli isä harjaa usein samalla vieressä hampaitaan.

Kokeiltiin äsken 1v2kk:n kanssa sillai, että lapsi istuu isän sylissä ja äiti on vastapäätä. Äiti harjaa lapsen hampaita pitäen sormea suunpielessä (jotta suu pysyy auki) ja iskä harjaa samalla äitin hampaita :DD toimiii!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22266334:
Meillä pestiin molemman lapsen hampaat ns. väkisin pienenä. Lattialle laitettiin makaamaan ja "Istuin" hajareisin vatsan päällä (painoa ei siis ollut lapsen päällä) ja pesin hampaat. Lauloin samalla ja iloisella ilmeellä ne pesin, mutta väkisin kuitenkin. Kummallekaan ei ole tullut mitään traumoja nyt 3 ja 4v antavat pestä hampaat hyvillä mielin. Mun mielestä hampaat on pestävä "keinolla millä hyvänsä". Aluksi meilläkin kokeiltiin kaikenmaailman konstit, mutta kun muu ei auttanut niin näin mentiin.

Tämä toimi meilläkin. Nykyäänkin pyytää vielä joskus, voisit äiti istua mun päällä kun harjaat mun hampaat - hieman voisi vieraita hymyilyttää

En osaa antaa vinkkejä tuohon, mutta siihen kommentoisin, että vaikka meillä lapsi on aina antanut pestä hampaat mielellään ja ne harjataan hyvin tahnan kanssa aamuin illoin ja syödään pastilleja jokaisen ruokailun jälkeen, niin kyllä se lapsen hengitys silti haiskahtaa välillä, eli ei sitä voi pitää mittarina. Meidän lapsella on ahtaat hammasvälit, joten olen kuvitellut johtuvan siitä, eli plakkia pääsee tarttumaan tiukemmin ja helpommin ahtaisiin rakoihin.

Mutta osaisko joku neuvoa mitä tehdä, kun lapsen ikenistä on vuotanut verta nyt muutamana harjauskertana. Tuskin nyt ientulehdusta voisi olla, kun hyvin pidetään puhtaana, mutta harjakin on pehmeä ja iän mukaan valittu (en todellakaan uskaltaisi muutenkaan antaa sänhköhammasharjaa alle 3- vuotiaalle, eikä suosituksetkaan sitä tue). Vai voisiko olla esim. harjaustekniikasta kyse? Emme ole kertaakaan käynet hammaslääkärissä (täällä vasta 3- vuotiaana eka kerta), joten emme ole koskaan saaneet mitään harjausohjeita.

Yhteistyössä