Lapsen hampaat tosi huonossa kunnossa!

Mistähän voi johtua että yhdellä lapsistamme (6v) on hampaat erittäin huonossa kunnossa. Yhdessä hampaassa oli niin iso reikä ettei kuulemma ollut mitään mieltä paikata ja nythän se murenee sit pois, toisen hampaan paikkaukseen menossa ollaan ja tänään huomasin ikenessä patin, sen hampaan kohdalla pitänee soittaa huomenna päivystykseen siitä. Hammaslääkärin mielestä muita reikiä ei ollut, mutta minusta etuhampaatkin näyttävät jollainlailla syöpyneiltä... poika pesee hampaansa päivittäin, on pessyt ihan pienestä asti. Meillä on karkkipäivä, josta joskus lipsutaan mutta harvemmin, koska ei ole varaakaan usein karkkia ostaa. mehua juo korkeintaan kerran kuussa ja limpsaa muutaman kerran vuodessa. Hammaslääkärissä eivät tuntuneet uskovan tuota, eivätkä myöskään sitä ettei poika ole valittanut hampaitaan. ihan muutaman kerran ohimennen maininnut että hampaaseen vihlas... kolmella sisaruksella ei ole reikiä.
 
meijän vanhimmalla ja nuorimmalla tytöllä sama homma.olen ite epäillyt tuttipulloa joka vauva aikana kuluttanut hampaista kiilteen.hammaslääkäri sanoo ettei johdu siitä.mutta meidän keskimmäisellä tytöllä valkoiset hampaat.kaikilla sama ruokavalio mutta keskimmäisellä ei tuttipulloa ikinä.tiiä sitten mistä jjohtuu.
 
Juoko tarpeeksi maitoa?? tuttavani lapsen etuhampaat on ihan syöpyneen näköiset kun lapsi ei juo maitoa eikä syö kalkkitabletteja... Ja kai muistat että tunti hampaiden pesun jälkeen ei saisi juoda/syödä mitään hapanta esim. appelsiini mehua...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 18:10 vierailija kirjoitti:
Onko ollut paljo lääkekuureja (antibiootti),?
Joillakin lapsilla vaan on mustat hampaat vaikka kuinka hoitai...(esim.meiän nla-th:n lapsella)
:\|
pienenä, alle vuosikkaana oli kyllä aika monta antibioottikuuria ja myöhemmin ollut aina välillä, voisikohan siitä johtua. pelkään että pojalta tippuvat hampaat suusta, kun en keksi mitään syytä tuohon hampaiden rapistumiseen ja hammaslääkäritkin vain tuntuvat ajattelevan että eipä oo hampaiden pesusta huolehdittu. onneksi ovat maitohampaita nuo reikäiset. ala etuhampaat jo vaihtuneet ja näyttävät onneksi oikein hyviltä, ja minä hysteerisen huolellisesti niitä pesen. toivottavasti ei ole mistään sairaudesta tai puutostilasta johtuvaa.
 
Ei se hampaiden pesu loppujen lopuksi kovin paljoa vaikuta hampaiden reikiintymiseen. Jos on saanut lapsena sen bakteerin, niin hampaat reikiintyy helposti, varsinkin jos on jotain laukaisevia tekijöitä kuten nuo antibioottikuurit.
 
oli kyllä pitkä kausi kun ei maito ja maitotuotteet oikein käyneet kaupaksi, enkä ehkä niitä tajunnut niin kauheasti tuputtaakkaan, nyt on onneksi innostunut maidon litkimisestä taas. Hammaspesun jälkeen ei juo mehua, kun ei mehua juuri muutenkaan juoda. ja ei ole mitään säännöllistä lääkitystä. kauhistuttaa jo valmiiksi mennä taas hammaslääkäriin pojan kanssa tuon patin vuoksi, päivystys hammaslääkäri kun ei tietenkään ole ennen nähnyt pojan hampaita...syyttävät katseet saan taas tuntea. huoh.. Mutta eiköhän se tästä jos vaan nuo rautahampaat pysyisivät kasassa.
 
pojalla huomattiin huonot hampaat jo 2 vuotiaana mutta niitä alettiin hoitamaan vasta liian myöhään.
6 vuotiaana jouduttiin turvaamaan hammashoitoon nukutuksessa jossa poistettiin 7 maitohammasta.
Ja meillä on pesty hampaat,syöty fluoria, purkkaa, mehua ja limukkaa juotu vain kipeänä ja juhlissa, karkkipäivä on lauantaisin.
eikä ole käytetty samaa aterinta,ei juotu samasta mukista tms.
kaikki mahdollinen siis tehty ja hampaat reikiintyivät pahasti siitä huolimatta.
leikkaava hammaslääkäri oli sitä mieltä etten ollut hoitanut lapseni hampaita.kysyin voiko se olla perinnöllistä kun pojan isällä myös huonot hampaat jotka hajosivat suuhun mutta se ei kuulemma voi olla perinnöllistä.
jota ihmettelen suuresti koska hampaathan ovat luustoa ja luustohan käsittääkseni periytyy.
Sitä vain ihmettelin että nuorempien hampaat ovat hoidettu samalla tavalla eikä heillä ole yhtään reikää.
Joku muuten sanoi minulle että joillakin syljen eritys tai joku sellainen saattaa myös vaikuttaa asiaan (?) mutta en tiedä.
 
prrö
Ei se huono hammasluu periydy vaan huonot hammastavat.
Meillä 3lasta ja onneksi ihan ehjät hampaat kaikilla 2nuorinta tosin alle 3-vuotiaita, mutta jos pitäisi sormella osoittaa kelle lapsista voisi tulla reikiä osoittaisin heti keskimmäistä. Hän kaikista eniten makean perään ja yökkäilee hampaita harjatessa niin että joskus tuntuu että varsinkin sisäpinnat jäävät vähän huonommalle harjaukselle. Kaikilla siis päällisin puolin sama hampaidenharjaus ja ruokatavat,mutta näitä pieniä eroavaisuuksia löytyy kun suurennuslasilla etsii. Tosin minun tavoite on että lapset saisivat pitää hampaansa ehjinä, myös tämä keskimmäinen
 
Meillä kaksi tyttöä. vanhemmalla ei reiän reikää eikä mitään muutakaan vaan kauniit ehyet hampaat. nuoremmalla vuosi sitten alkoi tulla etuhampaisiin tummempia/keltaisia pisteitä. Olin ihan järkyttynyt. hänen isällään kun on vitivalkoiset upeat reiättömät hampaat. syytän itseäni. olen joskus harvemmin kyllä mutta joskus syöny samast lusikasta, kun olen luullut et neiti lopettaa esim jogurtin syönnin mut sit haluaaki jatkaa enkä ole laiskuuttani hakenut uutta lusikkaa. hampi hoitaja sanoi et on pientä kulumaa. ei vielä reiän alkua mut siitä voi kehittyä reikä. olen hoitanut niin huolella ja nyt viel ekstra huolella. vuodessa tummuminen on levinnyt vain hyvin vähän. toivon että hampaat todellakin kestävät siihen asti et tippuvat(siis uusien tieltä pois) ja viel suht hyvän näköisenä. jatkuva morkkis on pääl et jos minä olen pilannut lapsen niin ihanat hampaat. ja koska esikoisella ei mitään niin ihmettelen et miks tälle pienelle piti tulla vaik ihan samalla lailla olen molempia hoitanut.
 
Oskunäitiharmaana
Hampaiden reikiintymistä aiheuttaa streptokokki- bakteeri joka tarttuu äidiltä lapseen..Meilläkin se on tarttunut poikaan vaikka ikinä ei olla samasta lusikasta syöty ym. Ja se testataan hammashoitajan käynnillä että onko lapsella kyseinen bakteeri vai ei ja jos on niin otetaan lapsi tarkempaan syyniin. Niin ainakin täällä meilläpäin.
 
myös huolissaan
tiesithän, että lapsen hampaat pitää aikuisen pestä ainakin kerran päivässä, kunnes kuulemma kaunokirjoitus sujuu jouheasti. Silloin vasta lapsella on tarpeeksi motoriikkaa ja tarkkaavaisuutta pestä itse hampaansa.

Meillä oli tyttärellä kaksi reikää viisivuotiaana, mutta nyt menossa syksyllä kakkoselle, eikä tullut uusia reikiä enää noiden kahden jälkeen, onneksi. Pojilla (4v ja 6v) ei reikiä. Aloitimme huolellisemman harjauksen vähintään kerran päivässä sähköhammasharjalla ja toisen kerran saa pestä tavallisella harjalle. (illalla aikuinen "tarkastaa", eli pesee vielä lapsen pesun jälkeen )Jätimme myös ruokailujen välille selvästi kolmen tunnin tauon. Täysxylitolpurkkaa menee jokaiselle ainakin viisi päivässä. Meillä oli lisäksi ollut käytössä lasten hammastahna, jossa ei kuulemma ole tarpeeksi fluoria edes kaksivuotiaalle (riippuu tietysti paikkakunnasta). Vihreä aikuisten xylitol Pepsodent kuulemma paras.

Toivottavasti meillä ja teillä hampaat pysyvät tästä alkaen hyvinä!
 
huonot hammastavat tai luut juu :headwall:

kysymys on syljen koostumuksesta ja sen puskurointikyvystä. Jos sylki ei esim sisällä tarpeeksi calsiumia se alkaa itsessään liottaa hampaiston kiillettä. Ph vaikuttaa, alhainen ei pysty happohyökkäystä korjaamaan ja xylitolikin auttaa vain sen hetken kun se suussa on. kuivassa suussa ei sylki huuhtele hampaita eikä näin pysty hapoilta suojamaan, caries pöpöt pääsevät kiinnittymään hamapiden pinnalle.. vaahtoava sylkikään ei hampaita huuhtele tarpeeksi.

Eli testeillä selviää.. onko syljessä strep.mutanseja minkä verran, syljen ph ja eritys.. samoin onko suussa hiivaa tms joka voi vaikuttaa asiaan.

jos joku tai useampi noista asioista on pielessä ei huippuhyvälläkään kotihoidolla voida taata täysin terveitä hampaita. Vanhempia ei saisi syyllistää turhaan! hoitamattomuus näkyy ientulehduksena ja plakkikasoina.

pesut aamuin illoin, ei pesua tuntia happaman syönnin JÄLKEEN. Xylitol-puristeita tai purkkaa ja fluoritabletti kerran/pari päivässä riippuen lapsen iästä ja veden fluoripitoisuudesta. vettä janojuomaksi ja karkkipäivä kerran viikossa. napostelut pois.. siinäpä ne vanhempien konstit ;)

 

Yhteistyössä